Tarraluoppalstugorna-Saltoluokta

Hur ser det ut att gå ifrån Tarraluoppalstugorna uppefter Vassjajåhka-tjågnårisjåhkå-Alggajavrre sedan följa Alggavagge- Mikkastugan sedan mot Pielastugan och norr ut efter sjön och till bron över Guhkesvakkjåhkå sen efter sjön österut till Renvaktarstugan och upp mellan Gähppo och Vuovres och till Saltaluokta fjällstation.

Vad kan man gissa i tid? Ingen powerwalk utan lugnt tempo med någon topp tur.
Lättgånget eller stenit som tusan?

Morgan
 
Det är nog en fin tur. Jag har gått första halvan av din tur, sedan vek jag av in i Pastavagge.
Se tur & färdspår: http://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=62
Jag gick Tarraluoppal-Pierikjaure på 2½ dag. Det var lättgånget och vältrampad stig att följa mestadels (förutom Tarraluoppal-Alkajaure). Tarra-Alka är en ganska karg sträcka, medan Alka-Pierikjaure är grönt. Lite snår på sina ställen, men med stig igenom så det är inga problem.
Det finns ju också några vatten på vägen som du behöver ta dig över, som ryktas kunna vara besvärliga ibland.
 
Tackar Emma

Jag har inte samma namn på min karta (BD10 2003) men såg på länken hur du gått men hittar inte din 2 1/2 dagsplats........... ingen dålig sträcka. Hur lång tid tog denna tur?
Jag tänkte mig 4-5 dagar så att jag hinner upp på en topp eller 2......... kanske kan funka.

Var va de svåra vaden? och är det möjligt att ta sig över Sijddoädno någonstans mellan Guordesluoppal ochRinim ?
 
Ja jag stavar nog lite som jag vill..... Hoppas du fattar ändå!

Jag övernattade i Kvikkjokk, Tarrekaisestugan, Vaimokstugan, Såmmarlappastugan och Tarraluoppalstugan.
Sedan tältade jag en natt vid Alkajaure, på en mycket fin gräsyta vid sjön nedanför kapellet.
Nästa natt i Kuopervagge, där Alkavagge möter. Där finns också mycket fina gräsmarker.
Sedan hade jag tänkt att stanna vid Pielavallda men gick upp i Pastavagge och tältade ungefär i mitten av dalen. Där var det stenigt och kargt.
Därefter gick jag ner till Sitojaure och fick båtskjuts till kungsleden och så gick jag till Aktse och sov i stuga. Sedan gick jag norrut igen och hade tänkt tälta någonstans halvvägs mellan Sitojaure och Saltoluokta, men att gå var just den dagen så trevligt så jag bara fortsatte ända fram. Det var synd, för en sista tältnatt på höjden med utsikt över Sjöfallsdalen hade varit mycket trevligare än att trycka in sig på en fullbelagd fjällstation... men men : )

Angående vaden så var jag på förhand lite orolig över att komma över vid Alkajaure, (jag hade tur och hittade en båt, men finns det inte på plats så kan man gå bort till bron nån kilometer uppströms Miellätno.)
Också: Kouperjåkk när jag kom ut ur Alkavagge (inga problem!) och till sist den beryktade tjågnårisjåkk (det var knädjupt men inte strömt, jag gick över vid stigen men längre ner lär vara lättare).
Strax innan jag kom fram till Alkajaure överraskades jag av en jokk som rann ner västerifrån. Det var väl inget svårt, men jag hade inte väntat mig att behöva bli blöt om fötterna där.

Sitoätno är det nog bäst att undvika vada. Antingen om du går väster/norr om sjöarna (bierikjaure och Liehtjitjaure) eller genom Pastavagge och sedan båtskjuts över sjön Sitojaure.
 
Din stavning är säkert helt rätt enligt din karta........ jag har märkt att det skiljer sig emellan kartor.
Jag tackar för din beskrivning....... jag blir så himla sugen nu när jag ser alla dina bilder....... grymma bilder.

Mvh
Morgan
 
Din stavning är säkert helt rätt enligt din karta........ jag har märkt att det skiljer sig emellan kartor.
Jag tackar för din beskrivning....... jag blir så himla sugen nu när jag ser alla dina bilder....... grymma bilder.

Mvh
Morgan

Emmma använder sig av den äldre stavningskonventionen. Till viss del finns den kvar i vissa namn på Sarek-bladet, men i de allra flesta fallen är det lulesamiskans egen stavning som gäller.

Koupervagge blir Gouhpervágge, Alkavagge är Alggávágge osv.

Om du använder denna karttjänst, så kan du för Sareks del se de gamla namnen på hög upplösning. På lägre upplösning återfinns den nyare stavningen.
 
Tack för info Thomas
Kanske ska skaffa en äldre karta så att man hänger med :)


Morgan

Tyvärr finns inte äldre kartor att tillgå annat än på antikvariat. Den nordsamiska stavningskonventionen (norr om Teusadalen) infördes på fjällkartorna 1983. När Lantmäteriet övergick till ny stavning för lulesamiska namn vet jag inte.

Förutom Länsstyrelsens karttjänst (som tyvärr inte har den gamla stavningen i de nordsamiska områdena) finns få källor med gammal stavning. Trots detta lever den äldre konventionen kvar (till exempel här på forumet). Enklast är kanske att lära sig några tumregler:

  • B - P. Exempel: Bierikbákte skrivs ofta Pierikpakte
  • G - K. Exempel: Guohpervágge skrivs Kuopervagge (men den dal i Kebnekaisemassivet som skrivs som Kuopervagge enligt äldre konvention anges nu på fjällkartorna som Guobirvággi).
  • D - T. Exempel: Skájdetjåhkkå skrevs enligt äldre konvention Skaitetjåkkå

En kunnig utsidan-medlem på samiska (framför allt gällande uttal, men även stavning) är LRC. Han har förklarat en del viktiga principer för mig.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Fierrovagge - Tarraluoppalstugorna Fjällvandring 4
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
BenderMania Från Mikkastugan till Saltoluokta Fjällvandring 2
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Pia73 Saltoluokta, tips efterfrågas! Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
Tagetes Trångt och trasigt på Saltoluokta Fjällvandring 3
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
skogsavenyn Saltoluokta - Kvikkjokk, Kungsleden 8-18 auc Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
mbd3f Kvikkjokk-Saltoluokta 8-18 Juni Fjällvandring 8
Grahniskogen Saltoluokta–Kvikkjokk med avstickare i Sarek Fjällvandring 5
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Grönblad bussgods till Saltoluokta? Fjällvandring 19
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
nordängen Tvådagarstur från Saltoluokta Fjällvandring 13
Norris Gammal tall i "Lilla Tallsjön" vid Saltoluokta? Fjällvandring 0
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
arniklasses Bestigningar Saltoluokta Fjällvandring 6
Crille_ Bastu i Kvikkjokk / Saltoluokta fjällstation Fjällvandring 4
jyvgoo Kungsleden Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 11
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
tomhylsan Båt till Saltoluokta Fjällvandring 4
tinab66 Nikkaluokta - Ritsem eller Nikkaluokta-Saltoluokta??? Fjällvandring 17
Chowdhury Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart? Fjällvandring 2
HillBillyBob Tips för omgivningen av Saltoluokta (i tält)? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.