Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge?

Hej!

Tänkte se om man kunde få lite rekommendationer på en "buy it for life" jacka för allmänt uteliv (vår-sommar-höst). Kriteria:
Vattenavvisande (så man klarar en liten skur eller en dag i duggregn)
Tål att det sprätter lite från lägerelden
Kan tvättas utan att man riskerar att förstöra nån "coating"
Minimalt med dragkedjor
Rejäla knappar som håller länge

Får gärna väga en del, förstår att det är svårt att kombinera låg vikt med lång livslängd.

Funderat lite på en anorak så man slipper dragkedjor.

Några tankar?
 
Jag har dålig koll på jackor generellt, men jag har en Houdini BFF Jacket, som jag använder både till vardags och till skogs. Sjukt tålig, lätt, och trevlig på alla sätt.
 
Jag tror också på Anorak i någon hållbar polycotton-blandning. Jag har en själv sedan 80-talet från något då "billigt" märke, och en nyare, som jag köpte för något år sedan från polska "Helikon Tex". Utmärkta plagg som håller länge. Och vill man få dessa mer vattenavstötande kan man ju vaxa dem?

Äger också en smock - från finska "särmä" - i polycotton - som jag är väldigt nöjd med. Har ägt denna i några år och tycker att det är en väldigt bra jacka för "generellt friluftsliv". Den verkar _väldigt_ slitstark och blir bara snyggare i färgen (min är oxblodsfärgad) ju mer den nötts. Kanske det skulle kunna vara något?
 
Jag har kollat lite på Helikon Tex "Woodsman" anoraken, och den verkar trevlig. Men såg några negativa recensioner om den, ffa gällande vattenavvisningen. Gillar designen starkt dock!

Särmä, är det Varustelekas märke? I så fall har jag nog tittat på den med... den såg väldigt trevlig ut. Tack!
 
Jag har "woodsman" anorak och ÄLSKAR den. Visst - den är inte lika vattenavvisande som en jacka med membran, men den går ju å andra sidan att vaxa, om man vill ha den tätare? Jag använder min woodsman anorak till "lite av varje" i framförallt sörmländsk skog och när jag klättrar - som en "vindjacka" snarare än "regnjacka", men - jag har använt den mycket. Och jag gillar den verkligen. Inte minst de olika möjligheterna till vettig ventilation.

Särmä är Varustelekas märke. De är prisvärda tycker jag. Det är väldigt mycket kläder för pengarna, är min erfarenhet (nu har jag i och för sig bara något par shorts och så smocken från dem, men bägge har fungerat en bra bit bortom mina förhoppningar för dem).
 
Helikon Tex Pilgrim anorak är en av de bästa anoraker jag ägt. Inte hittat något negativt med denna.

Varustelekas Särmä Smock är också bra, mjukare i tyget så inte lika regntålig. Känns mer militär i utformningen.

Garphyttan har flera modeller, lite konstiga i storlekarna imho (jag har anoraken), snäva i ärmarna/över axlarna och lite konstiga lösningar på en del grejer - tex brevlådeficka bak som inte är stängd med prylar i och onödigt tjock pälskant i huvan.

Itab hade en anorak som också var bra (så pass att jag köpte 2), brukar återkomma då och då på deras hemsida.

Finska Sasta har flera modeller som ser intressanta ut, har dock ingen egen erfarenhet av dessa,
Products (sasta.fi)
 
Senast ändrad:
Låter som om jag kanske borde prova en Helikon Tex Woodsman, det var trots allt den som fick mig att börja fundera på detta. Känns spontant lite väl billig (899 kr) men folk verkar mestadels tycka om den. Hur är passformen förresten? Såg i en Youtube review att de var ganska stora, så funderar på om jag (176cm, 75kg) ska köra med en small istället för medium.
 
Hejsan,

Har inte testat de där Finska jackorna. Dock har jag en äldre variant av denna: https://www.plusminusnoll.se/storm-ventile-jacket-1 .... fast med membran tyg. Plusminusnolls plagg imponerar verkligen vad det gäller kvalité och design. Och med tanke på att min snart 25 år gamla Klättermusenanorak i ventile fortfarande är mitt förstaval på vinterturer vågar jag påstå att slitstyrkan är mycket god (i ventile tyg..samma som i Peskianoraken). Dessutom gillar jag verkligen plusminusnolls strategi att bara använda restmaterial för att minska klimatavtrycket.

/ Stefan
 
Senast ändrad:
Prioriterar du tålighet mot mekanisk nötning och glöd hade jag sökt på militärt överskott, t ex en m/59 vapenrock eller motsvarande. Nackdelen är att den blir ganska blöt om det regnar lite, kanske den går att impregnera till lagom regntålighet. Lättvikt? Nej!

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.