Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Termos mot kök på skridskoturen
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
Oftast hinner man bli "för kall" vid längre fika. Du ska ändock ha med dig vatten så normalt blir Termos en lättare och smidigare lösning. Varför ska man ha med sig stormköket?
Skulle kört thermos o matthermos om man vill ha varm mat. Men ändå tagit med minibrännare o typ en trangiagryta elr mindre för att kunna koka vatten i nödsituation.
I liknande situationer, dock ej skridskoåkning, har jag ordnat med kall och varm dryck åt deltagarna. Detta för att de ska slippa bära ryggsäck. Smörgåsar kan man ha i fickan. Har ni tillgång till snö/sötvatten skulle någon i gruppen kunna göra sig besväret att släpa med sig kök. Det förutsätter att det finns en önskan att slippa ryggsäck eller lätta på packningen.
Tycker themosens snabbhet är viktig både vi planerad fika och plurr-uppkommen dito. Tror viktmässigt blir det likvärdigt, det man kan smälta sig till att dricka får man bära som bränsle till köket. Thermosen väger lite men visst räknar och jagar man gram kanske det finns lite att vinna.
/Patrik
/Patrik
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Tango: Jag tänkte i första hand på att slippa ryggsäck helt. (Hur man ordnar säkerheten är en annan diskussion.)
Vissa vill ha brasa på sina skridskoturer men de flesta har med sig fika i termos eller som undertecknad som föredrar varm blåbärssoppa i plastflaska inne i dunjackan.
Friluftskök skulle kunna vara funkis vid flerdagarstur med övernattning i primitiv stuga / vindskydd etc men kanske inte ett förstahandsalternativ.
Gör som gruppen du åker med är min uppmaning.
Thure
Friluftskök skulle kunna vara funkis vid flerdagarstur med övernattning i primitiv stuga / vindskydd etc men kanske inte ett förstahandsalternativ.
Gör som gruppen du åker med är min uppmaning.
Thure
Hm... hur tänker du nu? Ryggsäcken fungerar som flythjälp om man skulle gå genom isen. Att "slippa bära ryggsäck" kan vara förenligt med livsfara. Sedan undrar jag vem som ska bära med sig ombyte i de fall man går genom isen, under förutsättning att man kommer upp utan ryggsäck. Som sagt, kök eller termos blir ungefär samma vikt. Dessutom om man skulle gå igenom är det viktigt att smidigt få i sig varm dryck.I liknande situationer, dock ej skridskoåkning, har jag ordnat med kall och varm dryck åt deltagarna. Detta för att de ska slippa bära ryggsäck. Smörgåsar kan man ha i fickan. Har ni tillgång till snö/sötvatten skulle någon i gruppen kunna göra sig besväret att släpa med sig kök. Det förutsätter att det finns en önskan att slippa ryggsäck eller lätta på packningen.
Jörgen Hellsten: Det går många gånger att lösa på andra sätt. En mängd variabler spelar in. Blir en lång diskussion som får tas i en passande tråd.
Man kan åka i torrdräkt eller åka på traktorplogad bana och då minskar behovet av flythjälp i form av ryggsäck. Men jag tyckte också det lät lite märkligt innan jag tänkte lite till. Sen borde man kanske förklara sig lite mer om situationen då man frågar efter att ovanligt alternativ, men så valde TS inte att göra och det kändes som ett medvetet val. Kanske en koll på hur många inlägg det skulle dröja innan någon påpekar ryggsäck som flythjälp. Vad vet väl jag?Jörgen Hellsten: Det går många gånger att lösa på andra sätt. En mängd variabler spelar in. Blir en lång diskussion som får tas i en passande tråd.
Frågor satta i sitt sammanhang brukar få bättre svar.
/Patrik
Jag tänkte likt Tango att kulturen i gruppen spelar roll när man vill välja egna lösningar. I vissa grupper kan det nog bli tungrott. I andra är det en självklarhet och kan vecka intresse – kanske är det en bra idéer att ta med ett kök? Den törstige behöver inte ransonera sin dryck.
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 495
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg