Tillverka sin egen energibar!?

Jag har lite funderingar på hur man skulle kunna göra näringsrika mellanmål som inte bara är söta.
Vad jag har kunnat hitta så är alla "bars" man kan köpa åt det söta till. Även nötter och russin mm är ju söta.

Så mina funderingar är hur man bäst blandar ihop nåt på egen hand som är mer rejält, och som man kan förpacka och lätt plocka fram när det kurrar i magen.

Inte alltid man har lust att ställa upp stormkök etc för att få i sig nåt vettigt.

Nån som har erfarenheter? Tacksam för svar och uppslag.

Chris
 
Måste det vara en "bar", i så fall behövs ju någon form av 'klister' (fett, socker, honung mm) som håller samman allt.
Annars är ett tips nötter och torkad fruk/bär i lagom påsar ett bra alternativ.
 
Müsli med pulvermjölk går att snabbt plocka fram och blanda med vatten och käka i kåsan.
Gör din egen med frukter, bär, nötter, gryn och frön du tycker om!

Det enda jag kommer på att klistra ihop det med är honung. Men då blir det ju sött... :/
 
Du får knappast ihop till någon bars/kaka utan något kladdigt (=sött). Jag har testat ett flertal olika (fast alla innehåller något sött) och lagt ut några på min blogg på Utsidan (Mat i alla väder). Den som smakar minst sött är helt klart den du torkar och som finns i Torka mat och det är säkert den som är mest hållbar också om du är ute länge.
 
Ok . Tacksam för svar så här långt.

Det som återkommer är dock nötter och andra "söta" saker.

Ska dock kolla den bok som rekomenderats om mattorkning.

Är det nån som prövat med kokosfett som bindemedel. Det är ju mycket energi och är väl ganska formstabilt i rumstemperatur!?

Smulade potatischips blandat med nåt??
 
Måste det vara "bars"? En nöt/mandel/fröblandning (utan russin etc) är ju sockerfritt och ett av det mest energirika du kan få i dig - bara ta med i en påse, hållbart och inget kladd.
Tahina (sesamfröpasta) är annars ett sockerfritt och väldigt energirikt bindemedel, dessutom hygroskopiskt så ev. iblandade musliflingor o.d. håller sig knapriga. Men det blir mer som mjuka lerkakor, som fortfarande kräver en förpackning (plastask, plastpåse).

Jag har f.n. två energirika frukostfavoriter, som jag mer och mer också använt till "köksfritt" mellanmål:
1.
2 delar rostade havrekärnor, 1 del rostade solrosfrön (kan rostas tillsammans), en del orostade solrosfrön, 1/2 del pumpafrön, några knivsuddar linfrön. Blanda i fullfett mjölkpulver alt. kokosmjölkpulver. Packa i plastpåse. Vid rast: tillsätt bara vatten.
2.
1 del rostade dinkelflingor, 1/2 del solrosfrön, 1/2 del grovsmulade valnötter. Rörs ut med tahina, så mycket som dinkelflingorna kan absorbera och så att alltihop klumpar ihop sig till löst sammanhållen kaka. Pressa ihop i en kraftig plastpåse (typ den som Risentas solrosfrön säljs i), stäng med liten påsklämma. Vid rast: lös en "överdos" av fullfett mjölkpulver eller kokosmjölkpulver i vatten, kläm ut en lämplig mängd av den fortfarande härligt knapriga blandningen.

En helt annan variant av "köksfri" lunch är att röra ut hummouspulver i kallt vatten och låta svälla en stund. Kan ätas som det är, men lite "sås" av olivolja och "zatar"-krydda, torkade hackade oliver och /eller tunt knäckebröd passar fint till.
 
Nån som provat ägg som bindemedel. Blanda med diverse och sen låta torka?

Som alternativ till socker tänkte jag.

Tycker ändå att jag fått en del nya infallsvinklar til det hela. Dags att ställa sig i köket och blanda på.
 
Kreativt detta med ägg, det låter som det skulle funka. Sockerfri "maräng"? Ser fram emot feed-back från dina experiment!
Jag har själv, inspirerad av div. youghurtgodis, testat torkad färskostmassa, men det blev måttligt aptitligt p g a den gryniga konsistensen. Förstår varför det står "emulgeringmedel" i innehållsförteckningen :p
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.