Tillgång på vatten i alperna

Ska ner till alperna och chamonix är det tänkt. Funderar på att skaffa mig ett gasolkök för att slippa enorma matkostnader. Min första tanke är då, hur får jag tag i vatten nere i dalen, där det är barmark? Har hört att vatten är svindyrt att köpa i chamonix. Eller går det få tag i vatten nån annanstans, typ nån sjö i närheten?

Tänkter du fricampa, för om du bor på vanlig camping så finns det ju vatten där. I fråga om tjänligt vatten i det fria så har jag inga direkta tips mer än att det sällan brukar vara problem att hitta vatten vid berg. Sedan går det ju ett vattendrag genom Chamonix. Fast hur tjänligt det vattnet är vågar jag inte uttala mig om.

Mvh /Joel

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ur kranen kanske?

Ska ner till alperna och chamonix är det tänkt. Funderar på att skaffa mig ett gasolkök för att slippa enorma matkostnader. Min första tanke är då, hur får jag tag i vatten nere i dalen, där det är barmark? Har hört att vatten är svindyrt att köpa i chamonix. Eller går det få tag i vatten nån annanstans, typ nån sjö i närheten?

Om du befinner dig nära Chamonix är det väl bara att leta reda på en toalett eller annan plats där du kan hämta kranvatten. Kan garantera att det vattnet är säkrare att dricka än det man hittar i sjöar eller bäckar nere i dalen. Uppe på berget är det bara att fylla flaskan i närmaste bäck.

/ Stefan

Vi kommer ha med oss vattenreningstabletter: http://www.forklok.se/?page=16&shop_id1=5&view=on&shop_id=45

medium-Micropur-Forte-100-tabs.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips