Tips för utrustning till nybörjarvandrare.

(...) MSR toppmonterade gaskök till ex Micro rocket, är exempel på lite dyrare produkter som är lätta utan att vara för lätta (läs ömtåliga/tramsiga). (...)
Efter flera års användning kan jag med rent samvete rekommendera Fire Maples gasbrännare - lättare, mycket välgjorda och generellt billigare. Välj 116T (48 g), om du vill kunna göra mer än bara koka upp vatten - den har en väl fördelad, bred låga, som gör att maten inte bränner vid lika lätt som på "svetslågemodellerna" (som nog både 300T och MSR:s Micro Rocket får räknas till). Välj 117T, om du dessutom tycker, att det känns för rangligt med toppmonterat, och kanske rentav 118 med förvämningsslinga, om du tänker vara ute under vintern (läs denna tråd för mer detaljerade resonemang).
Enlitersgrytan från Trangia 27 passar med sina 15 cm i omkrets idealiskt till dessa bredstrålande brännare, och är dessutom den lättaste i förhållande till volymen, som jag kunnat hitta (80 g). Tamojen från Minitrangian (18 g) passar fint, grytlock och vindskydd/strålningsreflektor fixar man lätt själv av t ex engångspajformar i aluminium.

Med 116T-brännaren kan du alltså till rimligt pris få ihop ett komplett kök, som väger kring 150 g.
Komplettera gärna med egentillverkad "grytmysare" (isolerande "fodral") av t ex något uttjänt/billigt skumplastunderlägg, så spar du väldigt mycket bränslevikt - all min hemmatorkade mat, samt sådant som bulgur, nudlar etc, "kokar färdigt" perfekt i en sådan efter högst en halv minuts uppkok (man får dock prova sig fram, utfallet hänger ju på råvaran, finfördelningsgraden m m).
 
Det går fint med vintertur, övernattning och budget, till en 33L säck är det bara att välja vilka 2 som helst av dem.

Det som absolut bör vara med för att hålla sig varm, torr och mätt är sovsäck och liggunderlag, förstärkningskläder (minst ett extra isolerande klädlager), mat, helst varm när du är ute på vintern vilket innebär kokmöjligheter, i minusgrader bör det vara en multifuelbrännare, när du testar på kan man klara sig med mat+drycktermos.
Du kan då testa att övernatta i ett fast vindskydd i närheten av där du bor.

Vandringsturer kostar lite grann, från budgetvariant ca 3000 kr till en mer hi-tech utrustning som normalt kostar 10000-30000 kr. (Detta gäller i stort sett oavsett om du väljer att köpa lättvikts eller traditionell utrustning.)
Budget innebär ofta dålig kvalitet och kort livstid på utrustningen, mer pengar ger oftast betydligt bättre levnadslängd på saker. (Det finns undantag åt båda hållen.)
Totalt så ligger min budget på ca 2000 kr om året i nyinköp om jag slår ut det över tid, både när jag hade budgetsaker och nu när jag har bättre kvalitet.

Till det kommer kostnader för mat (fast du äter ju varje dag oavsett om du är ute eller hemma), bränsle till kök och resor (gratis om du går i skogen nära hemmet.)
Så på det hela taget är det en väldigt billig fritidssysselsättning att fotvandra, och det ger också träning, frisk luft och vackra upplevelser.
 
Köp lätta och dyra saker på en gång, det blir billigare än att köpa om senare!
Thermarest Neoair Xtherm liggunderlag plus en tunn evazote matta, sovsäck från Cumulus eller Western mountaineering (...)
Håller med i princip, fast det finns ju ett spektrum av mer eller mindre prisvärda saker. Fire Maples kök ovan är ett bra exempel. Köper man en dunsovsäck från polska Cumulus, Robets eller Pajak, får man också fortfarande mycket kvalitet för pengarna, fast de börjar lära sig ta betalt på "västlig" nivå.

Men det blir ju åndå en del pengar, och risken för "felinvestering" minskar påtagligt med ökande egen erfarenhet. Hur mycket man än läser på, upptäcker man sina egna preferenser (och hatobjekt) bäst, när man är ute och testar själv. Personliga parametrar och trivselfaktorer spelar in i olika grad - mest naturligtvis för skor, därefter kläder och ryggsäck, men även för kök (som beror på vilken sorts mat du vill laga) och tältet (min vänsterhänthet fällde t ex utslaget mellan två i övrigt likvärdiga). Kanske mindre för sovsäck, men vi är ändå olika frusna, och en magsovare vill kanske ha mer utrymme kring axlarna och mer dunfyllning på "fel" sida av säcken.

Man måste inte skaffa allt på en gång. Har du möjlighet att låna ihop saker till en provtur, så utnyttja den, även om du får släpa på någons gamla tunga tält och bylsiga syntetsovsäck den gången. Du lär dig i alla fall, åt vilket håll du inte vill ha tältöppningen, och vilken"komforttemperatur", som du fryser dig genom natten i ;)


Själv drar jag, efter några decenniers luffande, till slut omkring med en salig röra av loppisfynd (inkl Lundhagskängor för 125 spänn), militärt överskott (inkl no name ökenbrallor och M90 Värmetröja), egentillverkade manicker, fynd från farsans garderob (bättre "vindplagg" än hans gamla tunna polybomullsskjortor finns ej i sinnevärlden), via prisvärda högkvalitetsprodukter från f.d. Östeuropa och Asien (Roberts & Cumulus, FireMaple, mina personanpassade polska alpinkängor), och några få ganska dyra "bäst i klassen"- grejer som Aclimas merinounderställ, Montane Minimus jacka och Helsports Ringstind SL-tält. I dessa fall har det handlat om mycket stora vinster i komfort, funktion och/eller vikt, som jag tyckt varit värda hålet i plånboken.

Allt är som sagt personligt, men läser du kritiskt, så har du kanske ändå någon nytta av min vår/sommar/höst-packlista. Där finns även en hel del alternativ och kommentarer till varför jag valt som jag gjort.
 
Efter flera års användning kan jag med rent samvete rekommendera Fire Maples gasbrännare - lättare, mycket välgjorda och generellt billigare. Välj 116T (48 g), om du vill kunna göra mer än bara koka upp vatten - den har en väl fördelad, bred låga, som gör att maten inte bränner vid lika lätt som på "svetslågemodellerna" (som nog både 300T och MSR:s Micro Rocket får räknas till). Välj 117T, om du dessutom tycker, att det känns för rangligt med toppmonterat, och kanske rentav 118 med förvämningsslinga, om du tänker vara ute under vintern (läs denna tråd för mer detaljerade resonemang).
Enlitersgrytan från Trangia 27 passar med sina 15 cm i omkrets idealiskt till dessa bredstrålande brännare, och är dessutom den lättaste i förhållande till volymen, som jag kunnat hitta (80 g). Tamojen från Minitrangian (18 g) passar fint, grytlock och vindskydd/strålningsreflektor fixar man lätt själv av t ex engångspajformar i aluminium.

Med 116T-brännaren kan du alltså till rimligt pris få ihop ett komplett kök, som väger kring 150 g.
Komplettera gärna med egentillverkad "grytmysare" (isolerande "fodral") av t ex något uttjänt/billigt skumplastunderlägg, så spar du väldigt mycket bränslevikt - all min hemmatorkade mat, samt sådant som bulgur, nudlar etc, "kokar färdigt" perfekt i en sådan efter högst en halv minuts uppkok (man får dock prova sig fram, utfallet hänger ju på råvaran, finfördelningsgraden m m).

Jo Micro Rocket svetsar rätt bra. Inget att steka pannkakor med. Men jag har bara haft den till vattenkok och då är det lugna puckar. Ska man ha ett KÖKkök så finns inget som slår Trangia i mina ögon...men vikten gör de mer till minst 2 manna-kök.
 
Vinterövernattning med 33l rygga...mycket tveksamt skulle jag säga.

Varför välja 33l....inte ens SUL gubbar har så små ryggor generellt?
Rent volymmässigt är det för lite för höst/vinter...har inget med vikten att göra utan utrymme.

Väskan är inköpt eftersom det är mest dagsturer jag gör. Jag vill ju inte köpa ny väska bara för att pröva på att övernatta. Och när jag säger vinterövernattningarna menar jag inte på svenska fjällen utan i mina hemtrakter i skåne där vintrarna inte är allt för extrema.
 
Skåne 4 life!
Med lite tur kan man få lite (nästan) äkta vintercamping här också. -16 vill jag minnas mitt skånerekord är, sovandes ute. Och det var närmare en meter snö :)
Skåneledens alla vindskydd ger fina, varma och trygga möjligheter att prova övernattning på vintern. De är ju försedda med eldstäder och ved. Så då räcker din rygga långt eftersom du kan lämna tält och kök hemma.
 
Väskan är inköpt eftersom det är mest dagsturer jag gör. Jag vill ju inte köpa ny väska bara för att pröva på att övernatta. Och när jag säger vinterövernattningarna menar jag inte på svenska fjällen utan i mina hemtrakter i skåne där vintrarna inte är allt för extrema.

Som sagt, testa gärna första gången/gångerna att övernatta i fast vindskydd, du kan säkert få tips här på Utsidan om något i din närhet om du inte känner till något redan.
De används (tyvärr) sällan till övernattning på vintern, så du blir nästan säkert ensam där.
Då behöver du bara sovsäck, liggunderlag, mat/matlagningsutrustning och varma kläder i ryggsäcken, det ska gå fint i en 33 liters säck.
Som också sagts här, låna/hyra grejer går fint för att testa, kanske du också kan få hjälp av någon på Utsidan med det.

Att börja testa övernattningar på vintern kan både ge mersmak, men risken finns att det kan vara avskräckande för en nybörjare.
Sommarturer är enklare och har större marginaler än vinterturer, så planlägg hellre en kort tur för första övernattningen än att tänka att du ska gå långt.
Ett par km räcker gott till första turen, ta hellre en omväg om det blir för kort att gå.

Lycka till.
 
Senast ändrad:
Tack för alla fina och hjälpsamma svar.

Vindskydd finns det många på söderåsen det blir inga problem att hitta ett sånt. Jag är för otålig till att vänta med övernattning till våren utan är sugen på att testa det ganska snart när jag känner mig redo.

Ungefär vilken prisklass hamnar man på för en bra och lätt sovsäck och liggunderlag ?

Hur enkelt är det att sköta matlagning under öppen eld vid vindskyddet?
 
Räkna med 3000kr för en sjysst sovsäck. 1500 kr för Neoair xtherm liggunderlag.
Inga problem att laga mat över eld. Ta med en liten gryta till vattenkok och värma mat i. Grilla korv är lätt. Ta med en stekpanna så kan du göra massa sjysst.
 
Mat över öppen eld är toppen! Smakar bäst av allt. Om du inte vill kånka på stekpanna kan du laga mat i foliepaket. Går i princip att lägga i vad som helst, klicka på en rejäl klick smör, salt och kryddor och vik ihop. Lägg i glöden med fogen uppåt. Beroende på vad du har lagt i paketet så har du mat på 15 till 40 min. Tänk på att skära hårda grönsaker som potatis i mindre tärningar så går det fortare. Fryst lax som ligger i tät plast i portionsdelar är väldigt bra som proteinkälla. Brukar vara lagom tinad efter en dags vandring. Tärnad potatis, morötter och strimlad purjo kan passa till. Om du verkligen vill lyxa så tillsätt ett par matskedar vitt vin också. Med en burk smaksatt creme fraiche så har du en festmåltid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Bjon Köpa utrustning på nätet - tacksam för tips! Utrustning allmänt 6
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Clsw Tips om vardagsskor Utrustning allmänt 42
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
John Andersson Friluftstelefon, tips. Utrustning allmänt 28
graylingman Tips om filékniv önskas Utrustning allmänt 8
TROY GARNER Tips: Olivgrön lättviktspressening med alu foliesida Utrustning allmänt 2
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
Murro Tips: inReach, tvåvägs kommunikator Utrustning allmänt 1
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.