Tarp som passar vandringsstavar

Behöver ett väderskydd till mitt Unna som saknar riktig abisid och som funkar att ge skydd åt 1pers som även vill sova under den
Mina DM hike stavar ska funka som stöd det ska finnas öglor mao. Vikt inte viktigare än pris
Assymetrikt? Tips?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förstår inte heller riktigt vad du menar, om det bara är en vanlig tarp? Ska du ha den som stor absid över tältet och kunna sova där, fast du har själva tältet också?

Jag har ett unna också. Har testat nån gång med tarp, men känns oftast onödigt och hålla på mecka med den. Enklast är väl om det finns träd och bara hänga där över tältet isf.

jag får däremot "större absid" genom att ta ett mindre innertält som bara är 90 brett ist för 120 men det blir ju inget hilleberg då utan ett enklare till ett Lanshan 1p pyramidtält

Jeg har sydd en tarp selv, jeg bruker et par stenger jeg har allerede (veier ingenting) eller hva som helst av pinner eller staver kan brukes
20221009_134004.jpg

Spänner du ut yttertältet med en extra pinne vid ingången i fästet borde iaf en liten person få plats och du kan haka av inner vid yttersta fästet och få mindre inner och större abside så har jag gjort för tex matlagning om man är rädd att bränna yttertältet.
Finns även ex på web om att minmska in inner men då mest tänkt för att minska totalvikten med några hekto.
HB Unna 4.png

Jeg har sydd en tarp selv, jeg bruker et par stenger jeg har allerede (veier ingenting) eller hva som helst av pinner eller staver kan brukes
Vore det inte bra om tarpen skyddade ingången också? om det regnar så innertältet innertältet ej blir blött.

Spånat lite själv och funderar på en asymmetrisk istället ner mot hörnet och sen spänna ut med en stav. Problemet är att stormlinan lätt blir "instängd under tarpen" om man fäster från bakre "takfästet" ner till hörnet, så man kanske måste "dra fram" designen och låta tarpen löpa längs med bågen ner till hörnet.20221009_134004.jpg

Vore det inte bra om tarpen skyddade ingången också? om det regnar så innertältet innertältet ej blir blött.

Spånat lite själv och funderar på en asymmetrisk istället ner mot hörnet och sen spänna ut med en stav. Problemet är att stormlinan lätt blir "instängd under tarpen" om man fäster från bakre "takfästet" ner till hörnet, så man kanske måste "dra fram" designen och låta tarpen löpa längs med bågen ner till hörnet.

Jeg har faktisk 100% dekning av inngangen. Dekker 20cm + utover inngangen

1673085601562.jpeg

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén