Termos eller stormkök?

Termos eller stormkök?

Ska ut på stugtur mellan Nikka och Abisko och har läst att man kan klara lunchen genom att ta med sig varmvatten i termos för tillagning av soppa te/kaffe.

Problemet är att jag tycker att vikten på en termos är ganska hög så frågan är om man sparar vikt med termos gentemot stormkök+bränsle (+vatten, men det kan man väl ta från närmaste fjällbäck)?

Någon som har några idéer?

fujii; sa:
Termos eller stormkök?

Problemet är att jag tycker att vikten på en termos är ganska hög så frågan är om man sparar vikt med termos gentemot stormkök+bränsle (+vatten, men det kan man väl ta från närmaste fjällbäck)?

Någon som har några idéer?

det beror väl på vilket kök du väljer... räkna ett halvkilo för gas, tub och en kastrull, jämför med din termos..

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
UL

Kök behövs ju inte heller du kan ju ta med en lätt kastrull och göra upp eld. På Kungsleden så finns det bränsle tillgängligt.

Thure

Beror ju lite på hur bra man vill äta .. krav på mathållningen - men det är inte direkt något problem att klara sig på termos. Vikterna beror helt på vilka grejor du har. - (borde inte skilja något större)
Mvh
Henrik

Det hänger mycket på dig själv hur du vill ha din tur. En fin dag kanske du vill lägga dig på en vacker kulle och sörpla kaffe i timtal. Då kan det vara bra med ett kök och koka upp mer varmvatten. Jag brukar klara mig med en 0,8 liters termos för kaffe, lunch, fika under dagen. Ibland kand den kännas lite för liten.

Om du tvunget skall välja så är mitt förslag att du väljer bort köket. Fyll termosen med kokande vatten på morgonen och sen är det inget mer att fundera på.

I och med att du går på stugtur (antar att du inte har med dig sovsäck, liggunderlag, tält) så ta med dig både och!

Ha dé
Peter P.

Termos eller kök?

pal2; sa:
Det hänger mycket på dig själv hur du vill ha din tur. En fin dag kanske du vill lägga dig på en vacker kulle och sörpla kaffe i timtal. Då kan det vara bra med ett kök och koka upp mer varmvatten.

Peter: Sund inställning!

Jag hade rekommenderat termos kompletterat med ett "mini-kök" typ Esbit eller min absoluta favorit Kelly Kettle (lilla modellen) eftersom ditt behov av kök uppkommer endast när en längre, förmodat ljuvlig, kaffestund uppkommer.

Vikter

Trangia 1 L kastrull + lilla stekpannan/locket väger 160 gram i titan + tamojen ca 30-40 gram = 200 gram.

Kelly Kettle 1 pintsmodellen väger ca 500 gram.

Termos med vatten ca 1 kg beroende på storlek material etc.

Thure

Re: Vikter

thureb; sa:
Trangia 1 L kastrull + lilla stekpannan/locket väger 160 gram i titan + tamojen ca 30-40 gram = 200 gram.

Thure

Thure, skrivet med glimten i ögat och inte för att starta ännu ett av dessa "gramkrig" på Utsidan - bör du inte räkna med bränslevikten till Trangian (ca 500-700 gram) när du jämför Kelly Kettle:n med Trangian?

(Morris som inte kan låta bli eftersom han är så oerhört nöjd med sin Kettle)

Re: Re: Vikter

braindead; sa:
thureb; sa:

Thure

Thure, skrivet med glimten i ögat och inte för att starta ännu ett av dessa "gramkrig" på Utsidan - bör du inte räkna med bränslevikten till Trangian (ca 500-700 gram) när du jämför Kelly Kettle:n med Trangian?

(Morris som inte kan låta bli eftersom han är så oerhört nöjd med sin Kettle)
Eftersom ingen brännare finns med i uträkningen för Trangiadelen antar jag att han menar att man ska göra upp en liten eld. Men i så fall kan man klara sig med en kaffepanna på c:a 150g.

MVH ///Claes

Kastrull + stekpanna + eld

Elden var underförstådd från mitt första inlägg i tråden. Kastrull + stekpanna är lite mer allround än kaffepanna om du t ex kan köpa eller dra upp fisk på vägen för att laga till själv.

Thure

Re: Kastrull + stekpanna + eld

thureb; sa:
Elden var underförstådd från mitt första inlägg i tråden. Kastrull + stekpanna är lite mer allround än kaffepanna om du t ex kan köpa eller dra upp fisk på vägen för att laga till själv.

Thure

Jag bugar och glädjs åt er visdom samtidigt som jag springer runt och slår mig själv i pannan med en Trangiabrännare...

/morris

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips