Temperatur vintersovsäck

Hanna, du ber inte om andra tips, men jag vill ändå dela med mig av ett par:

Hett vatten i flaska är SUPERskönt i säcken - även min varma säck är ju kall just när jag lägger mig i den (och det är oftast jag också), och då är det riktigt gott med ett par varmvattensflaskor att tina fötter och annat på.

Vidare har jag under mina allra senaste turer haft en tunnare täckkjol på mig i sovsäcken och det har hjälpt mig mycket. Min säck är en smula för stor för mig (det är bra för att undvika klaustrofobiska känslor, men det skapas samtidigt kalla fickor i säcken där kroppen inte är - något att tänka på vid val av säck) så den här kjolen har hjälpt mig hålla rumpan varm.
 
Jag kör med min -3 Alpkit Pipedream 400 och sen min Jerven-säck. Är själv skeptisk till att skaffa en -30 säck för att användas en vecka per år (men det beror nog på att jag så sällan vintertältar). Båda säckarna använder jag sedan separat under året. Ska nämnas att jag endast vintertältar i kåta en långhelg per år. Blir det pulka och tält så skulle jag köra på samma setup. Jerven går dessutom bra att hoppa in i på raster med pjäxor och allt. Blir snabbt varmt.

Jag har äldre varianten av Thermo Hunter: http://www.trapperprodukter.se/jerven-fjalldukar/
 
Hej!
Jag har en mammut-säck som har en komf.temp på -20. Har visserligen bara använt den i Göteborg nu under hösten och vintern. Jag använder endast ett syntetunderställ och en mössa och kan säga att den är nästan för varm, måste ibland öppna å vädra lite. Det viktigaste jag märkt är hur pass bra isolering man använder sig av mot marken eller i hammocken och hur tät man kan få halskragen i sovsäcken, så man minskar värmeförlusten ur säcken.
/Tobbe
 
Jag skulle också satsa på en sovsäck eller ett system som klarar -30.

Jag använder WM Puma som min standard vintersäck, ska jag till fjällen vintertid är det den som gäller. Vid varmare vinterväder på låglandet så kombinerar jag en sommar och tresäsongs säck.
 
Jag har gjort många vinterturer med tält företrädesvis i Sarek och Padjelanta.
Mina 'vinterturer' har vanligtvis varit under mars och april.
Temperaturer på -30 är inte på något sätt ovanligt.

Med dubbla liggunderlag och en säck med komforttemp på minst -30 sover
man skönt. Jag brukar ha ullunderställ, tröja och mössa på.
Välj inte en för trång säck eftersom pjäxor och fuktiga kläder ska med
i säcken för att torka under natten.
 
Den är ju löjligt dyr, måste finnas likvärdiga säckar för mindre än halva pengen.

Roberts.pl har en säck med likvärdig spec. och en bråkdel av priset. Även TNF Inferno verkar vettig men då är det "bara" 4000 kr billigare men å andra sidan i Svensk butik (addnature)...

Finns säkert fler bra men dessa hittade jag efter en snabbkoll.
 
Välj inte en för trång säck eftersom pjäxor och fuktiga kläder ska med
i säcken för att torka under natten.

Jag kör vapour barriers (fuktstoppare?) i pjäxorna - alltså mellan sockorna jag har närmast kroppen och de tjockare sockarna/kartankerna. pjäxorna blir därmed inte fuktiga.

De fuktiga sockarna trär jag över flaskorna med hetvatten och låter det värsta ånga av. Efter fem-tio minuter är de så gott som torra. Sedan får sockarna ligga i sovsäcken och bli helt torra till morgonen efter. Tycker detta system funkar bra. Kan tänka mig att det annars inte är så bra med mycket fuktiga klädesplagg mm i dunsäck flera nätter på raken.
 
Nån som köpt nån av säckarn Everest, Lhotse eller Makalu från Roberts? Recensioner? (Pris?).
Nån som har koll på leveranstiden för en off-the-shelf-produkt?

Det blir nog en säck för -30 ungefär. Nu ska jag bara bestämma vilken.
 
En för varm säck kan du släppa ut värmen ur, i en för kall huttrar du dig genom natten. Som kvinna bruka rätt temperaturtal. Lagom storlek ger oxså värmevinster. Välj rätt för dig.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
mc_piloten Sovsäck och temperatur Bo och sova 0
FarmerJoe Förstärka temperatur med hjälp av Bivvysäck. Bo och sova 3
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Glännman Temperatur norra dalarna i början på juni ? Bo och sova 7
elka9110 Vindskydd i november - temperatur? Bo och sova 12
pippilotta Engelsk temperatur på sovsäckar Bo och sova 8
wbeam Temperatur i tält - och utanför Bo och sova 7
Kalle N - L Läng och temperatur Bo och sova 1
mikael123 Gammal sovsäck - temperatur? Bo och sova 2
BOBen temperatur-uppskatta Bo och sova 5
KikiLife Vintersovsäck Bo och sova 4
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Tundraman För varm vintersovsäck Bo och sova 6
Peter. Notstrand Vintersovsäck Bo och sova 1
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
moamarschall vintersovsäck Bo och sova 7
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
Stenistöveln Vintersovsäck från Noname kinabutik? Bo och sova 16
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
ingemar. Höst- & Vintersovsäck Bo och sova 9
afuecker Vintersovsäck Bo och sova 4
Lite Vintersovsäck Bo och sova 41
styrbjörn vintersovsäck Bo och sova 15
afro ny vintersovsäck Bo och sova 4
Marris Tips på vintersovsäck? Bo och sova 1
Lystorp Vintersovsäck Bo och sova 9
joask202 Vintersovsäck för knattar? Bo och sova 5
Vintersovsäck=-12grader Bo och sova 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.