Varje dag traskar jag genom den kungliga huvudstaden - och varje dag ser jag stroppiga stadsbor som flanerar runt i TNF-kläder. jag har knappt sett det märket i en "riktig" friluftbutik. frågan är om märket är hippt på stan men bannlyst ute i vildmarken? jämför gärna med Peak-kläder och Fjällräven.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
the north face
- Trådstartare rikard_wiberg_hotmail.com
- Start datum
Jodå TNF är rejält inne här i sthlm. Jag har sett TNF prylar i flera friluftsbutiker, då det generellt sätt är bra grejer. Problemet är ju att eftersom det är så inne på stan vill man nog hellre lägga pengarna på något mer "exotisk", oavsett hur bra jackan är så är det helt enkelt inte lika kul att bära den, då är en Klättermusen eller Arc'teryx ju mycket roligare.
Peak å sin sida är ju mera ett modemärke än ett friluftsmärke som jag ser det. Visst har de en del funktion också, men generellt sett vänder de sig till just stadsbor som är beredd att betala för en jacka som är inne.
Som jag har förstått det så har väl Fjällräven inte varit hippt på ganska länge, förutom deras stora, tunga och dyra dunjackor som man också ser överallt i stan, men som ingen vettig människa kan vilja ha på sig på en expedition eller liknande.
/Martin
Peak å sin sida är ju mera ett modemärke än ett friluftsmärke som jag ser det. Visst har de en del funktion också, men generellt sett vänder de sig till just stadsbor som är beredd att betala för en jacka som är inne.
Som jag har förstått det så har väl Fjällräven inte varit hippt på ganska länge, förutom deras stora, tunga och dyra dunjackor som man också ser överallt i stan, men som ingen vettig människa kan vilja ha på sig på en expedition eller liknande.
/Martin
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
NEEEEEEJ ... inte nu igen! Är alla helt blåsta av varumärkesvärden? Man kan inte ha en TNF jacka för att alla har en. Man måste ha dittan å dattan. Finns det ingat annnat å snacka om?
Var till Fjällsport i Göteborg och där dök det upp riktiga stadsäventyrare med de nyaste teknologin med material som hyperventilerade å detta hade de på sig inomhus inne i stan!
Det är bara att hitta på ett nytt varumärke KOVIK, designa en snygg logga. Hyra in sig på en svettfabrik i Kina, sy upp en designad kollektion med dragkjedjor på tvären, skriva nya adjektivfuyllda beskrivningar. Hänga plaggen på någon dåre som seglar till sydpolen och åker skidor runt grönland i smällkalla vintern å cyklar ner för Everest. Då får man ett varumärkesvärde som alla utan eget liv kan haka på och gå och köpa för tusentals kronor på sportaffären som har varumärkesvärde genom de varumärken den tillhandahåller.
Jag hade min Fjällrävenjacka i 15 år innan dunet gav upp helt. Varje dag, varje vinter! Nu kommer jag inte att köpa Fjällräven bara för att jag inte gillar företaget.
I dag har jag en RAB dunjacka som kostade hälften av vad en Fjällräven kostade vid inköpstillfället.
Klättermusen är svindyra och har bara ett par vettiga byxor.
Arc'teryx kan man BA INTE köpa för att de har hyrt in sig i varenda film med lite snö, klättring och vildmark. Alla ska ju ha dom...
Nu skiter jag i allt och går och skaffar mig miltära regnkälder. Det har i alla fall ingen så jag kommer att känna mig så macho. Nog gnällt! // RJ
[Ändrat av walk_alone 2004-03-02 kl 23:50]
Var till Fjällsport i Göteborg och där dök det upp riktiga stadsäventyrare med de nyaste teknologin med material som hyperventilerade å detta hade de på sig inomhus inne i stan!
Det är bara att hitta på ett nytt varumärke KOVIK, designa en snygg logga. Hyra in sig på en svettfabrik i Kina, sy upp en designad kollektion med dragkjedjor på tvären, skriva nya adjektivfuyllda beskrivningar. Hänga plaggen på någon dåre som seglar till sydpolen och åker skidor runt grönland i smällkalla vintern å cyklar ner för Everest. Då får man ett varumärkesvärde som alla utan eget liv kan haka på och gå och köpa för tusentals kronor på sportaffären som har varumärkesvärde genom de varumärken den tillhandahåller.
Jag hade min Fjällrävenjacka i 15 år innan dunet gav upp helt. Varje dag, varje vinter! Nu kommer jag inte att köpa Fjällräven bara för att jag inte gillar företaget.
I dag har jag en RAB dunjacka som kostade hälften av vad en Fjällräven kostade vid inköpstillfället.
Klättermusen är svindyra och har bara ett par vettiga byxor.
Arc'teryx kan man BA INTE köpa för att de har hyrt in sig i varenda film med lite snö, klättring och vildmark. Alla ska ju ha dom...
Nu skiter jag i allt och går och skaffar mig miltära regnkälder. Det har i alla fall ingen så jag kommer att känna mig så macho. Nog gnällt! // RJ
[Ändrat av walk_alone 2004-03-02 kl 23:50]
Sluta titta på märket - titta på kvaliteten!
Shiiit - en Rab - dunets Rolls Royce! Jäkla märkessnobb
-
TNF är gör väl hyfsade grejer. Problemet är att de har sån bredd i sitt sortiment att man (som vanligt) inte bara kan se till märket utan själv måste ta ansvaret att kolla upp kvaliteten. Vissa TNF-prylar är oinspirerade rutinkläder, andra är topp.
Jag har sagt det förr och säger det igen: märket berättar bara att det är samma EKONOMER bakom, inte samma produktutvecklare.
walk_alone; sa:NEEEEEEJ ... inte nu igen! Är alla helt blåsta av varumärkesvärden? ... I dag har jag en RAB dunjacka som kostade hälften av vad en Fjällräven kostade vid inköpstillfället.
Shiiit - en Rab - dunets Rolls Royce! Jäkla märkessnobb
-
TNF är gör väl hyfsade grejer. Problemet är att de har sån bredd i sitt sortiment att man (som vanligt) inte bara kan se till märket utan själv måste ta ansvaret att kolla upp kvaliteten. Vissa TNF-prylar är oinspirerade rutinkläder, andra är topp.
Jag har sagt det förr och säger det igen: märket berättar bara att det är samma EKONOMER bakom, inte samma produktutvecklare.
walk_alone; sa:Det är bara att hitta på ett nytt varumärke KOVIK, designa en snygg logga. Hyra in sig på en svettfabrik i Kina, sy upp en designad kollektion med dragkjedjor på tvären, skriva nya adjektivfuyllda beskrivningar. Hänga plaggen på någon dåre som seglar till sydpolen och åker skidor runt grönland i smällkalla vintern å cyklar ner för Everest. Då får man ett varumärkesvärde som alla utan eget liv kan haka på och gå och köpa för tusentals kronor på sportaffären som har varumärkesvärde genom de varumärken den tillhandahåller.
// RJ
[Ändrat av walk_alone 2004-03-02 kl 23:50]
Roland,
vad sjutton gör du dâr i X-köping?? Nej, du har ju en given plast som brand-development-manager i vilken storkoncern som helst!
Dessutom, om du tillàter, man upptâcka viss inkongruens mellan ditt inlàggs inledning och dess avslutande fas... som Martin sâger.. bakom den grovkorniga norrlàndska ytan dôljer sig nog en liten, liten sydlândsk mârkes-snobb! ;-)
Mvh / Masse
Re: Sluta titta på märket - titta på kvaliteten!
När jag köpte Rab dunjackan fanns den bara på Klätter och Fjällsport lr va det nu hette och det var en billig RR 1800 spänn. Men naturligtvis har det gett mig en känsla av exklusivitet genom att det är ett märke som inte ens är synligt förrän man letar inne i jackan. // RJNordesjo; sa:Shiiit - en Rab - dunets Rolls Royce! Jäkla märkessnobb![]()
Tur man rotat i forum när man blir utsatt för dessa bakåhåll. Det finns inget X-Köping. Jag bor i den enda Köping som bara är Köping i västra mälaren. Där knegar jag som medielärare på ett gymnasium.malindo; sa:Roland,
vad sjutton gör du dâr i X-köping?? Nej, du har ju en given plast som brand-development-manager i vilken storkoncern som helst!
Dessutom, om du tillàter, man upptâcka viss inkongruens mellan ditt inlàggs inledning och dess avslutande fas... som Martin sâger.. bakom den grovkorniga norrlàndska ytan dôljer sig nog en liten, liten sydlândsk mârkes-snobb! ;-)
Mvh / Masse
Jag kommer inte att överger skinnbrallorna. Nästa sommar kommer den stora testen att ske och en produktutvärdering kommer till hösten.
Håller de inte måttet kommer det att bli ett par Falketind pants i paclite från Norrøna Sport AS.
Men en märkessnobb måste tänka på att blanda märken eller som man säger - blended brands. Jag föreslår en Klättermusen Megin byxa med en Norrøna Vestveggen jacket i orange. Det kan skära sig lite med de röda dragkjedjorna men detta kan man kanske ta och väga upp med röda detaljer kring kängorna. Dessa kan vara Jörnkängan för att få lite "back to basic". Ryggan bör vara en Bask Shivling 90L i blått. En ny brand som smyger in i marknaden.
Även mössor, vantar, underställ och det närmast kroppen skall av blended brands. Craft låter inte riktigt bra men det kan finnas något lite mer okänd brand som bättre svarar mot det sken av likgiltighet för brands en genuin brand-snobb skall uppvisa // RJ
The blended approach-strategy
Dár, min gode man, satte du huvudet pá spiken! Börjar själv känna mig som en äkta omvänd nörd med min i princip one-single-brand-outfit,. särskilt som brandet i frága envisas med att skylta i stora bokstäver pá alla möjliga och omöjliga stállen pá plaggen.. kánns helt klart dax för lite mer augmented-mixed-product-mix. Senaste tillskotett i form av en k-musen ASK-SoftShell i Shoeller Dryskin ett klart lyft .. köpte dessutom som pricken över det sorglösa i:t en own-branded (Boomerang; frán varuhuskedja) fleece-mössa häromdagen (dock, i Polartech 200 sáklart)
Ser hár en svag punkt i din just-seems-to-be-faking-relaxed-approach-to-brands strategi... för sjutton karl.. omvänd tönt-stämpel direkt.. Jörn är ju sá inne pga av att de ár sá ute och back till basic! tom raskesven har visst ett par. FÖ... varifrán hade du tänkt att de röda detaljerna skulle komma?
men, som sagt, pá det stora verkar det hela pá väg mot total perfektion. Lycka till! / Mats
walk_alone; sa:Men en märkessnobb måste tänka på att blanda märken eller som man säger - blended brands.
Dár, min gode man, satte du huvudet pá spiken! Börjar själv känna mig som en äkta omvänd nörd med min i princip one-single-brand-outfit,. särskilt som brandet i frága envisas med att skylta i stora bokstäver pá alla möjliga och omöjliga stállen pá plaggen.. kánns helt klart dax för lite mer augmented-mixed-product-mix. Senaste tillskotett i form av en k-musen ASK-SoftShell i Shoeller Dryskin ett klart lyft .. köpte dessutom som pricken över det sorglösa i:t en own-branded (Boomerang; frán varuhuskedja) fleece-mössa häromdagen (dock, i Polartech 200 sáklart)
väga upp med röda detaljer kring kängorna. Dessa kan vara Jörnkängan för att få lite "back to basic". // RJ
Ser hár en svag punkt i din just-seems-to-be-faking-relaxed-approach-to-brands strategi... för sjutton karl.. omvänd tönt-stämpel direkt.. Jörn är ju sá inne pga av att de ár sá ute och back till basic! tom raskesven har visst ett par. FÖ... varifrán hade du tänkt att de röda detaljerna skulle komma?
men, som sagt, pá det stora verkar det hela pá väg mot total perfektion. Lycka till! / Mats
Liknande trådar
- Svar
- 31
- Visningar
- 5 M
- Svar
- 2
- Visningar
- 359 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg