Telisövningar/tips till nybörjare

Ett tips till!

En hel del tips har kommit upp!

en viktig detalj som nämts är att man inte reser sig ur telisställning mellan svängarna!

En annan sak som jag fick öva när jag lärde mig var att hålla stavarna vågrätt framför mig, hela tiden i samma vinkel, rakt ner i fallriktningen.
(förstår någon?) Övningen är till för att förhindra att överkroppen vrider med i svängen.

mvh Martin
 
Jodå

Du menar att hålla en bricka med händerna (bröstet i fallinjen), knipa fast en penna i sidan (för att få kant) och tänka att knäna som bilstrålkastare (för att få rätt riktning).

Lite sköna tanketrick för att få till en bättre sväng.
 
Trästav

Jag har testat att åka med trästav typ 2m lång, man får till motvridningen ordentligt och ger en härlig känsla.

Man kan även använda den till att åke bredvid eleven och hålla den parallellt med backen. Så att båda åker nära varandra och svänger och böjer samtidigt. Sen svänger man med rejält djupa svängar så att eleven tvingas att gå ner djupt i svängarna. Eleven får på detta sätt känslan för hur djupt man skall böja och får till rytmen ordentligt.

Och som kommentar till Friluftsfrämjarinstruktörer, då har du aldrig haft Lasse Brint! En riktig telemarksguru!
 
Ang. att resa sig i svängen

Efter att ha forskat lite på amerikanska sidor och läst lite tips där samt av egen erfarenhet är jag lite frågande till det där om att resa sig i svängen. Reser man sig upp (man skall ju visserligen inte förbli där) får man ett helt annat tryck på dalskidan i svängen och kan nita fast den i backen. Det blir också lättare att initera svängen då man faktiskt får skidorna att lätta lite. Speciellt om det är lite brantare och man åker med kortare svängar. Åker man med längre svängar spelar det ju inte så stor roll, då är det farten som ger kraft att böja skidan och få i stålkanten. Svängar med låg position fungerar bra i långa energibesbarande svängar i hög fart.
Extra viktigt däremot har jag upplevt att det är att resa sig när man åker lössnö. Att resa sig upp mellan svängarna ger en bra rytm som ger mig en fantastisk känsla av att "dansa" ner i lössnön.

Jag menar inte att man skall stå upp mellan svängarna, det leder bara förr eller senare till en s.k. skäggrodel men ligger man hela tiden kvar i låg position tror jag att åkningen blir mindre dynamisk.

/Gunnar

pS. Tack för alla tips som kommit!! Ds.
 
Annat tanketrick

Visualiseringsövningar kan vara bra när man ska förklara olika rörelser, men jag förstår inte riktigt det där med lampor på knäna. Vad ska man lysa på?

Det finns en annan bild man kan använda för att få lite mer snärt i svängarna. Man tänker sig att man tar en lång gummisnodd och fäster den i slutet av backen och i naveln. Kraften i snodden gör att man knappt orkar vrida bålen ur fallinjen och åket som helhet måste göras rakt mot fästpunkten i slutet av backen.

Men om man inte gillar måsten och tvång då? Snodden är lätt att koppla ur när man fått nog. :)

/Björn

--

http://basecamp.foobar.tm
 
I platt backe

Annat som kanske kan göra att man blir lite tryggare på sina telisar.

Symaskin: Åk rakt ner i en så platt backe att farten är låg hela tiden -- det ska inte vara läskigt eftersom det är en balansövning. Gå ner i telis-ställning och växla så så snabbt som möjligt mellan höger och vänster fot fram. Man svänger inte alltså, utan saxar bara med benen fram och tillbaka.

Ormen: När svängarna börjar sitta kan man kanske prova ormen. Åk i en platt backe och gör en djup telis-sväng åt vänster med höger fot fram som vanligt. Ligg nu kvar med fötterna på detta sätt och svänga åt andra hållet. Gör man några svängar efter varandra på detta vis så ormar sig skidorna efter varandra under kroppen. Det här kan vara lite knepigt men jag tror att det går lättare om man vågar öka farten lite.

Charlestone: Överkurs och svårt som tusan. Det här är ingen direkt telis-övning men är kul i alla fall, förslagsvis på platt manchester. Sladda åt vänster med hjälp av vänsterskidans ytterkant. Ihop med fötterna igen och sladda direkt åt höger med hjälp av högerskidans ytterkant. Tänk 20-tal och dansgolv. För stilpoäng vinklar man ut den skida man inte sladdar med så att de bildar ett V med den andra. Om man dessutom samtidigt klarar att göra cirklar i luften med händerna framför bröstet så måste man bjuda alla andra på öl efteråt så att de inte deppar ihop totalt. :)

/Björn

--

http://basecamp.foobar.tm
 
Lampor i knäna

Är väl främst för att visualisera lampor som lyser upp i den riktningen som man skall med skidorna. Dock är det brickan och pennan som jag verkligen tycker funkar bra att tänka på.

/David
 
Torråkning

Vi som har långt till snön kan nog finna glädje av att få våra erfarenheter uppdaterade på ett trevligt sätt innan säsongen startar. Bekräftelser på om jag gör rätt eller fel kan ibland spara mycket tid. Själv tycker jag att privatlektionerna i Hemsedal var toppen.
 
Nöta!!

Säg till dina elever att träna lite lår muskler i ca. en månad före så att de orkar med en dag i backe, som många andra säger ska du låta de börja med låga läderpjäxor och spikraka skidor som är långa. Sen är det bara för dom att kämpa kolla hur andra gör och åka på ställen där det är svårare än vad man klarar av och nöta. Man lär sig mycket mer av att åka över sin förmåga och ramla. När de lärt sig att kontrolera skidorna kan de köpa timglas skidor coh höga plast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
Mallaballa Aspen - tips eftrelyses! Telemark 2
jonaslundmark tips om monte rosa, tack! Telemark 4
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
ulfgum Tips om plastpjäxor Telemark 5
ansun Tips om tur och litteratur Telemark 0
jockeastrom Pjäxor - tips Telemark 4
651222 Tips på boende i Åre Telemark 2
Norström Har ni några vettiga tips på skidor? Telemark 5
992 tips på bindningar? Telemark 0
hak2 Tips på turer i Dalafjällen önskas! Telemark 1
Er det noen som har tips til toppturer i RONDANE? Telemark 1
Tips på telisskidor för novis? Telemark 1
Jeremiah Telistur tips? Telemark 1
Har någon tips gällande telemarkutrustning?! Telemark 1
Tips på alpinskidor som telisar Telemark 5
monika Tips på telisprylar Telemark 2
glinn Fästskruvar till Rottefella Cobra R8? Telemark 2
slagskottet Vajer till Rottefella Chilli Telemark 0
Schneeberger Cobra R8 Bindning/skida till dessa? Telemark 5
Öhrn Länksamling till återförsäljare Telemark 1
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
Anders_Gr Nybörjare till Åre vecka 11 Telemark 0
Arfvid Telisresa till Kittelfjäll 25-28 februari Telemark 0
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
michael77 Telistok återvänder till backen Telemark 3
YNWA Stegjärn till telispjäxor Telemark 3
sladdis Nya spännen till pjäxorna Telemark 4
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
thureb Glidvalla till bra pris? Telemark 2
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
majja78 Gamla slalom till telisar? Telemark 1
niklas_9 Lågpris till Verbier (Ideellt) Telemark 2
thureb Ersättning till Asolo Morgedal? Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
Eckervad Kartprogram till PC Telemark 3
stol Stighudar till feta carvingskidor ??? Telemark 10
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2
larran Toppfäste till stighudar? Telemark 1
thober Förhöjningsplattor till 7Tm Telemark 1
föhl Låsbar häl till Chili Telemark 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Telemark 1
föhl Nöd-spets till carvingskidor Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
3317 Bil till Chamonix (nyår) Telemark 0
föhl Bil till Hemsedal ikväll 30:e från Stockholm Telemark 0
Jeremiah T2 till x-scream Telemark 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.