Telefonlinje Abisko-Sjangeli

På en Fjällkarta från 1955 finns en telefonlinje inritad mellan Abisko och Sjangeli. Vore intressant att veta lite om denna. Jag har inte hittat någon information men kanske någon här vet något. kanske anlades den under andra världskriget? På kartan anges att det finns telefonhytter vid vissa stolpar. Undrar om man var tvungen att ta med mynt då?

Hälsningar, Fredrik

Det finns fina äldre kartor med sjömonster på, inte hindrar de mig från att bada vid tjänlig temperatur.
Kartor är färskvaror. Finns telefonlinjen kvar på senaste edition?
go fortsättning

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Den finns inte kvar utan det är intressant historiskt, men det skrev jag visst inte.

Givetvis är kartor en färskvara och man ska inte lite på allt även om man har senaste utgåvan. Tex gick jag förbi två nedbrunna rastskydd i somras som är med på Abisko-kartan.

Denna telefoner fanns kvar i mitten av 80talet. Jag har en bit av en gamla fjällkartan från 1984 och där finns den kvar till och med stolpe 491 nära bron över Valffujohka.
Jag tror de var som dagens hjälptelefoner, kopplat direkt till polisen eller nagon annat ställa, so ingen mynt behövs... ;)
Resterna av ledningen, nedsågda stolper, isolatorer och liten tråd finns kvar längs den gamla linjen.

Henning

Tack för svaren! Det kanske var så att linjen tillkom senare i kriget. Intressant att telefonerna fanns kvar ända in på 80-talet.

Läser "nära bron över Valffujohka.", jag har varit uppe och vandrat där en gång, jag såg ingen bro, det var ett iskallt, strömt vad uppströms stugan vid Valfojokki, ursäkta stavningen, antar att vi menar samma vatten då Sjangeli är runt hörnet...

Sverige hade ju en del av en battaljon förlagd i sjangeli/unna allakas från 1940, och i slutet av kriget förlades ju en sepals-bas dit. Kanske kan det i samband med detta varit någon som ambitiöst drog tråd (men betvivlar det då det skulle avslöja positionen antar jag, eller kanske inte, det var ju före sateliterna)

OM någon har vägarna förbi tex AGe tHeander i Kiruna kanmske han vet? Eller Roger Albrigtsen och Lars Gyllenhaal ?

Läser "nära bron över Valffujohka.", jag har varit uppe och vandrat där en gång, jag såg ingen bro, det var ett iskallt, strömt vad uppströms stugan vid Valfojokki, ursäkta stavningen, antar att vi menar samma vatten då Sjangeli är runt hörnet...

DU har en upströms Kamajaure också. 4 km öst om SJangeli

På Fjällkartan (BD6) från 1983 finns telefonlinjen utritad fram till stolpe 491, dessutom finns hjälptelefoner inritade vid stolpe 239 (i höjd med Abiskojaurestugorna) och stolpe 357 (bron över Kamajåkka).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips