Tips för cykel/utrustningsköp

Hej

Jag och min flickvän är helt gröna på det här med cykling, men vi tänkte ta en cykelsemester på 1-2 veckor i sommar, och förhoppningsvis blir det inte enda gången.

Nu behöver vi i princip köpa allt som behövs, så jag undrar om folk har lite tips. Vi har ingen jättebudget, så desto mer man kan köpa begagnat desto bättre.

Varsin cykel behöver vi, och det tänkte vi lägga ca 3000 kr per cykel på, exkl väskor etc. Tror ni att det är rimligt att få tag i hyfsade cyklar med de pengarna? Finns det något bra ställe att leta beg. cyklar på förutom blocket?

Sjysta cykelväskor måste man ju ha, och det vore kul att hitta begagnat, men jag har fruktansvärt svårt att hitta något på begagnatmarknaden. Finns det något att hitta?

Andra allmäna tips är också välkomna =)

/Joni

biltema

Hej!

vad gäller cykelväskor och pakethållare finns mycket billiga men faktiskt också helt ok grejor på biltema, ska ni ha mycket packning är det bra att fördela vikten och ha pakethållare både fram och bak, det förenklar då ifall det finns förborrade hål i framgaffeln men jag tror nog att biltemas ska fungera ändå ?

Vad gäler kvalite på cykel så tror jag nog att det är viktigare vid den typen av resor att man vet vad man ska göra ifall något börjar krångla, tex bör man kunna justera byta ekrar, kedja (köp kedjor med kedjelås spara svordomar), låna en cykelbok på bibliteket och läs på lite så klarar ni att hantera lite billigare cyklar, dessutom får ni en känsla för vad det är ni betalar för.

Mikael

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nu har jag hittat en Giant Granite (från slutet av 90-talet tror jag) som jag tror att jag ska gå och kolla på, kostar runt 1000-lappen.

Är det värt att skaffa en såpass gammal cykel? Jag har fått för mig att det är en rätt sjyst ram, och så billig som den är så kanske jag kan uppgradera lite delar?

finnen_gbg; sa:
Är det värt att skaffa en såpass gammal cykel?
Den generella rekommendationen när det gäller cyklar är att det är bättre ekonomi i att köpa en cykel i det utförande/skick som man vill ha snarare än att köpa objekt som måste renoveras/uppgraderas.

MEN...
Det beror alldeles på skicket. En cykel av OK kvalitet från början som varit hyggligt omhändertagen med regelbunden service och/eller inte särskilt hård användning kan fortfarande ha många mil kvar i sig, särskilt om man är beredd att acceptera aningens glapp/och eller ojämnheter i lagergången.
Om du lyckas begränsa dig till att bara byta slitdelar till andra likvärdiga kan det vara en ekonomiskt bra förstacykel att börja med.
Beroende på hur långt (och var) du skall cykla så kan du lägga ribban ang utrustningsnivå rätt lågt, om du inte insisterar på att kunna växla under hög belastning så funkar även lägre Shimanogrupper helt OK så länge de är hyggligt rena och justerade.

Jag bestämde mig för att öka budgeten lite, och hittade en beg. Merida Crossway 8700 för 4000
http://www2.merida-bikes.com/en_INT/public/assets/3313dfd4/Crossway8700.pdf

Den har dämpning, vilket jag egentligen inte vill ha, men den ska vara låsbar tror jag (om det är det lockout innebär).

Den är i rätt storlek för mig också.

Vad jag har sett på bilder är den i bra skick, men jag har inte varit och kollat på den än.

Är det ett vettigt köp? Är det något särskilt jag ska titta efter? Ska väl sägas att det ingår en ny sadel, spd-pedaler (vändbara), barends och en cykeldator.

/Joni

Behöver du framväskor?

Det är lite krångligare att lösa fastsättningen av frontväskor på en dämpgaffel men det finns speciallösningar.

Om du trivs med cykeln efter en provtur så varför inte. Tror att du skulle kunna pruta lite också.

Thure

Jag ska åka och kolla på den i helgen, så jag får se om jag köper den.

I och med att budgeten ökade lite för cykeln, kan jag nog inte lägga lika mycket på väskor som jag hade tänkt. Tror ni att det funkar med Biltema-grejer för en två-veckorsresa?

D.v.s pakethållare fram och bak:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=784&iItemId=93657
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=784&iItemId=90420
(ang. framgaffeln kan jag nog bygga en egen fästanordning)

fyra 19l väskor:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=783&iItemId=90455

En 5l styresväska
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=783&iItemId=90463

Jag kommer även att skaffa någon säck att ha tält, liggunderlag etc i som ligger ovanpå bakväskorna.

Räcker detta för packning? Vi är två pers som kommer att ha varsin uppsättning av detta.

Skulle det vara bättre att skaffa en sådan här väska istället för två 19l bak?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=783&iItemId=90451

Jag kan tänka mig att krokar o sånt är klent, men jag kan nog fixa förstärkningar på egen hand, kanske även sy på lite extra tyg om väskorna är klena någonstans.

/Joni

Jag har för mig att BT-väskor diskuterats här tidigare med den ungefärliga slutsatsen att de är OK i grunden men med svaga infästningar. Se till att provcykla lastat INNAN ni ger er iväg på den långa turen för att reda ut såna saker. Också bra att provcampa så man får lite vana i tältresning osv. Om cyklarna redan står packade så är det inget som hindrar att man ger sig iväg på en fredag efter jobbet för en provtur med övernattning.
Jag har kört med en sån där 2-våningsväska bak en gång och tyckte den blev otympligt stor, särskilt eftersom det är väldigt frestande att surra fast liggunderlag eller liknande högst upp.

Finna Utrustning

Hej på er!
Jag håller som bäst på att planera mitt äventyr runt Europa med start nästa år.
Så jag lusläser allt jag kommer över gällande tips o dylikt, sedan måste man sålla en hel del och jag har själv en rejäl erfarenhet av olika projekt.
Jag säger bara lägg lite pengar på vattentäta packväskor bara för att solen skiner idag så vet vi inte hur vädret är när ni ger er av.
Eftersom det är erat första äventyr och förhoppningsvis inte det sista så köp saker lite pö om pö och låna lite här o där så tror jag att det blir kanon.
Och ta det lungt om ni bara cyklar 3-4 mil första dagen vad gör det NJUT för attan.
Men viktigt ta med bra rep-material & verktyg allt blir lättare om ni springer på patrull.

Eleuthera

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips