Tidsåtgång Abisko - Kvikkjokk?

Jag har planer på att vandra Kunbgsleden från Abisko till Kvikkjokk i sommar men jag är lite osäker på hur många dagar man bör räkna med. Vad tror ni? Vad mer behöver jag tänka på inför en sådan vandring? Vilka platser är vackra? Vilka sträckor måste man ta båt och vad kostar det?
 
Stugavstånden

brukar ju kunna vara en vägledning. Räkna en dagstetapp mellan varje stuga. En del längre och en del kortare dagsturer blir det men skönt ha tid över ibland.
Vad jag i all hast kommer på så är det båttur vid Teusajaure, Saltoluokta, Sitojaure och vid Aktse. Priset kan jag ej. Ev boende i stuga (STF) tar du lätt redan på via deras hemsida. Ta hellre med kort till de betalningarna. Båtförarna vill nog ha kontanter... av olika anledningar.
Tillkommer utgiften för bussen mellan Vakotavare och Kebnatsbryggan.
 
Vackraste platserna

min åsikt är att Kaitum och Teusa är vackrast efter den sträcka du tänker gå, ev också Singi vid bra väder förståss. Men var och en har ju sin uppfattning.
Naturligvis är Saltoluokta en vacker plats, men inte vackraste..
 
Laitaure/Aktse

... Vilka sträckor måste man ta båt och vad kostar det?

Saltoluokta Fjällstation Laidaure/Kungsleden och Rapadalen körs inte efter daglig turlista som tidigare.
För juni och juli gäller att man måste beställa skjuts per telefon. Beställningar tas endast emot med några dagars varsel, allra högst en vecka i förväg, ibland kortare tid då det inte är säkert att båten körs alla dagar i veckan. Beställning sker på telefon 070-2228250
För augusti gäller doch en turlista. Dagliga turer kl. 10 och kl. 18. Samma tider gäller för samtliga båtlänningar, så det gäller att finnas på plats i tid och bereda sig på att vänta en stund. Vid båtlänningarna utmed Nammatj och Cykelstigen kommer under augusti formodligen walkie talkies att placeras ut. Samma tider gäller dock där och anrop bör ske minst 15 minuter i förväg.

Under september körs båten endast i undantagsfall.
 
Förutom vid Salto finns ju alternativet att ro själv till andra sidan Kungsleden,så har det då varit tidigare.
 
Tack för alla svar. Riktigt bra att få tips av andra som har mer koll på området än vad jag har. Ni kanske även vet om det är många vad efter kungsleden? Eller har ni nått tips på bra sidor med information? Eller böcker? Eller andra användbara tips :)
 
Du behöver båttransport vid fyra ställen.

Över Teusajaure, där stugvärden kör båt kostar det ca 60kr
Vid Saltoluokta där du åkter med STFs "stora" båt kostar det ca 80kr om du är med i STF.
Över Sitojaure kör en same famlij (eller om det är två) och det kostar det ca 180kr
Vid Laitaure kostar det ca 150kr. Båtarna har inte gått på Måndagar tidigare men det är ändrat nu, som det står tidigare här i tråden. Det kan nog vara klokt att ringa ...

Du kan själv ro alla sträckorna utom vid Saltoluokta men du får räkna med att behöva ro tre gånger för om du bara har en båt på sidan du kommer till så behöver du bogsera tillbaka en båt också.

Du behöver åka buss en sträcka mellan Vakkotavare och Kebnats också men det har du kanske redan koll på.

Många kallar ju utsikten från skierffe över Sarekdeltat för den vackraste platsen i dom svenska fjällen. Den är väl värd ett besök och är en bra dagstur från Aktse.

Hur lång tid du behöver är ju ganska olika men knappt två veckor skulle jag nog använda.
 
Tack Björn för svaren. Riktigt bra med info om exakt vart man behöver båt- samt busstransport.

Utsikten från Skerfe har jag faktiskt sett förra året och det var verkligen otroligt vackert. Men skulle jag råka få någon dag över skulle jag gärna gå upp dit igen.

Du verkar ha bra koll på sträckan som jag funderar på så jag passar även på att fråga om det är på många ställen man måste vada och i så fall hur svåra vad det är?

/Katti
 

avslutad210712

Gäst
Kan bara svara angående vaden på sträckan Abisko-Vakkotavare men där finns normalt sett inga vad som kräver att man tar av sig kängorna.
 
Hej

Det finns inga vad att prata om på vägen. Möjligtvis om det regnar mycket men det är mer på nivån minibäck då.

/Björn
 
Du kan själv ro alla sträckorna utom vid Saltoluokta men du får räkna med att behöva ro tre gånger för om du bara har en båt på sidan du kommer till så behöver du bogsera tillbaka en båt också.
.

Just den detaljen verkar många av någon outgrundlig anledning glömma :/.... att ro själv är alltså inget jag skulle ha i beräkning, utan se det som en bonus om möjligheten finns.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
avslutat_medlemskap Tidsåtgång för vandring i Sarek? Fjällvandring 7
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
Brundin Tidsåtgång, Sydtoppen - Svartasjön Fjällvandring 13
brigas Tidsåtgång vandring Staloluokta-Alkajaur Fjällvandring 1
hegeland Tidsåtgång? Fjällvandring 17
plaskdaja Tidsåtgång Sydtoppen-Nordtoppen ? Fjällvandring 2
pal2 Sarek - Uppskattning av tidsåtgång Fjällvandring 16
Anderljung Tidsåtgång Ritsem - Stora sjöfallet Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 12
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.