Till och från jobbet cykel

Har slitit ut en Skeppshult Elit och nu blev det dax för en ny. Köpte en Skeppshult Elit 27 och tycket jag var säker när jag köpte en lika cykel.
Skitsnack de har gjort om hela cykeln. Överstyrd troligen pga rak framgaffel. Så illa att den vinglar med varje pedaltag och släpper man en hand måste man tänka sig för så man inte trillar omkull. Så nu är min fråga vad ska jag köpa som nästa cykel. Den jag köpt kommer bli andra cykel.

Söker en stabil cykel för åka till och från jobbet och vissa småturer med cykelväskor. Inga tävlingar och inga långmilare. Möjligen 4-6 mil som dagstur med matsäck och tubkikare.
 
En cykels styregenskaper förändras inte ett dugg beroende på om gaffeln är rak eller böjd. Dessa beror enbart på hur långt framför styraxeln navet sitter, gaffelförsprånget, och vinkeln på styraxeln. Om man åstakommer gaffelförsprånget genom att böja gaffeln i nederdelen eller att vinkla den i överdelen spelar ingen roll.
Varför din nya cykel känns konstig är svårt att gissa. Märkligt nog verkar inte Skeppshult publicera geometrin på sina ramar. Jag kan i alla fall inte hitta några måttabeller på hemsidan.
Det borde inte vara svärt att hitta en betydligt bättre cykel för 10 000:- En som inte väger 17 kg t.ex....
 
Bra

En cykels styregenskaper förändras inte ett dugg beroende på om gaffeln är rak eller böjd. Dessa beror enbart på hur långt framför styraxeln navet sitter, gaffelförsprånget, och vinkeln på styraxeln. Om man åstakommer gaffelförsprånget genom att böja gaffeln i nederdelen eller att vinkla den i överdelen spelar ingen roll.
Varför din nya cykel känns konstig är svårt att gissa. Märkligt nog verkar inte Skeppshult publicera geometrin på sina ramar. Jag kan i alla fall inte hitta några måttabeller på hemsidan.
Det borde inte vara svärt att hitta en betydligt bättre cykel för 10 000:- En som inte väger 17 kg t.ex....

Tack för svar men då blev det mer frågor. Jag ställer mina cyklar bredvid varandra och ser ingen större skillnad. Men det är inget vant öga för se vinklar på cykleramar.
 
Val

Utförlig info om ram- och gaffelgeometri finns här:
http://calfeedesign.com/tech-papers/geometry-of-bike-handling/

Som jag ser det har du tre val:
1. Köp en ny cykel som du provcyklat först
2. Byt gaffel till en med mer offset
3. Renovera din gamla cykel. Skeppshult använder ganska enkla komponenter så det borde inte kosta skjortan att byta det som är slitet.

Berätta gärna hur det går.

Jag kommer kunna använda min nya cykel men har tappat känslan. Jag är mycket nöjd i övrigt med den nya men den är stapattig att cykla på.

Sedan kommer jag renovera min gamla så jag har två cyklar.

Vart köper ni reservdelar till cyklar?
 
Kanske är någon skada/assymetri på den nya cykeln. Reklammera?

Reservdelar finns t ex på Biltema(inte så stort sortiment) och på
Cykelgear.se och drösvis med andra webshopar.

Thure
 
Utförlig info om ram- och gaffelgeometri finns här:
http://calfeedesign.com/tech-papers/geometry-of-bike-handling/

Som jag ser det har du tre val:
1. Köp en ny cykel som du provcyklat först
2. Byt gaffel till en med mer offset
3. Renovera din gamla cykel. Skeppshult använder ganska enkla komponenter så det borde inte kosta skjortan att byta det som är slitet.

Berätta gärna hur det går.

"mer offset" ger kortare "trail", dvs en minskad geometrisk stabilitet. Inte vad jag förstod TS önskade.
 
Tyvärr kan jag inte de svenska benämningarna. Vet inte ens om det finns några. Med skissen som länkades till ger alla svar.
 
@Hiker111:
Det du beskriver i första inlägget, du beskriver framgaffeln som "för rak", det är precis vad skissen som bsandborgh länkar till. Fast det är inte "rakheten" i sig, utan lutningen på gaffeln. På bilar heter det castervinkel, tänk det som "framgaffelvinkel" när du ser cykeln från sidan. Tänk dig sen var "förlängningen" av gaffelvinkeln når marken, hur nära hjulets kontaktpunkt med marken detta hamnar. Längre framför ger stabilare styrning, närmare kontaktpunkten men fortfarande framför ger "känsligare" men rappare styrning. Precis det du beskriver. Sen om gaffelvinkeln lutar "bakåt" blir det typ som ett kundvagnshjul, du vet hur de kan "fladdra" om de inte går rent.
Så, gaffelvinkel, caster alltså! Ska se om jag hittar vad "trail" motsvaras av på svenska.
Edit: försprång, på fackspråk. Inget jag bekvämt skulle svänga mig med, om det inte är tekniska hjulvinkeldiskussioner.
Edit 2: tänk dig såna extrema custommotorcyklar med extremt långa framgafflar. Väldigt lite styrkraft behövs för att köra rakt och stabilt.
 
Senast ändrad:
En helt annan sak med en bra "till jobbet-cykel": att man får behålla den.
Utan att vara orolig att det försvinner ur cykelstället på jobbet. Typ hitta en bra kompromiss mellan skön att cykla på, och lagom intetsägande yttre.
Såklart behövs alltid bra lås, men ingen nackdel om den inte väcker för mycket uppmärksamhet jämfört med andra hojar på samma ställe... Samma sak med snabbkopplingar för hjul och sadel, trevligt och effektivt för en själv, men stöldrisken ökar för sadel eller olåst hjul.
Skrutt att man ska behöva tänka på sånt, men så är det ju.
 
Hej Hiker

Cyklar är inte rymdteknologi. En cykelverkstad har kulor till kullagren i cykeln, lagerfett. Det finns fyra pedallager, två i vevpartiet, två i styrlagret samt fyra i hjulen.

Lagerbanorna brukar behöva göras rena och har du kört med trasiga kulor, bytas ut om du inte har tillgång till en svarv.

Kulorna byter man ut om de har rostfläckar eller slitits ojämna.
Det är olika kulstorlek i pedaler och lagren. Cykelstandard är i tum. Men sålänge som dimensionerna är nära spelar det ingen roll. Men på samma sida i ett lager skall du ha kulor av samma storlek.

Lagerfett gör det enklare att montera samt smörjer.

För att dela på de olika lagren behöver du verktyg, Biltema har och Cykelhandlarn om det är en större. Du behöver en nyckel till pedalmuttrarna och den för att få av pedalaxlarna från vevaxlarna sitter på ett av veverktygen.
För att justera hjullagren rätt behöver du förutom passande u eller ringnyckel en konnyckel av rätt dimension.

Staffans Skotts Cykelboken är lärande om mycket kring cykling. Skruvarböcker finns på svenska och engelska samt på nätet hos sheldownbrown.com bland annat.

Smörjer man sin cykel årligen håller den länge.

Intressanta cyklar väger alla under 10 kg.

go tur
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips