Tierras "Gore Softshell Jacket"

Finns här någon som använder denna jacka och kan ge lite åsikter om hur de tycker att den fungerar? Jag har tyvärr inte funnit några internetrecensioner om just detta plagg.

Jag är just i färd med att inhandla min första softshelljacka, och tips om andra bra modeller tas tacksamt emot. Användningsområdena är snowboardåkning, flugfiske och vandring.

Jag har testat den jackan en del, dels vid skidåkning i Frankrike i våras och en del under våren och sommaren här hemma i svealand. Till skidåkning tycker jag den var kalas, andades brutalt mycket bättre än Gore-Tex (och liknande membran), fast sämre än en softshell helt utan membran... I och med att den har Windstopper så stänger den ute all vind, vilket kan vara skönt om det blåser småspik vid skid/snowboardåkning. Sen är den ju lite värmande i sig själv också tyckte jag. Lagom vattentålig, d.v.s. att snö som smälter vid ryggsäck och liknande rinner av, men jag kan tänka mig att den inte tål någon längre regnskur vid fiske eller vandring. Själv skulle jag nog kika närmre på Delta Softshell (också från Tierra), som är en tusing billigare! Då "slipper" man också huvan som jag tycker är i vägen när man har hjälm eller dylikt (den är nämligen inte stor nog för att gå över varken klätter eller skidhjälm...) Annars kan väl Lundhags Baloo, för runt 1400:- eller The North Face, Apex jacket för ca. 1500:- vara något, helt utan Windstoppermembran, men som andas groteskt bra!

Lycka till i djungeln av mjuka skal och hoppas du blev lite klokare!

/ Nicke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för ditt svar!

Jag letade runt en del på forumet och Google om allt möjligt i skaljackeväg och hittade några fler bra åsikter om den jackan, och om många andra. Till slut kom jag fram till att jag inte vill ha Tierras Gore Jacket pga. WS-membranet, och det blev istället en "Asterix" Gamma MX Hoody. Återkommer med recension när jag plågat den en smula.

/P

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips