tipps för Å eller älv paddlingsled

Hej
söker i kunskapen hos er i forumet. Söker en fin å älvpaddlings led med möjlighet för övernattning. Jag och familjen tänker ta oss ut innom kort och försöker hitta en bra platts. Då barn är med i kanoten tror jag älv paddling är att föredra då allt är så mycket mer inpå.
Vi bor i stockholm men kan köra några timmar för en bra tur.

tack på förhand!

Indalsälvens nedre del har kanotstugor och iläggningsplatser efter älven.
Ta gärna med tält så ni är mer fria att bestämma vart ni vill övernatta.
Det är lättpaddlat om ni startar uppströms efter något av kraftverken, möjligtvis kanske den breda älven kan upplevas lite tråkig men det är en lätt paddling efter älven och natursceneriet för er som kanske inte sett den mäktiga dalgången tidigare är mycket vacker. Stanna till och gå upp på Vättaberget mittemot byn Liden. En vidunderlig utsikt efter den vindlande älven. Affär finns i byn. Organisera så att ni hämtar bilen med exempelvis någon som åker buss tillbaka, vägen går däruppe efter älven.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ahh. jag är från Sundsvall så den har man ivf gjort lite drakbåten i. Finns mycket fint. men tror den turen (bil) på 5+ h enkel väg med kanot på taket är lite utanför en helg tur.
Men vill gärna uppåt och paddla i sommar.

Du bör kunna hitta något här: http://www.kanotguiden.com/sv/

Klicka på pilen under textrutan så dyker det upp en karta på vilken du kan klicka runt och zooma in/ut.

Tittade in på sidan och den var verkligen mager, bör uppdateras. Kan inte svenska kanotförbundet bättre? Man länkar till några få kommuner och när man går vidare så möts man av allmän information om friluftsaktiviteter inget speciellt om paddling på flera sidor är det felmeddelande, sidan finns inte. Men visst det finns några som funkar och dessa ger ju information. Paddla Gästrikland var riktigt bra och ligger ju närmare TS önskemål

Senast ändrad:
Tittade in på sidan och den var verkligen mager, bör uppdateras. Kan inte svenska kanotförbundet bättre? Man länkar till några få kommuner och när man går vidare så möts man av allmän information om friluftsaktiviteter inget speciellt om paddling på flera sidor är det felmeddelande, sidan finns inte. Men visst det finns några som funkar och dessa ger ju information. Paddla Gästrikland var riktigt bra och ligger ju närmare TS önskemål

Klickade du på pilen under textrutan? Om du gör det dyker det upp en karta på vilken man kan zooma in så man ser vad som finns var: kanotleder, uthyrare osv. Tyvärr går det inte att länka till kartan, så man måste klicka. Och "pilen" jag pratar om ser ut som ett ovanligt brett V-tecken.

Klickade du på pilen under textrutan? Om du gör det dyker det upp en karta på vilken man kan zooma in så man ser vad som finns var: kanotleder, uthyrare osv. Tyvärr går det inte att länka till kartan, så man måste klicka. Och "pilen" jag pratar om ser ut som ett ovanligt brett V-tecken.

Tack Uffe!
Nu såg jag den lilla pilen. Det blev bättre.
Kanotförbundet borde få hjälp med att göra det tydligare men det står ju förvisso också i texten om man läser noggrant.

HasseQ

Temp. avstängd
Kanotguiden är bra för att hitta olika förslag, zoomar man in ser man mängder med paddlingsvägar utritade. Men det är dåligt med info om detaljer, dammar, kraftverk, forsar, landtransporter osv, så om man hittar någon bit som ser intressant ut kan man googla vidare på den. Ibland kan man hitta fina kanotledsbeskrivningar med detaljer eller bloggar från någon som paddlat, ibland finns ingenting.
Finns mkt sjösystem att paddla i Sörmland, eller kanske kanotleden Åkers styckebruk till Trosa...

HasseQ

Temp. avstängd
Två tips till. Svartälven ned till Hällefors, starta vid Älvsjöhyttan. Oreälven ned till Vangforsen, inte så långt, starta vid bron Prinsbyggebron. Väldigt fin natur och inga forsar.

Tack Så mycket för alla tipps!
Jag har tittat på kanotguiden.com det som är svårt att få veta är att det inte finns med så mycket information oftast.
Många som rekommenderat Marvikarna. Ska kolla naturkartan lite mer då den verkar kunna ha mycket information.
Då vi har en Yoo-a-Kim så är den både lång (5,8m) och tung (50kg) och med packning så är det lite bökigt med många lyft. Jag orkar men frun får kämpa friskt. :)
Ska forska vidare på era tipps.

Hej. Jag bor i västra Sverige och har inga tips åt ert håll men vill tipsa om boken Kanotguiden av Jan Lönn. Särskilt om ni är en paddelsugen familj. Finns inte ny men lätt att beställa begagnad på Bokbörsen på nätet.
Som nämns ovan så skulle Svartälven kunna vara ett bra alternativ för er. Har inte paddlat den själv men läst om den.
/Arvid

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips