Någon som vandrat i låga -/höga Tatra, på Slovakiska sidan? Jag tänkte tågluffa ner med barn (14 och 8,5 år). Vi har ingen erfarenhet så de brantaste topparna, längst bort är inte aktuella men vi tar gärna storslagen utsikt! ; ) Var är den bästa "basstationen", ort att bo på/utgå ifrån? Tänkte hitta nån stuga kanske och stanna 1 vecka i mitten på juni. Är det mygg? Alla tips välkomna! /Marie
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tatrabergen Slovakien med barn
- Trådstartare goinghiking
- Start datum
Vi var där 2007. Har ett minne av att det gick linbana upp till de högsta topparna. Faktiskt min bästa bergsupplevelse och för de som gillar öl finns det överallt. Vandringen är annars tuff för någon som är normaltränad. Är man motionär kan man gå/ springa upp och springa ner. Springa upp får man vara vältränad för att klara av. Som en liten referens. Bergen är över 2000 meter. Vet inte om www.freewalker.se håller igång än men vi åkte genom dem och egen bil.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tack! Var/hur bodde ni? Mygg? Såg ni några (andra) vilda djur? Som jag förstått det finns det vandringsleder för alla nivåer, väldigt utbyggda leder. Har jag missförstått? Jag har normal kondition, inte mer. Bil/körkort finnes ej. Åker tåg som sagt (och får ta annan kollektivtrafik om det behövs), Interrail, så vi ska runt i Europa lite.
OBS att i mitten på juni kan det vissa år ligga kvar mycket snö och/eller is högre upp och vara rätt blött längre ner, så kolla läget innan ni åker (eller åk i september
).
Att hyra en stuga enligt skandinavisk modell är inte så etablerat, men det finns gott om både privatlogi och små pensionat i alla byarna längs "električka" - den smidiga, moderna smalspårväg, som följer bergens södra fot på ca 900 m-nivån. Enklast att boka via denna webportal, som också innehåller en massa annan matnyttig kunskap. Tågluffar ni, kommer ni dit hela vägen via Poprad.
MEN: jag avråder. Ni får dras med dagliga, långa och enahanda transportsträckor genom det månlandskap, som numera återstår av granskogsbältet efter "kalamita" - orkanen 2004, som fällde bokstavligen alla träden. I maj i år blåste det nästan lika mycket, och den (biologiskt sett rätt intressanta) återväxt, som man försökt vårda fram, lade sig platt igen.
Hela området är nationalpark, och närmare upp i bergen än så får man endast bo på fjällstugor/fjällstationer.
Satsa därför hellre på att ha "basläger" (om ni nu vill ha ett sådant) i någon av de fina fjällstationerna kring 1500 m ö h i stället. Skulle tro, att Popradské Pleso skulle passa er, då den både ligger fint till i sig och är en bra utgångspunkt för flera fina men lätta dagsturer. Man kan bo med ren hotellstandard, via enkla familjerum, och ner till en vind med madrasser på golvet (kostar 7 euro och står INTE med i deras beskrivning - man får fråga om "dorms"). Man når fjällstationen med en knapp timmes promenad på en skogsväg från närmsta "električka"-stationen vid Štrbské Pleso (där man även kan hyra en cykel för ändamålet). Besök väldigt gärna den symboliska minneslunden ("symbolický cintorín") över dem, som dött i bergen - den är väldigt speciell och vacker.
Man äter rejält, gott och billigt i deras fina matsal; att "förstärka" från egna förråd går an. Att laga helt egen mat på eget kök går fint på uteterrassen (under tak). Man provianterar i så fall (gärna per cykel) nere i Štrbské Pleso.
Om ni kan tänka er en rundtur mellan fjällstationer i stället för "baslägermodellen",finns betydligt fler möjligheter.
Ett annat alternativ vore faktiskt den polska sidan, där lederna är tätare/kortare och därmed nog bättre upplagda för dagsturer med "basstation".
Oavsett var ni väljer att bo - börja med att skaffa en bra karta, t ex den här, så blir det lättare för er att planera, och för mig att ev. ge er mer detaljerade turförslag.
Lederna är välmarkerade och på lägre höjder väl upptrampade och/eller tillfixade med stensteg etc. "Ledlöst" får man (om man inte är klättrare) inte gå av naturskydsskäl. Det är inget problem för en normalt smidig person utan höjdskräck att ta sig fram på även de högt belägna lederna, men man måste ha stor respekt för plötsliga väderomslag, i juni risken för eftermiddagsåska, och som sagt även snöläget. Stora mängder instabil snö och/eller is kan ligga kvar i passen och på norrsluttningarna hela juni ut.
Det är större relativa höjdskillnader än vi är vana vid, fina färger, efterglaciala sjöar i flera "våningar" (de vackraste dock på den polska sidan), och långa siktlinjer över halva Slovakien resp. en fjärdedel av Polen. Den västra delen och Bieljanske Tatry ("Vita Tatra") i öster är av kalksten, lägre och snällare med en del intressanta droppstensgrottor. Den högre mittdelen, Höga Tatra, är av granit och mer dramatisk.
Det är myggfritt, men varma vindstilla junidagar kan det på lägre höjder dyka upp små envisa, men harmlösa svärmar med små flugor, samt en eller annan broms.
Jag svarar som sagt gärna på fler/mer detaljerade frågor
Att hyra en stuga enligt skandinavisk modell är inte så etablerat, men det finns gott om både privatlogi och små pensionat i alla byarna längs "električka" - den smidiga, moderna smalspårväg, som följer bergens södra fot på ca 900 m-nivån. Enklast att boka via denna webportal, som också innehåller en massa annan matnyttig kunskap. Tågluffar ni, kommer ni dit hela vägen via Poprad.
MEN: jag avråder. Ni får dras med dagliga, långa och enahanda transportsträckor genom det månlandskap, som numera återstår av granskogsbältet efter "kalamita" - orkanen 2004, som fällde bokstavligen alla träden. I maj i år blåste det nästan lika mycket, och den (biologiskt sett rätt intressanta) återväxt, som man försökt vårda fram, lade sig platt igen.
Hela området är nationalpark, och närmare upp i bergen än så får man endast bo på fjällstugor/fjällstationer.
Satsa därför hellre på att ha "basläger" (om ni nu vill ha ett sådant) i någon av de fina fjällstationerna kring 1500 m ö h i stället. Skulle tro, att Popradské Pleso skulle passa er, då den både ligger fint till i sig och är en bra utgångspunkt för flera fina men lätta dagsturer. Man kan bo med ren hotellstandard, via enkla familjerum, och ner till en vind med madrasser på golvet (kostar 7 euro och står INTE med i deras beskrivning - man får fråga om "dorms"). Man når fjällstationen med en knapp timmes promenad på en skogsväg från närmsta "električka"-stationen vid Štrbské Pleso (där man även kan hyra en cykel för ändamålet). Besök väldigt gärna den symboliska minneslunden ("symbolický cintorín") över dem, som dött i bergen - den är väldigt speciell och vacker.
Man äter rejält, gott och billigt i deras fina matsal; att "förstärka" från egna förråd går an. Att laga helt egen mat på eget kök går fint på uteterrassen (under tak). Man provianterar i så fall (gärna per cykel) nere i Štrbské Pleso.
Om ni kan tänka er en rundtur mellan fjällstationer i stället för "baslägermodellen",finns betydligt fler möjligheter.
Ett annat alternativ vore faktiskt den polska sidan, där lederna är tätare/kortare och därmed nog bättre upplagda för dagsturer med "basstation".
Oavsett var ni väljer att bo - börja med att skaffa en bra karta, t ex den här, så blir det lättare för er att planera, och för mig att ev. ge er mer detaljerade turförslag.
Lederna är välmarkerade och på lägre höjder väl upptrampade och/eller tillfixade med stensteg etc. "Ledlöst" får man (om man inte är klättrare) inte gå av naturskydsskäl. Det är inget problem för en normalt smidig person utan höjdskräck att ta sig fram på även de högt belägna lederna, men man måste ha stor respekt för plötsliga väderomslag, i juni risken för eftermiddagsåska, och som sagt även snöläget. Stora mängder instabil snö och/eller is kan ligga kvar i passen och på norrsluttningarna hela juni ut.
Det är större relativa höjdskillnader än vi är vana vid, fina färger, efterglaciala sjöar i flera "våningar" (de vackraste dock på den polska sidan), och långa siktlinjer över halva Slovakien resp. en fjärdedel av Polen. Den västra delen och Bieljanske Tatry ("Vita Tatra") i öster är av kalksten, lägre och snällare med en del intressanta droppstensgrottor. Den högre mittdelen, Höga Tatra, är av granit och mer dramatisk.
Det är myggfritt, men varma vindstilla junidagar kan det på lägre höjder dyka upp små envisa, men harmlösa svärmar med små flugor, samt en eller annan broms.
Jag svarar som sagt gärna på fler/mer detaljerade frågor
Ojojoj! Tack! Det var jättemkt bra info.! Jätteroligt med någon som vet så mkt om området!
Både jag och barnen är som sagt nybörjare : ) med normalkondision. Jag har ingen erfarenhet av fjäll. Borde vi hålla oss i låga Tatra då? Eller utgå från Polen... Polen är kanske lättare, förstår engelska bättre? Vet inte varför jag "känner mer" för Slovakien, aldrig vart där. Intalat mig att det är billigare land, färre turister osv.
Snö..? Ojda, jag har googlat osv försökt hitta info. men den jag hittat har inte nämnt snö...
I september går vi alla i skolan (har jag råd kanske vi är på norska högfjället 1 vecka men flera veckor är omöjligt i september). hm...
Går det att cykla med barn till fjällstationen..? Finns det barncyklar? (Mina promenerar nog inte på 1 timme.. ; )
Basläger var tanken, fast min tanke var väl mer centralt men vill vara praktisk med barnen självklart. Fast billigaste rummet med egen toa skulle för oss 3 kosta 5800.- för en vecka... :S Hus finns för 2500-3000/v.... Vi ska ju luffa runt, ev. i 22 dagar, så så mkt funkar ej. hm...
Vill gärna se vackra sjöar, vattenfall & grotta/grottor - sådant gör barnen mer intresserade med (tonårsdottern var måttligt road när jag nämnde vandring...)
Kan du Slovakien i allmänhet? Polen med?
/Marie
Både jag och barnen är som sagt nybörjare : ) med normalkondision. Jag har ingen erfarenhet av fjäll. Borde vi hålla oss i låga Tatra då? Eller utgå från Polen... Polen är kanske lättare, förstår engelska bättre? Vet inte varför jag "känner mer" för Slovakien, aldrig vart där. Intalat mig att det är billigare land, färre turister osv.
Snö..? Ojda, jag har googlat osv försökt hitta info. men den jag hittat har inte nämnt snö...
Går det att cykla med barn till fjällstationen..? Finns det barncyklar? (Mina promenerar nog inte på 1 timme.. ; )
Basläger var tanken, fast min tanke var väl mer centralt men vill vara praktisk med barnen självklart. Fast billigaste rummet med egen toa skulle för oss 3 kosta 5800.- för en vecka... :S Hus finns för 2500-3000/v.... Vi ska ju luffa runt, ev. i 22 dagar, så så mkt funkar ej. hm...
Vill gärna se vackra sjöar, vattenfall & grotta/grottor - sådant gör barnen mer intresserade med (tonårsdottern var måttligt road när jag nämnde vandring...)
Kan du Slovakien i allmänhet? Polen med?
/Marie
Vandringsleder kan man hitta på http://mapy.hiking.sk/ (använd google translate), det finns en massa fin vandring och särskilt cykling även utanför höga Tatra. Turridning behöver inte vara så farligt dyrt och är bekvämt när man tröttnar på att knalla uppför hela tiden. Sen finns det en massa kultur överallt, t.ex. kan kanske http://www.spisskyhrad.sk/ vara kul för hela gänget?
Kollektivtrafiktider (även för Slovakien) kan man hitta på http://www.vlak-bus.cz .
Köp ett kontantkort med internet till mobilen så kan ni kolla upp saker online om det blir språkförbistring.
Kollektivtrafiktider (även för Slovakien) kan man hitta på http://www.vlak-bus.cz .
Köp ett kontantkort med internet till mobilen så kan ni kolla upp saker online om det blir språkförbistring.
Slovakien är en pärla. För något år sedan var vi en vecka i Liptovsky Mikulas (Jultomten) Som ligger vackert mellan Höga och Låga Tatras. Vi gjorde enklare dagsutflykter med bil. Det finns väldigt mycket fint att se, grottor, varma källor fina vandringsleder m.m.
Dom yngre pratar utan större problem engelska. Vilket kan vara lite knackigare med den äldre generationen men man tar sig fram.
En dag åkte vi till Jasna och tog liften upp på berget och gick en fin runda.
Slovakien har ett väl fungerande turistväsende och googlar man runt lite så hittar man mycket kul
Som redan sagts går det väldigt bra att cykla det finns mängder av små grusvägar och man bedriver ett aktivt småjordbruk så vägarna hålls igång.
Vid Jasna kunde man också hyra bergscyklar och det fanns fina nedfarter på berget
Man kan hyra bil billigt lokalt. Vi bodde på ett lägenhetshotel för typ ingenting man kan också bo på typ BoB billigt.
Dom yngre pratar utan större problem engelska. Vilket kan vara lite knackigare med den äldre generationen men man tar sig fram.
En dag åkte vi till Jasna och tog liften upp på berget och gick en fin runda.
Slovakien har ett väl fungerande turistväsende och googlar man runt lite så hittar man mycket kul
Som redan sagts går det väldigt bra att cykla det finns mängder av små grusvägar och man bedriver ett aktivt småjordbruk så vägarna hålls igång.
Vid Jasna kunde man också hyra bergscyklar och det fanns fina nedfarter på berget
Man kan hyra bil billigt lokalt. Vi bodde på ett lägenhetshotel för typ ingenting man kan också bo på typ BoB billigt.
Bilagor
Finns ingen anledning, tycker jag. Vandring i Låga Tatra (söder om Poprad-dalen) är visserligen "snäll", men kan också upplevas som enahanda av barnen. Stora delar av lederna går nedanför trädgränsen, med motsvarande begränsade utblickar. "Snälla" leder med korta dagsetapper finns även i Höga + Västra Tatra, men det man ser och upplever på vägen känns säkert "häftigare" och mer omväxlande = mer motiverande för barnen.Både jag och barnen är som sagt nybörjare : ) med normalkondision. Jag har ingen erfarenhet av fjäll. Borde vi hålla oss i låga Tatra då?
Vad som är bäst för er att utgå ifrån beror nog mest på vilket håll ni råkar komma från, men det finns skillnader. Det är som sagt mer "koncentrerat" med leder/upplevelser/dagsetapper/fjällstationer på den mindre, polska sidan, men också betydligt tjockare med folk under högsäsong. Utan förbokning långt i förväg är det svårt att räkna med annat än golvplats på fjällstationerna, men det kanske ni kan planera med god framförhållning. Jag rekommenderar än mindre att ni skaffar privatlogi i turistfällan ZakopaneEller utgå från Polen... Polen är kanske lättare, förstår engelska bättre? Vet inte varför jag "känner mer" för Slovakien, aldrig vart där. Intalat mig att det är billigare land, färre turister osv.
Slovakien är å andra sidan med i eurozonen, och prisläget är generellt snarast något högre än i Polen. Logi på fjällstationerna är i genomsnitt mer än dubbelt så dyrt, medan det inte skiljer så mycket på maten.
Det är en mycket lätt promenad/cykeltur, se detaljerna här (bra interaktiv turistinfo även i övrigt). Barnsadel för åttaåringen finns säkert. Barncykel och juniorcykel för tonåringen finns troligen, men bäst att maila Popradské Pleso och fråga - också om hämtnings- och lämningspunkter.Går det att cykla med barn till fjällstationen..? Finns det barncyklar? (Mina promenerar nog inte på 1 timme.. ; )
Håller med om resonemangetVill gärna se vackra sjöar, vattenfall & grotta/grottor - sådant gör barnen mer intresserade med (tonårsdottern var måttligt road när jag nämnde vandring...)
Andra bra online-kartor:
http://www.mapytatr.net/PRODUKTY/MAPY_TAT/WYSOKIE/a_n_wys_maps.htm
...och än bättre, fast inte lika komplett:
http://galeria-zdjec.pl/gorska-biblioteka-mapa-tatry-topo-10000-wzk.html
Vad gäller Tatra kan jag bägge lika. I övrigt "kan" jag Polen avsevärt bättre än Slovakien, fast kanske inte ur en turists synvinkel. Fråga på, så få jag se om jag kan svaraKan du Slovakien i allmänhet? Polen med?
/Marie
Senast ändrad:
Har tittat lite på min karta då det ju var några år sedan. Tåg går till Tatranska Lomnica med reservation för stavningen. Därifrån verkar det gå linbana till toppen? Väl uppe kan man vandra. Annars är det ett himla nötande att komma upp.
. Tåg går till Tatranska Lomnica med reservation för stavningen. Därifrån verkar det gå linbana till toppen?
Det gör det (i två etapper). Särskilt den sista biten är lite dyr (http://www.vt.sk/en/price-lists/cableways/ ) men värd att göra en gång om det är klart väder.
Du var kanske där och klättrade, men som vanlig turist får man inte vandra alls från toppen av Lomnica - bara vanka runt på en utsiktsplattform och sen åka ner på utsatt tid (50 minuter). Genom den övre av de två mellanstationerna Skalnaté Pleso (1750 m ö h) passerar ett par leder, men mest med karaktär av sega transportsträckor.Har tittat lite på min karta då det ju var några år sedan. Tåg går till Tatranska Lomnica med reservation för stavningen. Därifrån verkar det gå linbana till toppen? Väl uppe kan man vandra. Annars är det ett himla nötande att komma upp.
Linbaneturen är ändå väl värd att göra med barn - det är dramatiskt, man kommer rakt in i hjärtat av det riktigt högalpina landskapet och utsikterna är magnifika. Men det är både dyrt, krångligt och ett lotteri med vädermakterna som motpart. Det kostar 18+26 euro t o r (för vuxen, något mindre för barn) och under högsäsong måste man förbeställa långt i förväg för att ens komma till Skalnaté Pleso. Först där skulle jag våga börja köa för den dyrare delen upp till toppen - det är fantastiskt om man nu råkat pricka en tid med bra sikt, annars är det många bortkastade pengar.
Bottom line: ingen bra utgångspunkt för vidare vandring.
Ok. Vandrade förbi linbanan och förbi Tatranska Lomnica. Bodde i stugan vid den gröna sjön. Vet bara inte om vandring till toppar är bra för barn men med tanke på vad du skriver låter det inte så lockande alls.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg