Rast efter vägen

Om detta har med friluftsliv att göra kan man fråga sig.

Jag åker på tjänsteresa typ 10 till 30 mil på en dag sedan hem och brukar oftast ha med termos och eller stormkök och stannar efter vägen utan besöka fik osv. Som i dag duggregn och stormkök lunch vid en rastplats med bord med tak. Nu kommer hösten och jag fortsätter med mitt utefikande men erkänner det blir trögare och trögare att gå från bilvärmen till utefika. Skulle jag vara ute och vandra så är det helt naturligt att sätta sig i en snödriva och fika. Givetvis kan man sitta i bilen och fika men grejen är att komma ur stolen och byta kroppsställning och även värma kaffe eller mat.

Hur kommer man då över motståndet att gå från goa värmen och sätta sig ute?
Sänka bilens värme innan rast?
Springa en kort stund eller annan pulshöjare?
Sätta upp tarp nja. Sitta i bakluckan på combi och fika?
 
Till att börja med, om det regnar är det bara att stanna i bilen -:) Annars kan man ju piffa upp det lite, ta med en campingstol, lite ved, fixa en eld, fixa kaffe och lite fika....
 
På landet kan det vara ok att ta rast vid busskurer vindskydd behövs för ok på höst,vinter och vår,men nackdel att du ej kommer från vägen.
Välj då hellre vanliga rastplatser då kan en tarp vara bra som skydd eller vanlig tunn grön pressäning ok,förbred vid avresa så du snabbt kommer fram och upp med utr har du gas så bör du ha behållaren inne i bilen för att få bra effekt eller ett kök där du kan vända på behållaren så du får bättre effekt.
 
Ta med färdiglagad mat i typ mat-termos? Just att laga mat ute när man reser, jobbar och ska köra bil låter som det tar mycket tid och kräver just den inspiration du känner börjar tryta. Men själva ätandet, att rasta och fika/luncha ute kan du kanske hitta peppen till, om maten är så gott som färdig?
 
Jag skulle också ta med varm mat i termos. Sedan gillar jag att lyxa till det, packa ner en kaka, en bit god ost, varm saft, någonting lite extra som både är gott och gör gott. Och glöm inte någonting varmt att ha på dig.
Kanske du kan gå en liten sväng också innan du sätter dig, göra en liten skattjakt eller liknande? Ta för vana att titta efter första fågeln du får syn på eller hur många olika träd eller mossor som växer på platsen. Ge dig själv en annan utmaning i naturen än att bara gå ut. Se pausen som ett tillfälle, en chans och njut!
 
Drick några extra glas vatten före avfärd så krävs en toapaus troligen innan du kommer fram och då är du automatiskt utanför bilen efter en stund. Sen är det bara att fika också.
Jag hade också valt att ha färdig fika, på thermos för det varma och en lite kylväska för det som måste hållas svalt.

/Patrik
 
Är platsen tillräckligt intressant så går du nog ur bilen. T ex stanna vid ett naturreservat en sjö eller annat sevärt.

Thure
 
Senast ändrad:
Ta med en stol och sitt under bakluckan, lägg en bit plast/tarp över springan så kan du stanna på vilken biväg som helst där du får plats att parkera.
Jag förstår tanken med en kök då man kan välja vad man äter/dricker men framför allt inte tänker på bilkörning den stunden. Sen funkar köket också om det blir stopp på färden av av oönskad anledning.
 
Så här gör jag:
Ett hopfällbart paraply finns alltid i vår bil, det duger för några steg fram och tillbaka.
Sedan är det fika sittande på golvet under bakluckan (har kombi) med benen hängande utanför, men då har jag först dragit ut hundmattan så att den hänger över stötfångaren så blir inte kläderna blöta och lortiga.
Blåser det också försöker jag att ställa bilen så att det blåser framifrån (men det är ju inte så enkelt alla gånger)
 
Tack för alla svar. Mattermosen är en bra grej och sitta i bakluckan på combi. Men ändå kommer det där att man kommer från en varm och go bil. Man är klädd efter ett mildare klimat helt enkelt. Man behöver typ varm jacka och en filt över benen för att det ska bli behagligt. Nu har jag alltid filt i bilen om man skulle bli stående. Elda efter vägen som förslag utgår helt. Har testat i ett vedkök och det blev så fin eld utan rök men rökdoften kommer man inte undan. Lukta luffare när man kommer fram och ska träffa folk, nja.

Men vill ändå komma tillbaka till det jobbiga i att ta sig ut ur bilen. Lite som att träna. Tar imot innan men skönt efteråt. Vanligt är att man ser folk på rastplatser med bilen igång under kalla delen av året. Möjligen öppnar man en springa för blåsa ut cigarettrök.
 
De första 20 gångerna är de svåraste, sedan har det blivit en vana och du kommer inte att tycka det är lika jobbigt. Bestäm dig om du vill göra det eller inte. Belöna dig med sötsak som bara får ätas utanför bilen - snabb kolhydrater gärna i kombination med fett funkar bra som muta på min kropp. Lägg ditt gotte oåtkomligt i bagaget på bilen så är du ute för att hämta det.
Helt rätt att vara lätt klädd i bilen, så man inte blir varm, trött och dåsig men ha jackan (/filten/värmeplagget) liggande på golvet bredvid eller bakom dig så är den lätt att nå.

Sen är det bara att bestämma sig....

/Patrik
 
Bil och mc rast tas helst på biväg eller sidoväg så minskar trafiken betydligt, R4an hade bra fikaplats under bakluckan,, mc kräver tarpresning men då blir det bra. Thermos, mackpaket eller matlåda brukar få följa med mig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.