Till Pieskehaure eller Tarrasluoppal?

Mycket vatten

Passerade nämnda jokk för rätt många år sen. Massor av vatten, kom över efter en del letande men väl på andra sidan lovade jag mig själv att aldrig mer gå utan stav. Klarade mig utan att bli blöt men vill inte göra om det utan hjälpmedel.
Har hållit det löftet, stavar införskaffades direkt då jag kom hem.
Började med att använda en.
Numer är det en stav i varje hand, passar mig precis.
Att jag sen passerat jokken ett antal gånger då den varit helt torr är ju en annan sak.
Vattenmängden varierar mer än man kan föreställa sig.
Yvonne

Gå runt via Såmmarlappa?

Om det skulle vara riktigt mycket vatten i jokken efter Tarrekaise (och man lyckas få reda på det!) kan man kanske gå till Vaimok via Såmmarlappa, då kommer man väl runt problemt? Eller skjuter man bara upp det? Allt under förutsättning att man ändå tänkt dela upp etappen Tarrekaise-Vaimok på två dagar.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om det skulle vara riktigt mycket vatten i jokken efter Tarrekaise (och man lyckas få reda på det!) kan man kanske gå till Vaimok via Såmmarlappa, då kommer man väl runt problemt? Eller skjuter man bara upp det? Allt under förutsättning att man ändå tänkt dela upp etappen Tarrekaise-Vaimok på två dagar.

Visst missförstånd tycks föreligga. Den jokk det handlar om är den som kommer ner från Bádurgårsså och denna måste passeras på ett eller annat sätt oavsett om man skall till Såmmarlappa eller Vaimok från Tarrekaise. Värt att notera är att man på väg mot Såmmarlappa går över den på mer eller mindre öppen mark, i en stenig svämkägla, medan man på väg mot Vaimok gör korsningen i skogen där det mer handlar om grus och jord.

Jokken är en äkta njira, d.v.s. en stenig bäck som huvudsakligen är vattenförande under vårfloden och i anslutning till kraftiga regn. Vissa dagar kan den vara mycket strid, medan det under andra inte syns så mycket som en droppe.

avslutad210712

Gäst
Visst missförstånd tycks föreligga. Den jokk det handlar om är den som kommer ner från Bádurgårsså och denna måste passeras på ett eller annat sätt oavsett om man skall till Såmmarlappa eller Vaimok från Tarrekaise. Värt att notera är att man på väg mot Såmmarlappa går över den på mer eller mindre öppen mark, i en stenig svämkägla, medan man på väg mot Vaimok gör korsningen i skogen där det mer handlar om grus och jord.

Jokken är en äkta njira, d.v.s. en stenig bäck som huvudsakligen är vattenförande under vårfloden och i anslutning till kraftiga regn. Vissa dagar kan den vara mycket strid, medan det under andra inte syns så mycket som en droppe.

Den var inte så speciellt skoj att passera genom inne i skogen heller även om det mest handlade om att hitta rätt väg vilket inte var det enklaste. Borde ha förstått att det var den jåkken för var skulle annars vattnet i skogen ha kommit ifrån.........

Proviantförsäljning

Hej!
Härlig tur ni har framför er. Vi gick Kvikkjokk - Änonjalme, Akka, 2006. Ljuvlig tur.
Hur det är med försäljning och vad som står på deras hemsida, samernas Laponia osv, kontra verkligheten skiljer sig en del. Har de tid och lust finns det ev. en del men är det ex. kalvmärkning är det kanske inte ens någon stugvärd på plats!

Vi blev lurade i ett par stugor, men å andra sidan sålde tjejen i Tuottar pannkakor, mums. Men det var ju ren bonus.

Trevlig tur, Birgit

Jo det blir säkert bra. Tonåringarna & lillasyster i familjen tycker iallafall att det är roligt att det blir tält en del nätter, även om vi från början tänkt satsa endast på stugor. Man spar trots allt en del vikt på det.

Anledningen till att det var svårt att gissa hur jokken går är att jag är en sparsam typ som klarar mig med en enkel karta under planeringen, och sedan köper nyaste kartan när man vet vart man ska...
Men nu vet vi en del om vattenmängder och är beredda. Tack för tips.

Också tack för matförsäljningstipsen, även om vi nu verkar passera endast STF-stugor eftersom det blir Pieskehaure som är målet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips