Tillverka sin egen energibar!?

Missförstår jag?

Du skriver att nötter är sött men föreslår potatis i ett senare inlägg. Är potatis mindre sött än nötter enligt dig eller missförstår jag dig?

Om du menar att du vill ha en bar med få blodsockerhöjande ingredienser (få kolhydrater) så kan du blanda kokosolja (inte det härdade i silverfolie) med antingen kakaomassa eller mörkt choklad (lite socker där). Smälter vid ca 24 grader har jag för mig.

Om du kan tänka dig använda nötter så är mitt recept: mal nötter till en fin massa, tillsätt smält kokosolja och kakaomassa tills nötblandningen är mättad, lite havsalt och låt stelna i lagom format. Vill du höja smältpunkten så kan du lägga till kakaosmör som har högre smältpunkt. Du kan också blanda in malda/finhackade dadlar, om det blir för sött eller bara en trevlig smak och konsistensförändring avgör mängden dadlar.

Något som jag funderat på är att mätta vasslepulver med kokosolja och kakao. Egentligen gillar jag inte hårt processade grejer som vasslepulver men ibland gör jag undantag för enkelhetens skull. Hade det funnits vettiga energi bars hade jag gärna köpt istället för att meka själv.
 
Jag håller helt och hållet med dig om att många bars är för söta, för snabb vandring, löpning eller andra high uotput aktiviteter har jag inget problem med att göra mig av med sockret men för lååånga och lite saktare dagar kan det bli lite väl mycket av det söta.

Jag har experimenterat en hel del med jordnötssmör, ägg, mörkchoklad(smälter inte lika lätt som ljus) och honung som bindemedel istället för socker och sirap samt proteinpulver, kokosflingor och mandelmjöl istället för socker. Funkar riktigt bra! Bara att hitta något powerbar recept och börja mixtra med.

Ett annat tips kan vara att kolla på hur man bakar LCHF bröd, då använder man ofta mandelmjöl istället för vetemjöl och fibermysk som bindemedel. Inte provat det själv men jag tänker mig ett rätt hårt bröd med mycket nötter och torkad frukt i för lite bättre smak men fortfarande hög fett och proteinhalt.

Vill du köpa färdiga bars så kolla in proteinbars på tex gymgrossisten. De har oftast fortfarande en del kolhydrater men inte alls lika mycket som de müslibars eller energibars och liknande man brukar kunna köpa på ica eller stadium
 
Vilken bra tråd, tack för alla tipsen och låt fler komma! Kul att det inte bara är jag som har svårt för söt mat på vandring.
Bekräftar mandel- och även valnötsmjöl som bra "fyllmedel", köps billigast i invandraraffärer. Man kan också enkelt fixa eget med hjälp av matberedare. Skålla inte mandeln, det blir godare (och nyttigare) om skalet följer med.

Andra trevliga och näringstäta ingredienser som fungerar som fyll- och delvis bindemedel, är vetegroddar, nyponskalsmjöl och - om man gillar smaken - vanligt kakaopulver.
Bilderna nedan är tagna under utportioneringsarbetet med ett par av mina egna sockerfria snacks/mellanmål. Smeten skedas ut på små bitar av vanlig matfolie, genom vilken den knådas/rullas/plattas ihop till kulor eller små kakor av önskad storlek. Samma matfoliebit viks ihop till "portionsförpackning". Med tahina som bindemedel blir "pralinerna" lite mjuka i temperaturer över ca 15 grader, men fortfarande helt hanterliga. Matfoliebitarna lossnar lätt.

Den ljusa kulan:
- valnötsmjöl
- vetegroddar
- nyponskalsmjöl
- solrosfrön
- linfrön
- tahina som bindemedel

Den mörka "kakan":
- mandelmjöl
- vetegroddar
- kakaopulver
- chiafrön
- solrosfrön
- tahina som bindemedel

Detta är 100% vegangodis, vill ma ha tillskott av animaliskt protein kan man byta ut tahinan mot en smet av äggvita och kvarg och baka i ugnen, men jag tycker inte det är värt jobbet.
 

Bilagor

  • 13 069.jpg
    13 069.jpg
    194.8 KB · Visningar: 2,274
  • 13 073.jpg
    13 073.jpg
    79.4 KB · Visningar: 2,764
...
Den ljusa kulan:
- valnötsmjöl
- vetegroddar
- nyponskalsmjöl
- solrosfrön
- linfrön
- tahina som bindemedel

Den mörka "kakan":
- mandelmjöl
- vetegroddar
- kakaopulver
- chiafrön
- solrosfrön
- tahina som bindemedel

Detta är 100% vegangodis, vill ma ha tillskott av animaliskt protein kan man byta ut tahinan mot en smet av äggvita och kvarg och baka i ugnen, men jag tycker inte det är värt jobbet.

Ser ut som recept i min smak! Att använda tahini som bindemedel är ju ett genidrag :) Tack för tipset!
 
Ser ut som recept i min smak! Att använda tahini som bindemedel är ju ett genidrag :) Tack för tipset!
Nja, det finns som sagt nackdelar - det blir inga riktiga "bars" utan mjuka "lerkakor" som kräver förpackning och blir rätt geggiga om det är riktigt varmt. Passar härmed bättre på fjället än i Rodopibergen ;).
Använd det tjocka från botten på burken, inte det mer rinniga/fetthaltiga skikt, som snabbt bildas längst upp.
Man kan rulla kulorna i kakaopulver, mandelmjöl eller kokosnötmjöl om man vill ha en "torrare" yta.
 
Nu till viktigaste frågan!!

Hur gör man för att det inte ska se ut som hashkakor!!?? Bruna kakor i hemmagjorda aluminiumförpackningar ser rätt suspekt ut när man ska igenom säkerhetskontrollen eller tullen tyvärr.

/T
 
Att få det att inte se ut som Haschkakor? Tja inte vet jag. Man får väl se till att inte ta med liknande i tullen om man ska utomlands.

Och vad gäller söt i detta samanhang är det inte blodsockret jag tänker på utan smaken enbart.

En bekant förslog att jag borde röra ihop nåt med Maizena eller potatisstärkelse. Nåt slags klister.

Nån som provat på det?

I helgen ska jag i alla fall ställa mig i köket och leka alkemist.
 
Hur gör man för att det inte ska se ut som hashkakor!!?? Bruna kakor i hemmagjorda aluminiumförpackningar ser rätt suspekt ut när man ska igenom säkerhetskontrollen eller tullen tyvärr./T
Haha, jag plockas ut till extrakontroller på bokstavligen alla flygresor, troligtvis p g a mitt skumma utseende och blygsamma packning (då är man naturligtvis antingen knarkkurir eller terrorist). När jag flyger, frestar jag därför inte lyckan med några brunfärgade "bars" (som dessutom kan klassas som "vätskor"!) utan kör med "lösgodis" enligt post #9 och/eller rena nöt/fröblandningar. Ingredienserna är liksom lite mer igenkännbara ;).

PS vanlig genomskinlig plast-matfolie funkar bättre än alu.
I helgen ska jag i alla fall ställa mig i köket och leka alkemist.
Ser fram emot en spännande rapport!
 
Rätt smart ändå. Vill man smuggla de lite mer roliga kakorna kan man ju lägga dom i mitten av en hög nyttiga kakor :D

Mvh // Johannes
 
"När jag flyger, frestar jag därför inte lyckan med några brunfärgade "bars" (som dessutom kan klassas som "vätskor""

Nä fy f n, sätta sig i en potentiellt underbetalad, korrumperad, "nu drar jag på mig gummihandskarna" -tulltjänstemans makt undviker man så långt som möjligt. Men frågan är faktiskt allvarlig, att ha med en stor påse godis, aka energy bars, hade inte varit något problem. När ser vi första vettiga kommersiella "baren" till salu? Eller finns den redan?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.