Tips från Sarek farare önskas!

Hej hej!

Mitt i sommarvärmen sitter jag hä och planerar vinterturer.. Aldrig blir man nöjd.
Jag har tänkt gå Ritsem- Ruohtesvagge-Rapadalen-Aktse slutet av mars nästa år och skulle gärna få några tips från er som gjort samma el. liknande tur. Kommer att ha draghund m. pulka med på turen.

Vad jag först och främst funderar på är:

Backen ner från Skarjabron. Hur upplevde ni den? Går där att skråa med pulka eller är det rakt fram och ner som gäller?

Isen på Rapaälven där det finns jokktillflöden. Känns det lugnt ?

Hur många dagar(om man bara räknar faktiska färd-dagar) använde ni?

Mycket tacksam för svar, tips och tankar!

ha det gott i sommarvärmen!
lotta

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Ja, det stämmer. På sommaren och hösten är det förbjudet att medföra hund i sarek (förutom på den delen av kungsleden som går igenom parken)

På vintern får du ta med hund fr.om 1 jan. till april om hunden är kopplad.

lotta

Det var många år sedan jag åkte en liknande tur med pulka vid ungefär samma tid. Jag åkte från Stora Sjöfallet-Kukkesvagge-Ruotesvagge-Aktse-Saltoluokta.Vad jag minns var det inga som helst problem inne i Sarek. Isen kändes säker och den enda backe jag minns som besvärlig förutom klättringen från Stora Sjöfallet i 60cm nysnö var backen upp från Aktse mot Sitasjaure. Den skulle jag inte uppskatta utför med pulka.

Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips