Testa hopvikbar kajak

Hej!

Eftersom jag inte kör bil, men ändå är intresserad av att inhandla en kajak har jag funderat på att köpa en hopvikbar kajak ('faltkajak'). Primärt för övernattningsturer, tex i Stockholms skärgård.

Någon som har några tips/synpunkter?
Var kan man testa dessa farkoster, helst i Stockholmsområdet?
Hur känslig är duken? (är de att jämföra med plast eller glasfiberkajaker?)

Tack på förhand!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jasså du, du kör inte bil. Nähä,men det finns lösningar på allt. Kör du cykel då? I så fall: jag har en kompis som tycker om att släpa kajaken till sjön efter sin hojpa. Han har byggt en specialvagn som han sätter på efter cykeln ,verkar funka kanon, och då slipper du köpa en isärtagbar båt, de är dyra och säkerligen inte lika bra som en riktig kajak. (men det vet jag inget on egentligen ).

Har bara erfarenhet av Puch, Keppler och vår egen Falcon.
De är tåliga, lastar rätt bra, har den fördelen att de kan förvaras hemma i garderoben.
Begagnade är de oftast relativt billiga. De flesta går hyfsat att segla med.
Följer du trådarna om faltbåtar får du reda på mer. Läser du tyska kan du hitta mycket på nätet. På biblioteket kan du låna om atlantseglare m fl, givetvis både på originalspråk och översatta.
Typen har alltid haft sina beundrare och givetvis finns det gör det själv sidor för dem som vill så.
Vår Falcon 2 p är en byggd av Bavaria, stadig, lite bred men seglar hyfsat och rymmer jättemycket, modellen är med stor rymlig gemensam sittbrunn. Kapellet uppskattas och behövs när sjön går.
Köper du begagnad ta med en som kan faltbåtar. Det blir väldigt mycket att titta på för den som är ovan.
Rätt hopsatt har jag ännu inte sett någon som uppfört sig som M Hulots i Semestersabotören.

då slipper du köpa en isärtagbar båt, de är dyra och säkerligen inte lika bra som en riktig kajak. (men det vet jag inget on egentligen ).

Jag har paddlad Klepper faltkajak (Aerius II K2a) 18 distansminuter över öppet hav och upplever just denna faltkajak som mera kursstabil samt mera stabil än s.k. riktiga kajaker. Då den är går något långsammare än en glasfiberkajak på blankt vatten så är den mycket lättare att paddla i grov sjö och brottsjö än en glasfiberkajak pga både stabiliteten och att kajaken blir mer följsam till vågorna än en glasfiberkajak.

Dock tror jag att om det är transport och inte utrymme som tryter att just en cykelkärra och vanlig kajak kanske vore smidigare. En Klepper K2 väger lätt 40kg, med roder och all utrustning. De 32 kg man hänvisar till på Kleppers hemsida är nog en absolut mimimivikt. Är man två pers och ska åka buss så fungerar Klepper bra (okej man får åka buss med flytetyget på...), men att bära omkring på den ett längre tag är inget vidare kul.

En Khatsalano är en jättefin båt, men är helt olik en Klepper. Snabbare, dyrare, rankare osv. Har haft turen att paddla en Khats S en gång. Kul båt, men inte en familjecruiser direkt.

Jag trivs bra med min Klepper. Har haft buskul med den, både på åar och i stora havet.

Tack för alla tips,

Cykelkärra + vanlig kajak är säkerligen ett alternativ om man primärt är intresserad av att paddla i något närliggande vatten. Jag vill paddla överallt.

De kajaker jag främst kollat på är Feathercraft, tex nämnda Khatsalano. Primärt eftersom dessa verkar mest 'kajak-lika' av de hopfällbara. Tyvärr är de också svindyra och tar upp till en timme att sätta ihop.

Folbot verkar vara ett ekonomiskt och snabbmonterat alternativ. De ser dock väldigt breda ut. Kodiaken verkar dock intressant.
Annan Utsidantråd om Folbot:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57799&highlight=folbot

Men, men, det bästa är naturligtvis att testa lite olika modeller!

Bygga själv?

Vill du ha en faltkajak som inte är för bred och kort så titta på Tom Yost hemmabyggen
http://yostwerks.com/MainMenu.html
Såg ett hemmabygge på Stocken förra året. Grönlandskajak som var 5,5-6 m och 48 cm bred.
Enligt ägaren var de tåliga. Angående hållbarhet titta igenom Brian Schultz hemsida:
http://www.capefalconkayak.com/. Förövrigt en riktigt inspirerande sida med mycket läsvärt. Han har många intressanta idéer.

Hade själv en idé om en faltkajak en gång men föll på priset, modellerna (för tråkiga helt enkelt) och att jag istället började bygga på en trä/glasfiberkajak.

5 mån efter att jag skaffade jag kajak skaffade jag en bil......kajaken är egentligen inte så dyr. Det är tillbehöret bil som är det!

Vill du paddla överallt är faltkajak vad du vill ha.

Folbot Cooper är en annan model som du kan kolla som är rätt så smal och lite mer lik en vanlig kajak. Khats är fin, men bra jobbig att sätta ihop och grovt dyr. Aerius I är klart snabbast att sätta ihop av kå-ettorna. Jag skulle även kolla blocket eller tradera för att se om du kan hitta en äldre Klepper T2 eller T9. Då dom saknar flytkammare är dom lite smalare än Aerius. Likaså flera Pouch modeller.

Då det gäller prestanda, så finner jag att paddla tom en Klepper K2a ensam går bra om man har som mål att ut och paddla lite överallt och ta längre turer. Den känns inte som en renodlad K1a helt klart, men den är inte en pråm heller. För dagsturer tycker jag den funkar helt okej, men jag är 183cm och 85kg, så är du mycket mindre funkar det nog mindre bra.

Men som sagt, ut och paddla så får du se.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips