Tillverka sin egen energibar!?

Har nu testat ett par grejer med de idéer jag fått.

Tillsvidare inga superprodukter precis. Har provat med ägg och stärkelse som bindemede i olika omgångarl.

Har gjort nåt slags sandwich variant med ett slags "bröd" som jag gräddat och sen gjort fyllningar. Men hittills inget som varken har smakat super eller hållit ihop på ett vettigt sätt.

Fortsättning följer.
 
Hur gör man för att det inte ska se ut som hashkakor!!?? Bruna kakor i hemmagjorda aluminiumförpackningar ser rätt suspekt ut när man ska igenom säkerhetskontrollen eller tullen tyvärr.
/T
Bump!
Nu har jag löst detta delikata problem ;)
Välj kakaomassa som bindemedel i stället. Det både ser mer "matigt" ut och blir till riktiga "bars", dvs mer lätthanterligt. I enlighet med trådens förutsättningar (och eftersom jag inte gillar sött), använder jag sockerfri kakaomassa, men det är ju inget tvång. Med finhackade rostade nötter/frön som "ballast" och ren kakaomassa som bindemedel får man ett sockerfritt och lätthanterligt näringstillskott med dryga 20% protein och energiinnehåll på 600-650 kcal/g. Tillsätter man lite extra kakaosmör, alt. kokosfett för den som gillar smaken (jag gör det inte) blir konsistensen lite mjukare och energiinnehållet ännu högre.
 
energibar recept

Jag brukar köra på den här enkla recepten:
120g torkade frukt (tranbär, aprikoser, fikon, russin mm )
120g frön och nötter (havregryn, pumpafrön, solros, lin, valnötter, cashewnötter, valnötter, etc.)
1 msk havrekli
1 msk vetekli
1 ägg

Vill man ha lite sötare variant så kan man lägga till honung eller mörkchoklad.
 
visst, men... osötat?

Såhär frågade TS:
Jag har lite funderingar på hur man skulle kunna göra näringsrika mellanmål som inte bara är söta. Vad jag har kunnat hitta så är alla "bars" man kan köpa åt det söta till. Även nötter och russin mm är ju söta. (...)
Många som skrivit i tråden vekar ha missat detta. Att få till söta "bars" är ju enklare, då urvalet "bindemedel" är så mycket större.
Får det lov att smaka lite sött, kan jag för min del tipsa om dadlar. Väldigt gott, och pytteliten mängd räcker för att binda ihop vad man nu i övrigt vill ha med till prydliga, lagom mjuka bars.
Men som sagt, detta var ju inte trådens förutsättning (?).
 
Såhär frågade TS:

Många som skrivit i tråden vekar ha missat detta. Att få till söta "bars" är ju enklare, då urvalet "bindemedel" är så mycket större.
Får det lov att smaka lite sött, kan jag för min del tipsa om dadlar. Väldigt gott, och pytteliten mängd räcker för att binda ihop vad man nu i övrigt vill ha med till prydliga, lagom mjuka bars.
Men som sagt, detta var ju inte trådens förutsättning (?).

Förstod "osötat" (enligt TS "...som inte bara är söta") som osockrat.
 
Förstod "osötat" (enligt TS "...som inte bara är söta") som osockrat.
Helt legitim tolkning, och roligt att få även de tipsen :)
Men att (också) få fler tips på "bars som inte smakar sött" vore väldigt intressant, eftersom de verkar så ovanliga och kanske mindre lätta att åstadkomma.
Jag gjorde den senare tolkningen p g a TS förklaring:
(...) Så mina funderingar är hur man bäst blandar ihop nåt på egen hand som är mer rejält, och som man kan förpacka och lätt plocka fram när det kurrar i magen.
Inte alltid man har lust att ställa upp stormkök etc för att få i sig nåt vettigt. (...)
Jag kände igen problemet - jag skulle snabbt bli väldigt less på att vara hänvisad till enbart sötsmakande "springluncher", tilltugg och mellanmål. Kan faktiskt inte få ner något sött på tom mage - då vill jag, som TS, ha något "mer rejält" först.
 
Oj vad det hände mycket på denna tråd helt plötsligt! Det var ju kul. Känns som om det ger en ny kick att testa saker jag inte tänkt på förut.

Tack så här långt för de nya idéerna.
 
Besan Laddu - med eller utan socker

Fick lust att testa kikärtsmjöl som "cement" i mina bars, bl a för att få lite mer balanserad proteinsammansättning i min nötspäckade fjälldiet.
Och det har gått så bra, att jag inte hann ta någon bild förrän provsatsen var uppäten ;)

Nåja - det hela är urenkelt.
Smält skirat smör eller ghee i en stor tjockbottnad stekpanna.
Rör i ungefär lika mycket kikärtsmjöl och rosta försiktigt under ständig omrörning tills smeten är torrsmulig, vackert gyllenbrun och doftar gott.
Blanda i försvarliga mängder av valfria sorters frön eller grovhackade nötter efter tycke och smak, så även de blir lite rostade.
Krydda efter behag. Jag tog bara salt, peppar och lite kardemumma men man kan också blanda i torkade örtkryddor, torkat olivhack, peppar, spiskummin, koriander etc, etc.

Låt smeten svalna/halvstelna så den går att forma med händerna (bäst). Smaka av och finjustera ev. kryddningen.
Forma bollar, rullar eller "bars" - man måste knåda ihop smeten med viss kraft, den är rätt smulig och innehåller mycket luft.

Här finns ett möjligt grundrecept, men jag har inte haft i något mannagrynsmjöl.

Rulla/skaka färdiga bitar i t ex en glasslåda med valnötsmjöl för att få en hanterlig yta (klappa gärna in mjölet lite i den ännu mjuka smeten).
Låt svalna helt (lägg en stund i kylen om det är varmt i köket) och packa till små paket i vanlig matfolie.

För den som föredrar en söt laddu (som mer stämmer med det indiska originalet): blanda i rejält med socker, gärna rörsocker, efter att smeten tagits från spisen och svalnat något. Nöt/fröfyllningen kan ju vara likadan, men kryddningen får naturligtvis ändras; en klassisk variant är bara lite kardemumma, men även choklad eller kakaopulver går fint.

Kikärtsmjölet är ett kraftigt bindemedel, så risken att hela härligheten rinner iväg en varm dag är inte så stor som man skulle tro, men låt ändå inte godsakerna ligga direkt i solen eller under ett svart ryggsäckslock.
Skirat smör eller ghee är ur den synvinkel markant bättre än vanligt smör.
 
Hemmagjorda bars

Hej! Jag har gjort egna bars några år. När jag har hållit på så länge så måste de passa mig i alla fall (min tonåring tar gärna några han med).
Grunden är: Havregryn 3- 4 dl. 1dl. okokt ris (som kokas), Sen kan man tillsätta röda linser eller Quinoa efter önskemål vilket jag inte alltid gör. Som regel har jag färska Dadlar som jag klipper, typ 6- 7 stycken, det går bra att ha aprikoser med. Ofta har jag lite rapsolja eller ekologisk kokosolja ex Kung Markattas (Kokos olja är den enda fettkällan som används som eneri direkt utan att passera levern, alltså super energi). jag brukar också hälla i lite lönnsirap det renaste sockret). Sen avslutar jag med att tillsätta ett ägg. Lägg ett delat bakplåtspapper i en bakform och häll/ sleva i blandningen. Grädda 20- 25 min. på 175 grader. Dela i lagoma bitar när det har svalnat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.