Tips för laktosintolerant

Jag skulle behöva lite tips på mat som är fri från laktos. Jag har tittat på frystorkat i affärer och det mesta verkar inehålla grädd- eller mjölkpulver.

Rickard

I Knorr Napolitana Pastamix finns det ingen laktos, men köttfärs bör du i detta falla torka själv. Reiter har några portionspåsar, som inte innehåller laktos.

Mestadels är det tyvärr så att man måste lita på pasta och självtorkat köttfärs. Purell har potatismospulver som är laktosfattig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hur är det med blåbands vegetariska färsås (brukar finna i hälsokosthyllan i mataffärer!)? Man tycker att om de kallar den vegetarisk så borde de ha undvikit laktos.

Laktosfritt

Jag har för mig att EuroShopper har potatismos som är laktosfritt - dessutom i flingform som gör moset luftigt! Dessutom gott...

/Lisbeth
aka
Lissu

Euroshoppers "mos" är såvitt jag minns (har provat det några gånger) enbart potatisflingor (man får tillsätta mjölk och kryddor själv). Så det bör vara tämligen laktosfritt.

Laktosintolerans är mycket vanligare i Finland än i andra västeuropeiska länder. Om du åker till Lappland, är det värt att åka via Torneå. Det finns mycket bättre utbud av laktosfria och laktosfattiga mat i Finland än i Sverige och de laktosfria eller laktosfattiga produkter är bra märkta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips