Tips för laktosintolerant

Jag skulle behöva lite tips på mat som är fri från laktos. Jag har tittat på frystorkat i affärer och det mesta verkar inehålla grädd- eller mjölkpulver.

Rickard

I Knorr Napolitana Pastamix finns det ingen laktos, men köttfärs bör du i detta falla torka själv. Reiter har några portionspåsar, som inte innehåller laktos.

Mestadels är det tyvärr så att man måste lita på pasta och självtorkat köttfärs. Purell har potatismospulver som är laktosfattig.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hur är det med blåbands vegetariska färsås (brukar finna i hälsokosthyllan i mataffärer!)? Man tycker att om de kallar den vegetarisk så borde de ha undvikit laktos.

Laktosfritt

Jag har för mig att EuroShopper har potatismos som är laktosfritt - dessutom i flingform som gör moset luftigt! Dessutom gott...

/Lisbeth
aka
Lissu

Euroshoppers "mos" är såvitt jag minns (har provat det några gånger) enbart potatisflingor (man får tillsätta mjölk och kryddor själv). Så det bör vara tämligen laktosfritt.

Laktosintolerans är mycket vanligare i Finland än i andra västeuropeiska länder. Om du åker till Lappland, är det värt att åka via Torneå. Det finns mycket bättre utbud av laktosfria och laktosfattiga mat i Finland än i Sverige och de laktosfria eller laktosfattiga produkter är bra märkta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips