Ikväll ska jag ut och slita på en skogstraktorväg med en 10-tons skotare.
Men jag vill absolut inte ha nån hjälp av en crossåkare.
Men jag vill absolut inte ha nån hjälp av en crossåkare.
Självklart är det tillåtet att åka även på enskild väg. Den är dock troligen sämre skyltad, skottad och underhållen, men uppbär för det mesta bidrag från oss skattebetalare. Om den är helt privat finansierad, så kan ägaren stänga av den.
Det är inte konstigt att det blir konflikter, det finns tillräckligt många som struntar i lagar och regler och kör för att de vill det, och sen finns det tillräckligt många motståndare till detta som å sin sida inte heller har koll på reglerna...
Om den är en genomfartsväg genom skogen från by till by så har den troligen stadsbidrag.
Dom som bor efter den vägen brukar ofta betala rejäla summor privat.
Men stängs den av faller stadsbidraget.
En väg som bara leder till en vändplan är privat finanserad (vägförening)
Svammel, vilket även ditt tidigare inlägg innehöll. Varför googlar ni inte istället för att gissa och sprida osanningar?
På allmän väg samt enskild väg som delfinansieras med allmänna medel är trafik med REGISTRERADE eller med dispens försedda fordon tillåten, dvs reggade crossar/ATVs får köras på dessa vägar. I terrängen gäller samma för registrerade fordon som för oregistrerade, se nedan.
På enskild väg som inte finansieras med allmänna medel eller på privat väg kan ägaren förbjuda MOTORtrafik, ej gående eller cyklande.
Ej registrerade motorfordon (cross, ATV mm) får bara framföras inom inhägnat område ELLER på egen mark om det behövs för jord-/skogsbruk eller transport av tex älg, renskötsel mm. Finns några fler fall där du som markägare får köra på egen mark, men inte för nöjes skull!
Cykel får framföras efter befintliga vägar/stigar i terrängen, om det inte förbjuds i lokala stadgar.
Och att påstå att alla vägar som slutar i vändplan är privata?!?!
Vår 'bya'väg slutar i vändplan, den grusvägen är enskild och delvis allmänt finansierad.
Gott om gnällspikar här som tycker att alla skall tycka som en själv. Ta en funderare hur ni kan stötta motorklubbarna så körningarna på förbjuden mark kan undvikas och även ryttarna kan hallå sig från att trampa upp skogen. Med så mycket skog och natur som vi har i sverige så borde det ju gå att komma överens. Ärligt talat hur ofta hör man en motor när man är ute och hur många sekunder hörs den. Om ni skall öppna käften så kom med något som för diskussionen framåt, men jag tror att vissa bara
Letar fel på andra.
Precis som skidåkarna gör, som ju sedan urminnes tider har betalat sina spåravgifter utan att minsta antydan till ovilja har yttrats!
Nej, fan ta alla som njuter av naturen på fel sätt! Har vi inte lite fler bra tips på hur vi lättast dödar av dessa mindre värda individer? Stockar och krossat glas i syfte att orsaka krascher har redan nämnts men det kan väl inte vara de enda sätten att framkalla lidande och död som straff för att de inte har kul på mitt sätt? Vilket vapen är bäst att skaffa om man vill sitta på pass längs med de populäraste lederna?