Terräng vid Sylarna.

Jag funderar att gå från Storulvån västerut mot Blåhammaren för att sedan svänga av mot Sylarna och tempeldalen. Därefter tänkte jag gå mot Gåsen och Stensdalen för att avsluta i Vålådalen.

Hur ser terrängen ut på dessa sträckor? Är det lättvandrat eller partier med tvåmeters stenblock som man måste klättra över.

Är det myrmarker eller andra svårforcerade våtmarker. Tänkte vandra i början på Juli så snösmältningen borde väl vara klar då trots de sena snömassorna.

Hur ser vaden ut om det är några?

Jag har en läkt spricka i vänsterfoten så jag vill bespara den allför stora påfrestningar.

Lättvandrat

Hej.

Så länge man håller sig på lederna är Jämtlandsfjällen ganska lättvandrade. Det enda vadet som jag kommer på såhär på rak arm på rutten som du beskriver ligger mellan Sylarna och Gåsen, men det är inte mycket värre än att man behöver ta av sig skorna.

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
XmadiceX; sa:
Hela Jämtlandsfjällen är lättvandrade. Men och andra sidan blir det vad man gör det till.. =D

Hmm. Det finns platser i Anaris och Vålådalen som är belamrade med sten. :)

Men jag tolkar era svar som att det är relativt platt kalfjällsterräng där lederna består av nedtrampad jord.

crazy; sa:
XmadiceX; sa:
Hela Jämtlandsfjällen är lättvandrade. Men och andra sidan blir det vad man gör det till.. =D

Hmm. Det finns platser i Anaris och Vålådalen som är belamrade med sten. :)

Men jag tolkar era svar som att det är relativt platt kalfjällsterräng där lederna består av nedtrampad jord.

Runt sylarna och upp mot tempeldalen är det sten, sten, sten och knappast lättgånget. Ska du gå över ekorrpasset är det ca 8-9 km stenskravel som gäller, även om det naturligtvis finns lite jord- och mossplättar här och där :). Kan också ligga snö eftersom det är sen vår i år, det borde ju i så fall underlätta.

Det är ju som sagt sen vår, så vissa vad kan vara svårare än normalt. Tyvärr är det nog svårt att sia om vilka, de lokala förhållandena är just...lokala ;).

//J

joru; sa:
Runt sylarna och upp mot tempeldalen är det sten, sten, sten och knappast lättgånget. Ska du gå över ekorrpasset är det ca 8-9 km stenskravel som gäller, även om det naturligtvis finns lite jord- och mossplättar här och där :). Kan också ligga snö eftersom det är sen vår i år, det borde ju i så fall underlätta.

Kunde tänka mig det. Blockstensterräng va? Är det typ en stenrullås med blocksten eller är det blandat med jord och gräs. Det var ju någon som tyckte det var så vackert där så det är väl knappast bara sten som runt Helags eller?

Jag skall inte gå mot Nedalshytta. Tänkte gå till tempeldalen och vända.

crazy; sa:
joru; sa:

Kunde tänka mig det. Blockstensterräng va? Är det typ en stenrullås med blocksten eller är det blandat med jord och gräs. Det var ju någon som tyckte det var så vackert där så det är väl knappast bara sten som runt Helags eller?

Jag skall inte gå mot Nedalshytta. Tänkte gå till tempeldalen och vända.

Blockmark med omväxlande stora och små block som jag minns det. På ett ställe finns ett stort ras som du bör besöka om du går dit, som en lavinkägla av block :). Sen finns det naturligtvis partier med lite jord och mossa också, men huvudintrycket var sten, sten och sten.

Sten är vackert ;).

//J

snö

Tror det kan finnas en del snö kvar även i början på juli.....åkte både hundspann och skidor upp till Snasahögarna den 14-15 juni och utsikten mot sylarna va ganska vit!

lätt

jämtlandsfjällen är lättvandrat.
det är mest som stigar med lite plank över det våta markerna.

jag tycker du ska satsa på det. ska själv till jämtland i början av juli.

//andreas

Re: snö

Canadien72; sa:
Tror det kan finnas en del snö kvar även i början på juli.....åkte både hundspann och skidor upp till Snasahögarna den 14-15 juni och utsikten mot sylarna va ganska vit!

Mmm, jag kollade en webkamera för några dagar sedan och såg det. I mitten av juli lär det vara helt borta. Det har ju blivit enorma översvämmningar på grund av snösmältningen i norr.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips