Kajakval för innerstaden: luft-, falt-, hyra?

Jag tar mig friheten att starta en ny tråd om hopfällbara kajaker, och hoppas få lite inputs på mina funderingar.

Jag bor och jobbar i Stockholm, nära flera fina innerstadsvatten. Jag har funderat på att det vore trevligt att ha en kajak till hands för kortare paddlingar (jag är ingen avancerad paddlare, men jag gillar att komma ut några timmar) när andan faller på, på Stockholms vatten eller kanske på någon sjö jag råkar passera. Eftersom jag inte har plats för någon fullstor kajak vare sig hemma eller på bilen, så klurar jag på följande alternativ:

1. Uppblåsbar kajak (Advanced Elements, Gumotex etc.). Inga prestandamaskiner, men det verkar vara en smidig lösning för att ha med sig ett flytetyg för kortare turer. Frågan är om de uppblåsbara är så sopiga att man ändå inte har något nöje av att paddla dem?

2. Enkel faltkajak, Pakboat Puffin. Verkar vara en kul modell (jag är för snål för att skaffa en Klepper el motsv.), men jag vet inte hur bra den är egentligen? Håller aluminiumskal och snäppfästen?

3. Hyra en riktig kajak när jag får lust. Det gör det lite svårare att spontanpaddla i trevliga sjöar, men å andra sidan finns det ju kajakuthyrare nästan överallt där det finns ett bra ilägg.

Synpunkter? Idéer?
 
Varför inte bli medlem i en av kajakklubbarna med lokaler vid innerstadsvattnen? Gott om lånekajaker, att plocka ut en några timmar brukar ingå i medlemsavgiften.

Brukar dessutom finnas en mängd olika modeller att låna, beroende på tycke, smak och dagsform kan du ge dig ut på tur i en motionskajak, en surfski, en havskajak, eller varför inte en mer eskimåinspirerad kajak i t.ex Örnsbergs Kanotsällskap där jag är medlem och har mina kajaker parkerade.
 
Bor också i stockholm och även utan bil, tycker att hyra fungerar utmärkt, då kan man dessutom välja startplats längre ut i skärgården utan att behöva bil. Visst kostar det en slant men sist jag jämförde med att äga så skulle det för mina enstaka turer blir dyrare om jag köpte en egen. Ska nog till ganska mycket paddlande för att det ska löna sig att äga sin kajak och det är nog bäst att börja med att hyra för att se att det är något man verkligen fastnar för och då också vet lite mer vad man vill ha.

Däremot är ju fältkajak och uppblåsbara något som verkligen tilltar mig men har inte provat så jag kan inte säga något om hur de upplevs i jämförelse med en riktig. En bra fältkajak är troligen klart bättre men dyrare än uppblåsbara. Uppblåsbara har jag främst sett i sammanhang där man ska plaska sig medströms i rinnande vatten.

Hade jag inte haft en motsträvig sambo skulle jag kanske köpa en riktig kajak och hänga upp den som prydnad på längsta väggen vardagsrummet när den inte används.

/G
 
Kajakplatser är det generellt ont om men det finns plats för lite okonventionella lösningar. I innerstaden har de flesta rätt nära till närmsta vatten.

När jag bodde i Kristineberg så förvarade jag min glasfiberkajak i bostadsrättsföreningens pannrum. Blev sedan av med platsen när man anslöt till fjärrvärme men lyckades fixa en plats på annat håll.

Containrar kan blir bra kajakplatser. Vettigt att kontakta en båtklubb om man är några stycken och pejla om det finns plats för en container eller att t ex ha kajer i mastskjul under säsongen när masterna sitter på båtarna.

Faltkajak är i och för sig praktiskt men tröskeln att spontanpaddla blir mkt högre om an skall lägga 15 min på att montera resp fälla ihop vid varje paddeltillfälle.

Att gå med i en kajakklubb är ett bra förslag. Ofta arrangerar klubbarna gemensamma turer då man kan hyra kajak av klubben samåka etc.

Thure
 
jag är för snål för att skaffa en Klepper el motsv.

Det ligger ett par enmans-Klepper ute nu, för 4000 och nedåt. Med tanke på att livslängden på en Klepper är ca 50 år på stommen och 25 år på duken så är det sällan ngn risk att köpa en begagnad Klepper. Och sedan är den user-serviceable på ett sätt som få industriellt tillverkade produkter är i dag.

Hade jag inte haft en motsträvig sambo skulle jag kanske köpa en riktig kajak och hänga upp den som prydnad på längsta väggen vardagsrummet när den inte används.

Intressant ordval, "riktig" kajak... ;)

F.ö.:

Faltkajak eller faltbåt (av tyskans faltboot; falten = vika, jämför faltning)

Mats
 
Faltkajak är i och för sig praktiskt men tröskeln att spontanpaddla blir mkt högre om an skall lägga 15 min på att montera resp fälla ihop vid varje paddeltillfälle.

Det är nog hugget som stucket om du jämför med den tid det tar att ta bussen/bilen/cykeln till kajakklubben och plocka fram en plastkajak.

Mats
 
Det ligger ett par enmans-Klepper ute nu, för 4000 och nedåt. Med tanke på att livslängden på en Klepper är ca 50 år på stommen och 25 år på duken så är det sällan ngn risk att köpa en begagnad Klepper. Och sedan är den user-serviceable på ett sätt som få industriellt tillverkade produkter är i dag.
(---)

Jag har faktiskt spanat på ett par begagnade Klepper (Kleppers? Klepprar?), som intressant renoveringsprojekt. Det vore förvisso mycket värdigt att glida runt på Årstaviken i en åldrig tysk kajak med Hammarbyvimpel i fören... Många är dock äldre än 25 år. Är det värt att köpa en gammal Klepper, eller kan man räkna med att de är "slut" i klädseln?
 
Jag har faktiskt spanat på ett par begagnade Klepper (Kleppers? Klepprar?), som intressant renoveringsprojekt. Det vore förvisso mycket värdigt att glida runt på Årstaviken i en åldrig tysk kajak med Hammarbyvimpel i fören... Många är dock äldre än 25 år. Är det värt att köpa en gammal Klepper, eller kan man räkna med att de är "slut" i klädseln?

Jag sålde för några år sedan min gamla Klepper Aerius I (bytte till Aerius SL490). Den var ca 35-40 år och duken var i helt acceptabelt skick. På äldre Klepper får gummistävarna ett nät av torrsprickor, men det saknar funktionell betydelse. Finns som reservdelar om man vill.

Det enda man ska tänka på är att relingssömmen på riktigt gamla Klepper-kajaker (= de med bomullstråd i sömmen) kan bli svag med åren. Man bör titta på denna söm och dra orderntligt i den för att försäkra sig om att den inte är försvagad. En annan bra sak är att byta lufttuberna när man köper en gammal Klepper.

http://www.foldingkayaks.org/WP/?page_id=71

Mats
 
Köpte en enmansklepper för typ 20 år sedan där duken i botten tyvärr visade sig för murken för att kunna fixas. När jag har behov av den kajaken kanske det blir ny hud. Chassit håller nog mer än 50 år.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.