Till alla som tycker prylar är för dyrt.

Prutning eller inte prutning?

Att köpa någonting i en affär med en service och god kunskap om produkten de säljer är väl skönt och bra?

Att få servicen att kunna speciellt beställa en vara, storlek eller variant av en vara är en service som butiken själva tar ställning till hurvida de vill det eller inte.

Någon som lyckats med att beställa någonting utöver sortiment i de större kedjorna? Förmodligen inte.

En affär bedrivs inte som någon form av välgörenhetsinstans. Det är en affär och en affär ska helst gå med vinst. Snack om "frälsning" och "din butik" är kort sagt bullshit. Affären vill ha pengar i kassan. Så är det med det.

Priser som står på de flesta prislapparna i butikerna är listpriser. Dvs att leverantörerna anger priserna som ska gälla. En tumregel för priser är att ju högre de är desto mindre är marginalerna att pruta på. Och det är ju inte så att den prutning som många eftersträvar på något vis sänker momsen eller de kostnader som butiken har. Möjligtvis i det land där fraktarna lever på hallonsaft och jackor ,växer på träd som vattnas i gratis vattenkannor av ideellt arbetande personal.

Det tragiska i allt detta är att människor tror att prutning är någonting självklart, någonting som "priet inkluderar". Det är inget prisförslag som de små lapparna förtäljer. Pris är pris. Ingen deg ingen bulle.

Många idag köper mer än vad de behöver. Inget snack om saken. Att Kalle oc Lisa behöver ett Super-dittan-duttan-tält till cykelsemestern runt öland är föga troligt. Ingen tvingas att köpa top-of-the line prylar. Ingen tvingas att betala 8000:- för ett skalställ av bästa kvalite. Än färre behöver allt detta.

Det är kundens val. Är det för dyrt, köp det inte. Ingen deg, ingen bulle.
 
engstrom; sa:
Det tragiska i allt detta är att människor tror att prutning är någonting självklart, någonting som "priet inkluderar". Det är inget prisförslag som de små lapparna förtäljer. Pris är pris. Ingen deg ingen bulle.

Himla märkligt hörru, för det går ju faktiskt att pruta :)
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
"En tumregel för priser är att ju högre de är desto mindre är marginalerna att pruta på."

vilken företagsekonomisk instution gick du på da?
 
öringen; sa:
engstrom; sa:
Det tragiska i allt detta är att människor tror att prutning är någonting självklart, någonting som "priet inkluderar". Det är inget prisförslag som de små lapparna förtäljer. Pris är pris. Ingen deg ingen bulle.

Himla märkligt hörru, för det går ju faktiskt att pruta :)

Jovisst, men engstroms poäng var väl att det är butiken som förlorar när man prutar, inte leverantörerna?

Slutsaten är kanske att man inte både kan pruta och tro att man stödjer de lokala handlarna maximalt. Men det är klart, butiken säljer hellre en prutad vara än ingen vara alls.
 
vi har ju en kapitalistisk marknadsekonomi i Sverige. Ska vi välja de dyraste butikerna/ låta bli att pruta för att vara snälla? Förövrigt är påslagen i friluftsutrustningsbranchen enorma i Sverige. Hur kan man annars förklara att friluftsutrustning är billigare i högkostnadslandet Norge?
[Ändrat av nils73 2005-04-22 kl 22:10]
 
Det är ju för att säljaren vill sälja till lägre pris som han låter någon pruta...

Gör honom alltså en chans, och låt honom sänka priset. Annars riskerar han ju att nån annan krämare tar chansen!

Som i alla förhandling så KAN ju även resultatet bli ett annat än vad åtminstone den ena parten ursprungligen hade tänkt sig. Men det tillhör ju spelets regler...
 
Mezzner; sa:
Det är ju för att säljaren vill sälja till lägre pris som han låter någon pruta...

Gör honom alltså en chans, och låt honom sänka priset. Annars riskerar han ju att nån annan krämare tar chansen!

Som i alla förhandling så KAN ju även resultatet bli ett annat än vad åtminstone den ena parten ursprungligen hade tänkt sig. Men det tillhör ju spelets regler...
Ja visst är det så, smakar det så kostar det, vilket även gäller säljaren. Om inte priset motsvarar vad kunden är beredd betala så justeras priset neråt, eller också förblir varan osåld. Sådan är kapitalismen.
(eller inte, för i praktiken så lurar producenten och försäljaren i köparen att det höga priset är adekvat...)
 
engstrom; sa:
Prutning eller inte prutning?

Det är kundens val. Är det för dyrt, köp det inte. Ingen deg, ingen bulle.

tja
snarare det är säljarens val vill han ha affären så får han helt enkelt ge mig den rabatt jag vill ha.
annars går jag någon annanstans.

brukar inte pruta när jag köper någon enskild produkt
det känns inte riktigt rätt.
däremot om jag skall köpa/köper för X antal tusen i affären så får de räkna med att för att få mig som kund så får de ge mig ett bra pris, dvs vad JAG tycker är ett bra/ok pris eller så går jag någon annan stans och mina pengar med mig.

har jag köpt för ett antal tusen förväntar jag mig att jag får rabatt på det jag köper vidare hos det företaget annars har jag ju inget incitament att köpa det hos just dem.

Ta ett välkänt företag som finns på flera orter över sverige låt oss kalla det X.
De har ingen uppföljning och ingen koll på hur mkt en kund har handlat hos dem.
hade de haft det hade de kunnat ha ett rabattsystem utformat efter att om en person köper för X tusen kr så får de Y% rabatt. dvs ett incitament på att jag skall återkomma och köpa mer hos dem.
nu har de dels ingen koll på vem jag är eller hur mkt jag har handlat hos dem.
Detta gör att om jag lägger en order på 20 K kr hos dem så får jag y% rabatt emedan om jag dagen efter köper en jacka för 4K kr så får jag ingen rabatt på den.
Detta gör att de inte bara missar jackan utan de får helt enkelt inte sålt mer än enstaka småsaker till mig. dvs jag går till någon annan som har koll.
detta endast av 2 skäl
1 de ger mig inte rabatt.
2 de vet inte något om mina köpvanor eller hur mkt jag har handlat för. varje gång jag kommer in är jag en ny OKÄND kund.

Båda skälen är busenkla att åtgärda.

eller om man så säger

inget prut ingen deg
 
Jag har valt att handla det mesta av min friluftsutrustning på en butik av den enkla anledningen att de ger bäst service och även brukar ge mig bättre pris eller skicka med nån extra pryl. Jag förväntar mig inte att kunna pruta när jag köper friluftsutrustning men om jag får välja mellan dinosaurien med rigida listpriser och den lilla lokala handlaren med god kundkontakt och flexibilitet så är för mig valet enkelt. Ofta handlar det kanske inte om så mycket men jag tycker om den där gesten när handlaren säger efter att ha räknat ihop allt till ex 1195, "ja men vi säger 1100". Det gör i alla fall att jag kommer tillbaka.
 
hobbes; sa:
...
snarare det är säljarens val vill han ha affären så får han helt enkelt ge mig den rabatt jag vill ha.
annars går jag någon annanstans.
...

...
har jag köpt för ett antal tusen förväntar jag mig att jag får rabatt på det jag köper vidare hos det företaget annars har jag ju inget incitament att köpa det hos just dem.
...


Tror du att DU gör butiken en TJÄNST genom att handla där? Tror du verkligen det? För det är så du uttrycker dig. Du är inte den enda med klöver grabben.

Jag ska nog försöka pruta på ICA nästa gång. Jag menar, jag har ju ändå handlat där för cirka 60000:- de senaste tre åren. Inte en endaste krona har jag erhållit i "prutrabatt" (På sin höjd bjuder kössörskan på en plastkasse som jag glömt betala för). Att jag ändå fortsättningsvis väljer att handla på ICA har ju absolut inget som helst att göra med att butiken erbjuder ett bra sortiment och bra service. Nä fy. Sånt är ju inget värt.

// Lars
 
Otydlighet

Jag rättar mig själv och omformulerar mig. Det jag menade var:

Att ju mer en pryl kostar till kund. Desto mer kostar den i inköp. Som ta kajaker, kajaker har butiker i regel för merförsäljningen. (Dvs jackor, paddlar, flytvästar osv). En kajak som till kund kostar 12500 kostar kanske 9000 in + moms. Detta gör att avansen på att sälja en jacka för kanske 3000 är mer lönsam att sälja till kunden efterssom att förtjänsten är större. Och en som vill köpa 3 kajaker (rena) för sammanlagt 37 500 inte är särskilt sugen på att betala fullt pris på dessa. Om då affären ska ge 10% så kanske försäljningen går på ett ut vad det kostar att ta in kajakerna (frakt och arbete) och vad det kostar att de facto betala leverantören.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips