Tillverka bromsskiva

[/QUOTE]

Nog kan de fixa det utan en ritning, men i detta fallet så skulle det handla om att laserskära ut den och det fixar dom direkt från en DXF fil utan strul=billigare att få den gjord./Ola [/QUOTE]

Vad jag menade är att det är en lätt sak för dom att mäta och rita upp en bromsskiva.
Dom gör det antagligen både fortare och nogrannare än om man gör det själv i boden bakom huset.
Ritningen kan vilken verkstadskille som helst göra då den är okomplicerad medans en ritning som en oinvigd pulat ihop själv oftast ser helt bedrövlig ut och knappt är något att ha.
Vill självklart inte påstå att man inte kan rita själv men jag har sett alltför många så kallade ritningar för att tro att precis vem som helst bör ägna sig åt konstruktionsritning.

Faktum kvarstår dock att man bör ha någon som vill göra det som hobbyprojekt för att det ska bli billigt, tiden rinner fort iväg och en verkstadstimme är inte gratis.



JL
 
Visst är inte en verkstadstimme så speciellt billig, men tiden det skulle ta att skära ut en bromsskiva handlar om max ett par minuter om man gjort förarbetet på rätt sätt åt verkstadskillarna.
Om man dock ska låta dem ta fram ritningen så rinner tiden lätt iväg och därmed också priset.
Fixa till en ritning ser jag som en bagatell, visst det kanske tar en timme eller två att få allt rätt, men den tiden betalar jag ju inte för...

Kan meddela vad priset skulle bli när jag varit i kontakt med tillverkaren.

/Ola
 
balo; sa:
Visst är inte en verkstadstimme så speciellt billig, men tiden det skulle ta att skära ut en bromsskiva handlar om max ett par minuter om man gjort förarbetet på rätt sätt åt verkstadskillarna.

Ok, jag erkänner villigt att jag inte vet hur en laserskärmaskin ser ut, men vad tar en sån firma ut för kostnad för maskintiden?

Och sen tar det ju tid att plocka fram en plåtbit av rätt material (och det måste ju dessutom vara slipad plåt eftersom det är viktigt att den är jämntjock), den måste ju riggas och så.

Min farsa har en finmekanisk verkstad (utan laserskärmaskin:) och där har jag sommarjobbat en hel del i mina dar så jag vet att saker oftast tar längre tid än man tror.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.