Till alla som tycker prylar är för dyrt.

nils73; sa:
"En tumregel för priser är att ju högre de är desto mindre är marginalerna att pruta på."

vilken företagsekonomisk instution gick du på da?

På "jobbar-själv-i-butik-instutionen-så-jag-känner-till-marginalerna-instutionen".

// Lars

Ps. F'låt om jag svarade på en fråga som inte var riktad till mig. Men jag kan verifiera ovanstående till viss del. Ingen absolut sanning direkt, men klart mer sant än tvärt om.
 
UNDERBART!

En del människor tänker verkligen. Det är en skillnad på att få rabatt och kräva det. Hos som du beskriver det kundnära butiker så är det inte omöjligt att försäljarna fattar tycke för kunden och verkligen vill ha denne som kund.

Att knalla in i en butik, få hjälp med att ställa in den, visa alla finesser osv och sedan när man kommer till kassan häva ur sig någonting i stil med
"2100 är för mycket. Du får 1900."
är inte ovanligt förekommande.
 
"inget prut ingen deg"

Detta är precis det jag menar. Varför ska du då pruta? Marknadens kanske finaste tält för just ditt ändamål kan väl inte vara för dyrt?

Om det är just precis den vara du letar efter varför gnälla över priset och inte bara betala efterssom att du erhåller precis den vara du söker?
 
Re: UNDERBART!

engstrom; sa:
Att knalla in i en butik, få hjälp med att ställa in den, visa alla finesser osv och sedan när man kommer till kassan häva ur sig någonting i stil med
"2100 är för mycket. Du får 1900."
är inte ovanligt förekommande.
Inget fel i det (som jag ser det). Man vill se vad varan går för och kommer sedan överens om pris, bytesrätt, service etc. Affären blir av endast om båda parter är nöjd med den, ingen tvingas till något.

Konsumenten har ingenting med säljarens marginaler att göra, lika lite som säljaren har att ta hänsyn till konsumentens personliga ekonomi. Men visst, det finns absolut ingen anledning att vara ohövlig, det tjänar ingen på.
 
sundancekid; sa:
Tror du att DU gör butiken en TJÄNST genom att handla där? Tror du verkligen det? För det är så du uttrycker dig. Du är inte den enda med klöver grabben.
// Lars

Jupp jag tror att jag gör butiken en tjänst genom att handla där. jag och alla andra kunder, för utan oss så finns inte butiken kvar.

En bra affär är en affär där båda parterna känner att de har fått det de eftersträvar eller känner att de möts på en bra kompromiss nivå.

Är det så att inte butiken vill sälja till mig så att jag känner att jag gör en bra affär så skit i det då, det finns andra butiker som är beredda att sälja så att jag känner att jag gör en bra affär.
LITE AV MYCKET ÄR BÄTTRE ÄN MYCKET AV INGET.

exempel
om jag köper ett Jetboil prisat 995 av företag X eller av företag Y samma pris.
Företag X säger Nej vi ger ingen rabatt.
Företag Y säger visst du får 50 kr i rabatt eller en extra gas patron.
vilket av företagen tror du får ordern ?
X får verkligen kämpa för att få fram något bra skäl för att jag skall handla av dem.

Butiken X har därmed gjort en förlust på vad de kunde ha fått ut av mig och detsamma gäller för alla andra kunder som går därifrån för att de inte känner att de gör en bra affär.

Ang ICA.
Varför tror du ICA har speciella kund erbjudanden till de med ICA kort, poäng osv ? jo trogna kunder som återkommer, som låter sig bindas upp och som låter sig övervakas för att bland annat kunna sprida direkt reklam till osv är guld värda.
De som inte har ett ica kort kommer ju därmed gå miste om incitamentet att köpa hos ica, för de får inte rabatterna poängen osv. MEN om du skaffar ett (blir trogen kund) så får du också dessa erbjudandena och blir en trogen ica kund för du kan köpa varorna billigare där än vad du kan göra ngn annan stans alternativt ju mer poäng du skaffar ju mer kan du göra för dem eller något annat av deras erbjudanden som är ett incitament till att du skall handla hos dem.

Ang klöver.
Diskuterade vi inte affärer och pruta/rabatter.
För diskuterar vi min ekonomi så har du väl knappast något med den att göra.
 
Jag erkänner. Jag fattar inte.

Vad är felet. Om jag vill pruta så gör jag det. Sen är det upp till säljaren/butiken att gå med på en sänkning eller inte, och slutligen upp till mig om jag vil handla där eller inte.

Ingen gör den andre en tjänst, men jag är inte heller livegen som kund.

Självklart vill jag som kund ha allt jag köper så billigt som möjligt. annars vore jag ju korkad.
 
engstrom; sa:
"inget prut ingen deg"

Detta är precis det jag menar. Varför ska du då pruta? Marknadens kanske finaste tält för just ditt ändamål kan väl inte vara för dyrt?

Om det är just precis den vara du letar efter varför gnälla över priset och inte bara betala efterssom att du erhåller precis den vara du söker?

varför skulle det inte kunna vara för dyrt ?

Är det prisvärt ? har ni prisat det "rätt" ?
Detta är ju olika för olika personer och hur man värderar den produkt ni säljer.
värderingen ligger ju alltid hos den som köper.
 

avslutad210712

Gäst
När jag köpte mitt tält så hade jag att välja mellan att betala 6700:- som var listpriset eller 5650:- vilket var det pris jag fick på TVÅ olika affärer. Personligen ser jag inte varför jag skall ta hänsyn till affärernas vinst om de själva ger mig rabatten. Och nej de behövde varken ställa in tältet eller visa mig hur jag använder det. Det klarade jag av själv.

Hur stort påslag en affär har för en vara beror på inköpspriset vilket oftast beror på hur stor order man lägger hos leverantören dvs köper man många får man ett lägre inköpspris. Utgår då från att affären använder ett rekommenderat listpris i slutänden. Affärens vinst beror sen på omkostnaderna vilka oftast beror på personalens löner, hyreskostnader, reklam etc. En affär i en större stad köper oftast in mer (lägre inköpspris) men har högre omkostnader för i alla fall hyror och troligen löner. Och troligen säljer de mer för annars skulle lagret växa. Att påstå att det av leverantören rekommenderade listpriset på något sätt skulle ta hänsyn till varje enskild affärs möjlighet att ge rabatt till sina kunder är rätt befängt.

Min slutsats av resonemanget är att jag som är en pris-jägare av stora mått som köpt in stor del av min fritidsutrustning när affärerna själva gett en generell rabatt egentligen är en bov som orsakar affärernas konkurs i det långa loppet.

Själv ser jag varje inköp som en enskild händelse. Utifrån inköpets storlek försöker jag antingen hitta ett bra pris eller så försöker jag pruta. Självklart försöker jag inte pruta på småsaker. I slutänden är det mina pengar det handlar om och hur långt de skall räcka.
 
hobbes; sa:
Jupp jag tror att jag gör butiken en tjänst genom att handla där. jag och alla andra kunder, för utan oss så finns inte butiken kvar.

En bra affär är en affär där båda parterna känner att de har fått det de eftersträvar eller känner att de möts på en bra kompromiss nivå.

Är det så att inte butiken vill sälja till mig så att jag känner att jag gör en bra affär så skit i det då, det finns andra butiker som är beredda att sälja så att jag känner att jag gör en bra affär.
LITE AV MYCKET ÄR BÄTTRE ÄN MYCKET AV INGET.

exempel
om jag köper ett Jetboil prisat 995 av företag X eller av företag Y samma pris.
Företag X säger Nej vi ger ingen rabatt.
Företag Y säger visst du får 50 kr i rabatt eller en extra gas patron.
vilket av företagen tror du får ordern ?
X får verkligen kämpa för att få fram något bra skäl för att jag skall handla av dem.

Butiken X har därmed gjort en förlust på vad de kunde ha fått ut av mig och detsamma gäller för alla andra kunder som går därifrån för att de inte känner att de gör en bra affär.

Ang ICA.
Varför tror du ICA har speciella kund erbjudanden till de med ICA kort, poäng osv ? jo trogna kunder som återkommer, som låter sig bindas upp och som låter sig övervakas för att bland annat kunna sprida direkt reklam till osv är guld värda.
De som inte har ett ica kort kommer ju därmed gå miste om incitamentet att köpa hos ica, för de får inte rabatterna poängen osv. MEN om du skaffar ett (blir trogen kund) så får du också dessa erbjudandena och blir en trogen ica kund för du kan köpa varorna billigare där än vad du kan göra ngn annan stans alternativt ju mer poäng du skaffar ju mer kan du göra för dem eller något annat av deras erbjudanden som är ett incitament till att du skall handla hos dem.

Ang klöver.
Diskuterade vi inte affärer och pruta/rabatter.
För diskuterar vi min ekonomi så har du väl knappast något med den att göra.

När jag sa att andra har klöver så var det inte min avsikt att kommentera din personliga ekonomi utan snarare var min poäng att köper inte du varan så köper någon annan den. Så enkelt är det.

Jag har själv ett ICA-kort. Bra att betala med och bra att ha ett konto för matpengar. Men jag vill i alla fall tro att de flesta som har ICA-kort inte har det p.g.a. de fantastiska(?) rabatterna man får hemskickade i lådan varje månad.
Poängen med mitt resonemang ang detta var att det finns andra faktorer än billigare priser att ta hänsyn till, men det är påfallande många som enbart stirrar sig blind på priset och gör sin jämförelse utifrån detta.

Givetvis får folk försöka pruta. Det är inte det som är problemet. problemet är snarare att en stor andel _förväntar_ sig ett lägre pris och går in med helt fel inställning.

// Lars
 
Känd intern säljslogan

"Kunden betalar din lön"

I det stora kan man se butiken som en säljare, inga kunder, ingen lön/förtjänst.

Om lösningen till att få kunder består av service, prispress, kunskap, prutning, nischning, monopol, marknadsföring eller vad som helst. Tja det är upp till butikerna/företagarna.

/Tommy
 
Kul diskussion tycker jag. Som jag ser det så handlar det om: Är det rätt eller fel att pruta?
Personligen så får man ta seden dit man kommer:

Mattaffär i mellanöstern - pruta på, då blir säljaren glad och dessutom så kräver seden det.

Friluftsbutik i sverige - Här gäller det att ha lite känsla för feeling. Är det naturkompaniet så kan man drömma å glömma. En mindre butik kommer sällan se dig som en god kund om du frågar om du får priset sänkt eller inte, men istället kanske du får nåt på köpet om du drar på dig dom stora spenderbyxorna. Alltså, köp mer så kanske du får lite till.

Helt ärligt, jag tycker precis som en arbetare på väsjöbacken. Var där en vårdag då en sniken tant försökte få liftkortet billigare av någon outgrundlig anledning. Hans svar var en lång harrang om hur mycket dom får slita för att få det att gå runt och hur små deras marginaler är osv och hur tarvligt han tyckte det var av henne att försöka få priset sänkt. Med all rätta tycker jag, de tillhandahåller, som vilken butik som helst, en service som dom vill ha betalt för. Vem vet hur mycket butikens personal och ledning får slita för att hålla kunden nöjd?
Min slutsats är att man alltså inte ska pruta. Dels tycker jag att det är skamligt snylteri, det låter illa och dessutom är det inte särskillt sjysst.
Men om butiken känner att jag varit en god kund och vill ge mig en liten bonus som kanske lockar tillbaka mig för framtida köp så är det klart att jag välkomnar det, då är det ju trots allt på säljarens vilkor.

/sulan
 

avslutad210712

Gäst
Antag att jag skall köpa två stycken sovsäckar. Går in till den lokala handlaren och frågar vad han vill ha för dem och svaret blir 3000:-/st. Eftersom jag vet att jag kan få dem för 2150:-/st på ett annat icke lokalt ställe så ser jag några olika scenarior framför mig.

1. Säga tack och hej och köpa från den icke lokala handlaren.

2. Säga tack och amen och köpa från den lokala handlaren varvid jag betalar 1700:- mer än jag behöver. Jag är troligen missnöjd men handlaren är nöjd.

3. Säga "tyvärr för dyrt men kan du göra något på priset om jag bestämmer mig nu på en gång". Här uppstår också några olika möjligheter.

3a. Den första är att handlaren säger nej och jag beställer från den icke lokala handlaren. Jag är nöjd och handlaren kanske också är nöjd.

3b. Den andra är att handlaren sänker sitt pris, kanske inte ända ner till den icke lokala handlarens pris men ändock så pass nära att jag ändå köper lokalt för att jag vill stödja och förhoppningsvis ha kvar möjligheten att handla lokalt även i fortsättningen. Båda är förhoppningsvis nöjda.

Att säga att det är snålt och fult att pruta kan man kanske diskutera. Jag anser det dumt att INTE försöka pruta på lite dyrare grejor. Kan självklart bero på att jag inte tjänar så speciellt mycket så för mig är varje krona guld värd.

Vad jag däremot tycker är fult är att gå in hos den lokale handlaren och prova ut storleken på kläderna och sen beställa via internet från tex USA. Beställ gärna utomlands men använd då inte den lokale handlaren som provhytt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TROY GARNER Glödstrumpor till lyktor Butiker och leverantörer 1
nicko_ Billigt neoprenfordral till "Nalgene"-flaska Butiker och leverantörer 11
skral 1500 spänn för anmälan till vita/gröna bandet! Butiker och leverantörer 42
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
roccster Ägare till kajakföretag skövlar å Butiker och leverantörer 258
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
nils73 Norrmännen kommer till Sverige! Butiker och leverantörer 7
Nitsson Nån som ska till Fair Enough (GetOut) mässan 2010? Butiker och leverantörer 0
niklaz Tack till GetOut - fri frakt och snabb leverans Butiker och leverantörer 16
Brune Shoppingresa till Globetrotter Butiker och leverantörer 5
Lilla Blå Nån mer som ska till GetOuts mässa Fair Enough i helgen? Butiker och leverantörer 9
kallefs Naturkompaniets hemsida länkar till Primus. Butiker och leverantörer 8
Argusgranskare Beröm till Lundhags Butiker och leverantörer 4
cerwinbob Klätterskor till lastbilsdragning Butiker och leverantörer 5
Brune Betalning till Globetrotter Butiker och leverantörer 4
brigas Grattis till Jokkmokksguiderna Butiker och leverantörer 0
andy69 Plus till Primus! Butiker och leverantörer 2
niklas1965 Utländska webshopar som skickar till Sverige! Butiker och leverantörer 2
Haddock Billiga broddar till löpning Butiker och leverantörer 3
niben Billigare friluftsprylar till alla! Butiker och leverantörer 20
fredric_verklig.se Fria friluftskläder till Alla.. Butiker och leverantörer 17
clindh Tyck till om Vildmarksmässan! Butiker och leverantörer 58
Malindo! Fråga till skospecialist Butiker och leverantörer 3
Marco polo Butik i England som säljer klätter och dyk prylar. Butiker och leverantörer 5
perprylix Gillar du oxå prylar? Butiker och leverantörer 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.