Rast efter vägen

Trots att jag alltid har ett kök i bilen (Passatkombin: Optimus 111 + diesel, Triumphen:
Optimus 199 + alkylatbensin, Tjänste-El-Kangoo'n: Optimus111 + EcoPar alt. Jet-A1) så
hade nog jag också valt att ha färdig fika på termos för den varma drycken och sedan
käket i den lilla 12L kylväskan (från Feltemas tidigare dubbelpack). Då blir det enkelt att
ordna en snabbt fixad skön paus: På med jackan ur baksätet, fram med sittunderlaget
och sedan lunch/fika -dags. På en av Vägverkets rastbänkar (med tak) eller sittandes på
något annat trevligt underlag/ställe.
Som skrevs tidigare; det gäller att arbeta upp en vana - de första 10-20 gångerna får
gå på ren vilja, sedan blir det rutin och helt naturlig vana. Oberoende av väder...
/Odd
 
Trots att jag alltid har ett kök i bilen (Passatkombin: Optimus 111 + diesel, Triumphen:
Optimus 199 + alkylatbensin, Tjänste-El-Kangoo'n: Optimus111 + EcoPar alt. Jet-A1) så
hade nog jag också valt att ha färdig fika på termos för den varma drycken och sedan
käket i den lilla 12L kylväskan (från Feltemas tidigare dubbelpack). Då blir det enkelt att
ordna en snabbt fixad skön paus: På med jackan ur baksätet, fram med sittunderlaget
och sedan lunch/fika -dags. På en av Vägverkets rastbänkar (med tak) eller sittandes på
något annat trevligt underlag/ställe.
Som skrevs tidigare; det gäller att arbeta upp en vana - de första 10-20 gångerna får
gå på ren vilja, sedan blir det rutin och helt naturlig vana. Oberoende av väder...
/Odd

Fattar. Ljudet av en Hiker 111 får dig varm.
Nu har jag suttit vid vägkanten många gånger så jag är absolut inte nybörjare.
Något som är viktigt för mig är att bli varm på nedre delen av kroppen annars kommer jag bara uppleva det hela som ett tandläkarbesök.
Men testa ett fotogenkök tillhör även mitt sätt att lyfta rasten till något positivt.
Man pumpar upp trycket och livsglädjen bara sprider sig i kroppen. Förvärmning en är som ett förspel.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
En halvlång och fodrad rock typ komarocken från försvaret gör att jag kan sitta en kort stund i ganska så kallt väder utan att frysa om benen. En bit sittunderlag under fötterna och ingen del av kroppen har kontakt med något kallt.
 
Får man föreslå en termokjol? Finns flera varianter. Har man en med hellång dragkedja i sidan så kan den dubblera som termofilt. Lätt att svepa om sig när man kliver ur bilen, värmer förvånansvärt mycket… Kalla det ”långkilt” om kjol känns motigt 😁
B38F39C6-2704-425D-9997-D4B1BDC0C152.jpeg
 
Karolina hann före, jag tänkte också föreslå termokjolen. Hittade en på loppis härom året och den är mitt bästa köp för 5 euro. Har den alltid i bilen, den funkar att dra över vilka kläder som helst eller att använda som täcke. Rekommenderas!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag köpte ett bakluckebord och monterade en bil på det, klart bästa fikatillbehöret :)

I övrigt, lätt åtkomligt kök och köksattiraljer, enkelt hopfällbar stol.

Jag drar över mig en isolerande poncho om det behövs, den skyddar hela kroppen när man sitter och det gör inget om den blir blöt av nederbörd eftersom det är ett tillfälligt överdragsplagg.
Har både
och
den första är mer prisvärd och i princip lika bra.
 
Jo ja jag brukar sitta i alla väder så det steget är redan taget. Frågan är mer hur man gör det trevligt. För det är skillnad att åka skidor och sitta ute mot kliva ut i en snödriva från bilvärmen.
Man kanske inte kan köpa sig fri ifrån allt obehag? Att vara ute, i skogen eller i fjällen eller bara över dagen kan vara förenat med skoskav, ömma axlar från ryggsäck och att frysa och sova dåligt om man övernattar men det måste få vara ok. Bara för att det känns betyder inte att det är fel på din utrustning eller att du gör fel.. Regn är blött, kallt nyper i skinnet och det är lite fint, bilvärmen kommer kännas bättre sen.. End of rant.. 🙂
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.