Tips för skor/kängor och annan utrustning

Tjenare

Om ungefär en månad ska jag och en kompis iväg till Jämtlands skogar (närmare bestämt hit för att vandra, bo i tält och fiska under en veckas tid. Vi kommer ha en sommarstuga att utgå ifrån, men hoppas spendera i alla fall några dygn ute i skogen, och kanske till och med leva på lite egenfiskad fisk! För säkerhets skull tar vi nog dock med oss mycket falukorv ;)

Jag växte upp nära naturen uppe i Norrbottens kustland (närmare bestämt Luleå), så helt vilsen är jag inte angående fisketurer och skogsvandringar, men det var några år sedan senast, och första gången jag ska vara ute en hel vecka.

Nu undrar jag vilka skor/vandrarkängor man kan behöva för en sådan resa. Jag föredrar alltid kvalité före "genvägar" och har ingenting emot att vårda mina ägodelar. Ett par kvalitétsskor håller väl nästan för alltid, eller hur? Om man tar hand om dem på rätt sätt alltså.
Frågan från min sida är främst: vi kommer vandra en del, så ett par stövlar går väl bort? Det är vandarkängor (med högt skaft) som gäller va?

Vad behöver man mer? Vi har tält, kniv, spritkök, god whisky, ryggsäckar, flug/kastspö, några spinnare (ingen av oss är direkt fiskeproffs), och jag tänkte knyta några flugor. Senast jag gjorde det var vid 14-årsåldern, men det är mest "för kul" jag har med mig flugspöet, jag förväntar mig inte få något.

Vadarbyxor verkar inte så väldigt dyrt (hittade ett par i neopren för 900 kr), men jag känner att det kan vänta tills några resor senare, och att jag först ska se om jag fastnar och blir biten av "vildmarksmyggan".

Jag tar gärna emot alla sorters tips! Gällande vad som helst inför en sådan här resa alltså!
 
hejsan!

ja det låter som en trevlig resa. Hoppas ni får bra väder.. Kollade aldrig på kartan exakt vart ni skulle vara, men fjällen är ju fint.. särskilt i jämtland. Såg att du ville ha tips på kängor och här kommer som sagt ett TIPS.. Lundhags har en rad olika kängor, ganska dyra men jag har ej än stött på några kängor med liknande kvalitet. Dessutom ett svenskt märke från järpen (jämtland) om jag inte missminner mig. Dom har egen skomakare som tar emot alla lundhagskängor och lagar dom med otrolig kvalitet. Har flera vänner som fått bra hjälp med sina kängor just därifrån. Dom finns att välja på två olika höjder i skaftet och jag kan lova dig att du har skor i 10 år framåt i tiden minst, och längre med rätt skötsel.

Angåeende fisket så vet jag ju inte vilka vatten ni kommer att vara i, men om det finns harr skulle jag inte åka hemifrån utan en uppsättning klinkhammer i olika färg och storlek.. Min favoritfluga på harr, men jag har heller inte fiskat så länge på fluga. Ta även med ÄLGEN i olika storek och färg. Knottimitationer, E12 m.m m.m.. Några tips i alla fall

Jag har själv gått över Helagsfjället en gång och hamnade i riktigt oväder. 28 sekundmeter och snöstorm i augusti, så jag rekomenderar ett ordentligt tält, som tål hårda vindar.

Men som sagt , hoppas ni får kanonväder och en trevlig tur ...
 
Håller med olivälgen om Lundhagskängor. Det tog 16 år att slita ut mina (enklaste modellen, Scout heter den tror jag). Jag vårdade dem anständigt. Skickade dem på lagning till Lundhags en gång. Nu har jag köpt ett par precis likadana.
Spritkök skulle jag inte ta. Hellre gaskök. Mycket enkelt att komplettera Trangia med gasbrännare. Du slipper stinkande och brandfarliga vätskor och gas är mycket lättare att laga mat på (enklare att reglerar lågan).
 
Hejsan, jag kan bara hålla med dom andra. Lundhags kängor ska du ha.
Jag jobbar som butikssäljare på Lundhags och kan gladeligen rekomendera Professional High eller Syncro High.
Fördelen med Syncro high är att du har ett bättre hälgrepp samt att skaftet är i nubuck som har lättare att ta åt sig impregneringen när det börjar bli dags att återimpregnera dom.

Syncron har en lite vidare läst än vad professional har så det beror lite på vilken sorts fot du har.

Syncro high kostar 4500 kr medans Professional High kostar 3800 kr

Vårdar man en Lundhags känga så håller den en evighet.
Hoppas man har hjälpt något o lycka till med kängköpet.

//Daniel
 
Jag tänkte återbesöka denna tråd och berätt att jag köpte ett par kängor förr-förra helgen. Det blev av den lite billigare typen (försäljaren föreslog att det var passande för vår sorts vandring) i form av ett par Haglöfs SolidLite. Det är inte riktigt hardcore, men ändå ett par rejäla skor med Vibram-sula, läder och Goretex. Jag hoppas ni inte sågar den för hårt =)
http://www.haglofs.se/prd/visaprod....CatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1234

Stället vi handlade på var uteliv i Linköping, med grymt trevlig och hjälpsam personal. Även om vi var lite klassiska "måltavlor" för att pracka på oss vad som helst så tyckte jag att de höll det på den nivån som vi behövde.

Jag behöver dock handla lite mer, ett bra regnställ (poncho antar jag, det blir mycket billigare), fottejp, lite fiskeprylar etc etc, men sedan bär det av på fredag! Jag är spänd av förväntan, och längtar otroligt mycket efter semester.
 
Angåeende fisket så vet jag ju inte vilka vatten ni kommer att vara i, men om det finns harr skulle jag inte åka hemifrån utan en uppsättning klinkhammer i olika färg och storlek.. Min favoritfluga på harr, men jag har heller inte fiskat så länge på fluga. Ta även med ÄLGEN i olika storek och färg. Knottimitationer, E12 m.m m.m.. Några tips i alla fall

Speciellt tack för fisketipsen, jag hade verkligen ingen aning om vad jag borde ha med mig! Jag ska kolla upp de som du nämner, ska till fiskeaffärer idag. Eftersom vi har vanliga spön med oss också tänkte jag köpa några spinnare i lagom storlek. Jag blev tipsad om det i alla fall.
 
Nu undrar jag vilka skor/vandrarkängor man kan behöva för en sådan resa. Jag föredrar alltid kvalité före "genvägar" och har ingenting emot att vårda mina ägodelar. Ett par kvalitétsskor håller väl nästan för alltid, eller hur? Om man tar hand om dem på rätt sätt alltså.
Frågan från min sida är främst: vi kommer vandra en del, så ett par stövlar går väl bort? Det är vandarkängor (med högt skaft) som gäller va?

Det beror dels hur tung packning ni har men ska ni vara borta en vecka lär det ju bli en del,
då kan det vara bra med ett högt skafft. Sen beror det ju på vad som känns bäst självklart.
- Jag införskaffade själv ett par kängor nu inte för så länge sen, kollade först på ett par Meindl,
sen kollade jag runt lite o så hittade jag ett par Lowa kängor som var nedsatta från 1995:- till 1500:- jag testade dom och dom föll mig i smaken, sen berättade killen i butiken också att
Meindl och Lowa i princip är ''samma'' märke. Fabrikerna ligger tydligen i tyskland bara 5mil
ifrån varandra. Har hittils bara gåt 4-5mil i dom men än så länge tycker jag dom är underbara:)
Dom rekomenderar jag!!

Och sen tilläger jag att jag köpte dom på Terräng i Stockholm. / hoppas jag bidrog med något bra, och lycka till med resten Mvh Andreas

Ändrat: Förlåt att jag inte läste nogrant, du har ju tydligen hittat ett par redan, men låter inlägget va kvar så kanske det hjälper någon annan i framtiden :p
 
Det är inte riktigt hardcore, men ändå ett par rejäla skor med Vibram-sula, läder och Goretex. Jag hoppas ni inte sågar den för hårt =)
http://www.haglofs.se/prd/visaprod....CatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1234

den verkar klockren, köp ett par vettiga damasker som du kan komplettera med, byxkrokar är oxå trevligt när man har låga kängor. nu ser det ut som dina pjukk är i nubuck, väljer du att vaxa dom kommer dom att förlora sitt ursprungliga utseende, jag har haft massor med nubuckkängor och brukar blunda och vaxa direkt så kan man lägga det bakom sig. vax är mycket bra för kängorna. tänk oxå på att skölja ur dina kängor när du har använt dom en längre period, skölj ända tills vattnet blir genomskinligt och torka noga, det är för att få ut alla svettpartiklar som fullständigt dödar din goretex.. var inte orolig för att andra skrivit fantastiska historier om cellgummikänger, jag knäckte ett par på 7 månader så det handlar mest om hur man sköter dom och hur mycket man använder dom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
Ayrin Filékniv - tips tack :) Fiske 18
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
myrddraal tips på metspö Fiske 5
kraftdjur_vargen Önskar tips! Spinnfiske + vandring jämtland Fiske 0
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
IntMurr Tips inför fiske i Grövelsjö-Femunden-Rogen-området Fiske 1
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2
gäddjägarn Fiske tips på dagstur Kebnekaise Fiske 13
enriktighunter fiske tips Fiske 1
fjällbäcken Tips om vandrings/fiske på Grövelsjöns Norkska sida? Fiske 0
mickebas Tips på fiskesemester i norra sverige? Fiske 10
Molngrabb Behöver tips på vadarbyxor Fiske 4
Frassin Fiske tips!! Mitt i vintern Fiske 0
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
crillegbg fiske tips mjörn Fiske 0
Waster Ny på havsöringsfiske - tips Fiske 5
henrik_85 vill ha tips för att få upp agn Fiske 6
Magdafjäll Tips om isfiske någonstans i fjällen Fiske 1
chribba tips på fiske i jämtlandsfjällen Fiske 2
BKD Tips på resmål för vandring och fiske Fiske 2
Jocka Fiske tips! Fiske 3
johan_e Tips i Storsjön, Östersund Fiske 7
mipert Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga Fiske 5
perjowe Tips på bra fiskehelg i Dalsland? Fiske 1
magnus_asplund Tips på bete Fiske 6
arnesen Tips om Jämtland Härjedalen Fiske 4
arnesen Tips om fiske vatten Fiske 1
PZON_390 Padjelanta tips emottages tacksammast !! Fiske 0
Flaggan Vill ha tips på fiske i Rostå omr. Fiske 5
arnesen Någon som har tips om fiske på Island? Fiske 1
Söker tips på haspelspön Fiske 7
mbock Flugfiske tips Fiske 1
sauber tips på sommarens fiske tur? Fiske 12
Zonker Spöbygge... tips om delar Fiske 13
igun Tips på UL-haspelspö? Fiske 3
duckhunter Vojmån-tips&råd Fiske 4
bengtoste Ishavsröding på Grönland - tips? Fiske 4
peppe_malmqvist Orkla-tips Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.