Tillverka bromsskiva

Då jag har tankar på att inhandla mig skivbromsar så tittar lite på vad reservdelar till dessa kostar. Tycker att det är lustigt hur mycket pengar man kan ta ut för en lös skiva...
Nu vet jag inte hur mycket en sådan slits, men kan tänka mig att man nog skulle kunna böja till en sån vid en vurpa så att den måste kasseras.

Tänkte kontakta en mekanisk verkstad för att få reda på vad de skulle ta för att skära ut en skiva.
Om det sen är aktuellt att få ett par tillverkade så måste jag ju bifoga en ritning så därför undrar jag nu vad det är för diameter på fästhålen mot navet och på vilken diameter de de i sin tur sitter.
Kan man nånstans hitta en spec på den internationella standarden över infästningarna??

MVH
/Ola
 
Standard, mått och tillverkning mm

Standard är det på 35 mm film oftast!
Måttsättning kan du säkert göra efter det du inhandlat ett bromssystem, med rätt nav. Låna ett bra skjutmått och låda passbitar och sätt igång och mät sen.
Bromsskivor är oftast gjutna i gjutstål, mer eller mindre rostfritt. De brukar svarvas från båda sidorna samtidigt innan de slipas likaledes dubbelsidigt. Att bygga en fixtur är inte speciellt svårt om du har en mekanisk verkstad.
Stycktillverkning av en dylik massartikel kan lätt komma upp i mycket stora summor. Så fråga försiktigt.
Vid en kullkörning spricker en skiva sannorlikt långt före den böjs. Själv har jag bromsat av ett antal på bilar och mc när det blev byrålådeeffekt i oket. Som tur var utan personskador.

Go tur

Johan K
 
En mekanisk verkstad kan inte konkurrera med en massproduserad produkt.Skulle möjligen gå att laser eller vattenskära ut ur precisionsslipad plåt,men jag vet att varken material eller pris skulle bli det rätta.

mvh/Robert
 
Varför köper du inte en hel sats? Då följer skiva, kaliper, handtag, slangar och olja med.

En bromsskiva är ingen förmögenhet heller.. ett par hundra kronor beroende på storlek och kvalisort..
 
Nja, nån direkt lönsamhet är kanske inte att vänta men det är inte svårt för en mekanisk verkstad.
Ritning behöver du inte ha, ta med grejorna så mäter dom bäst själva.
Handen på hjärtat, precision på en broms till en cykel är inte så hemskt stor.
Mekaniska verkstäder tillverkar mer krävande saker än så.



JL
 
Det finns puljockar som kan.

ROL; sa:
En mekanisk verkstad kan inte konkurrera med en massproduserad produkt.

Jopp, det kan dom. En polare fick en ny kick till sin yamaha custom made för 500:-. 900:- ville Yamaha ha. Själv fick jag en bakaxel, 50:- hos mecken, 280: Kawasaki original.

För flera år sen, när jag körde cross, fanns det en firma som tillverkade bromsskivor på beställning, billigare än original. Dom finns nog fortfarande och kan säkert fixa en skiva. Det finns en firma i södertälje som är specialicerade på bromsar och kopplingar, dom gjode en ny koppling till min veteran SAAB. Kolla med dom. Eller kolla om biltemas cykelbromsskiva passar.
 
Re: Det finns puljockar som kan.

Vandrare; sa:
ROL; sa:
En mekanisk verkstad kan inte konkurrera med en massproduserad produkt.

Jopp, det kan dom. En polare fick en ny kick till sin yamaha custom made för 500:-. 900:- ville Yamaha ha. Själv fick jag en bakaxel, 50:- hos mecken, 280: Kawasaki original.

En bakaxel för 50 låter inte direkt som om det är moms och skatt inblandat. Det är klart att svartjobb kan konkurrera med massproducerade grejer.
 
Lorre2; sa:
Nja, nån direkt lönsamhet är kanske inte att vänta men det är inte svårt för en mekanisk verkstad.
Ritning behöver du inte ha, ta med grejorna så mäter dom bäst själva.
Handen på hjärtat, precision på en broms till en cykel är inte så hemskt stor.
Mekaniska verkstäder tillverkar mer krävande saker än så.

JL

Nog kan de fixa det utan en ritning, men i detta fallet så skulle det handla om att laserskära ut den och det fixar dom direkt från en DXF fil utan strul=billigare att få den gjord.
Visst tillverkar de klart mycket mer avancerade grejer än att skära till en bromsskiva, å tur är det ju att det finns några som fixar att tillverka sånt man ritar.

/Ola
 
Re: Re: Det finns puljockar som kan.

nermander (Peter Nermander) skrev:
> En bakaxel för 50 låter inte direkt som om det är moms och skatt inblandat.

Precis!

> Det är klart att svartjobb kan konkurrera med massproducerade grejer.

Självklart. Jag lödde ihop den här datorn av lösa transistorer, klart att det blev billigt utan skatt! :) Nej, men skämt åsido, många gånger är custom made billigare än fabrikstillverkat även när skatt o arbetsgivaravgift är med i leken, som t.ex. bromsskivor till crossar.
 
Re: Re: Re: Det finns puljockar som kan.

Vandrare; sa:
Nej, men skämt åsido, många gånger är custom made billigare än fabrikstillverkat även när skatt o arbetsgivaravgift är med i leken, som t.ex. bromsskivor till crossar.

Det beror ju på vad kostnaden består av. Det finns ju massa olika saker som kostar:

- Riggningstid
- Materialet (inkl. spill)
- Tillverkningstid (kan vara maskintid i NC-maskin eller manuell bearbetning)
- Kvalitet (gradning, ytbehandling, kontrollmätning, rostskydd etc)
- Förpackning och transport
- Butiksmarginal

Köpa direkt från fabrik blir såklart billigare än att köpa från butik (där har ju oftast grossist och butik ett prispåslag för att få vinst).

Om en verkstad som normalt inte tillverkar skivor ska göra en skiva så lär det kosta mer än att köpa färdigt, men en verkstad som producerar skivor har ju inga större problem att göra en skiva som avviker från de de normalt gör. Är diametern bara mindre så har de ju garanterat material (även om spillet blir större) och maskiner som klarar det.
 
En bromsskiva är mer kompliserad än man tror.Om tjockleken avviker mer än någon hundradels millimeter,så känns det direkt i bromshandtaget.Har man sedan provbromsat en cyckel med kromad fälg i blöt väderlek så vet man viktigt materialet kan vara.En bromsskiva har ju dessutom en massa hål,för att få rätt grepp och bromskänsla(kylning).Dessutom är dom lättade=mycket bearbetning.
En mek.verkstad som kan ta på sig ett sånt här jobb vill ha 4-500kr timmen vitt,så då kan man ju räkna ut priset.
Har man nu inte någon snäll kompis som kan göra en skiva som ett hobbyprojekt,så blir det nog väldigt dyrt.
 
Jag och en kompis lät en gång en firma tillverka några bakdrev till våra mc. Anledningen var egentligen att vi tröttnat på den dåliga härdningen på originalet och dessutom ville ha ett större än vad som fanns att köpa. Vad jag minns så blev priset ganska konkurrenskraftigt.
Specialfirmor har kort ställtid, men kan man beställa några stycken på en gång gör det mycket på priset. Jag vet inte vad en bromsskiva till en cykel kostar men är den billigare än 500 kr tror jag aldrig det lönar sig. Då måste man nog dessutom beställa mer än en om styckpriset skall bli lågt nog. Dessutom tar det tid att rita och beställa.
/Hans
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...