thermarest på vintern

ekantekan

Gäst
vilket är det lättaste thermarestet som funkar för vinterbruk (dvs kombinerat m ett annat tunt konventionellt liggunderlag direkt på snö) finns det några andra lättare eller smidigare varianter

undrar

ekan

209753 (Patrik jonson)

Gäst
Untitled

Jag var till keb i vintras och då funkade termaArest staytek long bra.
vi sov i ett namtaj3 och hade Termarest och det tyckte jag funkade bra!?
//P

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

ekantekan

Gäst
tack men...

jag var iofs mer nyfiken på hur t.ex Guidelite och Ultra lite klarade sig

et

ingen skillnad

Hej !
Jag tror att samtliga Thermarestmodeller klarar vinterbruk alldeles utmärkt. Jag har tältat cirka 10 nätter på vintern med Thermarest och använt endast det, dvs ej kombinerat med ett vanligt. Och det har gått bra. Modellerna du nämner, Guidelite etc sägs ju isolera mer per volymsenhet. Några skillnader i övrigt vet jag inget om. Beträffande användbarheten på vintern så spelar det nog ingen roll vilken modell man använder. Det finns ingen större anledning att kombinera med ett vanligt.
MVH, mats

mrstaffan@telia.com (Staffan)

Gäst
Inte tunnaste kanske

Hej, jag fjälltältade förra hösten med ett 25 mm Thermarest lite. Det blev obekvämt hårt när jag blåste upp det så att det inte skulle kyla igenom. Skaffade sedan ett 50 mm lite som jag inte testat under kalla förhållanden än.

/Staffan

Robert

Gäst
Se upp för fukt!

Hemligheten med ett varmt och skönt självuppblåsande liggunderlag på vintern är att undvika fukt inuti det! Luften på vintern (iallafall här i norrland) är torr. Låt alltså ditt liggunderlag suga i sig så mycket luft som möjligt på egen hand. Du skall endast blåsa i det alldeles på slutet, d.v.s toppfyllningen, eftersom din utandningsluft är fuktig. När du sedan ligger och sussar på det så gör din kroppsväme att luften utvidgas ytterligare en aning.

Tjockleken på ditt liggunderlag är bara en fråga om hur skönt du vill sova!

SOV GOTT är ett gott råd. Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips