Temperatur vintersovsäck

Jag ska ut o tälta i svenska fjällen under vårvintern. Nu har jag en sovsäck m konf temp på -1 grad så ny säck behöver inhandlas.

Hur kallat är det i svenska fjällen på vårvintern (mars o framåt)? Hur kallt bör jag räkna m om jag vill ut i januari/februari? Jag tänkte på natttemperaturen nu.

Bra tips på sovsäckar mottages också m glädje, men först behöver jag förstå konf.temperaturen.
 
Vid påsk har vi ett par år havt ner till -27°. Högre tältlägen brukar inte bli fullt så kalla. Varm sovsäck är vägen. Dubbelt underlag.
go tur
 
Jag har funderat på om jag klarar mig m -20 eller om jag behöver en -30-säck. Låter ju som du sagt -30.

På många kallare sovsäckar jag sett anger de inte konf-temp för män o kvinnor utan bara en temperatur. För män antar jag. Hur många grader bör jag dra bort för att få konf-temp för kvinnor?
 
Jag vill ha en bra allround vintersäck, tältning bör den klara av, o vanliga svenska vinterförhållande. Mer specifik än så vill jag inte vara. Liggunderlagen, klädval, mössa o saker o ting har jag nog koll på.
 
Kan detta vara ett alternativ? Om man vill packa smått.

En smidig dunsäck och att komplettera med detta :
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SEA2SUMMITTLREACCOMPP

Exped downmat UL 7cm som underlag + cellplast

Sedan så är det ju individuellt hur mycket man fryser och hur mycket man vill bära på / köpa....

Nä, jag vill ha en riktig sovsäck, det kommer nog bli lättast att bära runt på. Självklart är mycket individuellt, men inte vädret.
 
Hade jag haft mer möjligheter till vinteraktiviteter i norra Sverige så hade jag utan att tveka köpt en Western Mountaineering Puma. -32 grader komfort. Har deras Apache och Caribou, är mer än supernöjd.
 
Om du inte regelbundet skall sova i vinterkyla kan det vara ett alternativ att kombinera tva sackar(ursakta tangentbordet, ar utomlands). Det ger dig mer flexibilitet att anvanda sackarna aven andra arstider.
Vet inte vad du har for sovsack idag, kanske du kan anvanda den och komplettera med en ytterligare? Startar du fran inget ger en 3-sasongs dunsack med komfort pa runt -5 till -10 grader ihop med en tunnare fibersack pa utsidan en bra vintersovsack, samtidigt son den dyrare dunsovsacken kan anvandas aret runt.;)
Fragan om att kombinera tva sovsackar har nyligen berorts i andra tradar har pa forumet, sa gor en sokning.
 
Kom ihåg att det kan vara -30 i fjällen även i April, och man har inte alltid tid att gräva snöka om man även behöver ta sig nånstans varje dag.

Jag kör på en vid vintersäck med t-lim -14, extrem typ -30, och en lätt 0-säck att ha löst inuti vid behov, det funkar bra för mig.
 
Jag har en Marmot som ska klara -40, beställde den från USA för ett par år sedan och har tältat i december/januari två vintrar i Luleå (sammanlagt 24 nätter) samt under en 11-dagarstur i kringelikrokarna kring Kungsleden en påsk. Vidare har jag använt den på Hardangervidda två gånger, (januari-februari, ena turen var på 5 nättter och andra på 4 nätter).

Lägsta temperaturen under dessa nätter var -36. Det kändes, men funkade. Snittemperaturen under nämnda nätter torde ha varit -28, är min gissning.

Det är en enorm trygghet att ha en säck som håller mig varm. Man kan alltid öppna upp den och lägga en dunjacka på om det skulle bli FÖR varmt. Jag använde den t ex på ett par turer nu i februari i göteborgstrakten. Det var bara -8 grader, typ, men säcken funkade bra även i sådan värme.

Jag skulle aldrig köpa en säck som har komforttemperatur på -20 om det är den temperaturen jag väntar mig. Jag vill veta helt säkert att jag håller mig varm och go om nätterna så att jag kan sova ordentligt. Också bra att ha om det skulle hända en nåt, om man blir skadad eller så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
mc_piloten Sovsäck och temperatur Bo och sova 0
FarmerJoe Förstärka temperatur med hjälp av Bivvysäck. Bo och sova 3
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Glännman Temperatur norra dalarna i början på juni ? Bo och sova 7
elka9110 Vindskydd i november - temperatur? Bo och sova 12
pippilotta Engelsk temperatur på sovsäckar Bo och sova 8
wbeam Temperatur i tält - och utanför Bo och sova 7
Kalle N - L Läng och temperatur Bo och sova 1
mikael123 Gammal sovsäck - temperatur? Bo och sova 2
BOBen temperatur-uppskatta Bo och sova 5
KikiLife Vintersovsäck Bo och sova 4
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Tundraman För varm vintersovsäck Bo och sova 6
Peter. Notstrand Vintersovsäck Bo och sova 1
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
moamarschall vintersovsäck Bo och sova 7
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
Stenistöveln Vintersovsäck från Noname kinabutik? Bo och sova 16
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
ingemar. Höst- & Vintersovsäck Bo och sova 9
afuecker Vintersovsäck Bo och sova 4
Lite Vintersovsäck Bo och sova 41
styrbjörn vintersovsäck Bo och sova 15
afro ny vintersovsäck Bo och sova 4
Marris Tips på vintersovsäck? Bo och sova 1
Lystorp Vintersovsäck Bo och sova 9
joask202 Vintersovsäck för knattar? Bo och sova 5
Vintersovsäck=-12grader Bo och sova 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.