tålig mobil??

Behöver en ny mobiltelefon och vill ha en som tål lite tuffare tag. Helst ska den vara lika vattentät och stöttålig som Ericsons gamla hajfenetelefon men... det görs ju inte såna bra mobiler längre... eller?

Har någon något tips på vettig telefon?

Har nu en 4 år gammal Nokia 5---nånting som tål en del stötar och lite fukt (med betoning på lite)

Anders
 
Jag har tre hajfenor (två som fungerar och en som har gett upp och får ligga som reservdelstelefon tills vidare).

Det har bara gjorts en telefon mig veterligen som är i klass med den, tegelstenen r250pro. (äger en sådan också).

Allt som kommit efter dessa och kallats vatten och stötsäkert är tyvärr rena besvikelserna så om du inte vill satsa på en halvmessyr åt det hållet så är det nog hajfenor som gäller med allt vad det innebär av uppoffringar på wap och mms fronten...men enligt mig är det försumbart, en telefon bör klara att ringa och skicka sms med.

Det finns gott om hajfenor kvar på marknaden, men snart är en obrukad r310s uppe i samma pris som när de lanserades (2000-3000).
 
Mysko det där att det inte görs mer tåliga mobiltelefoner.

Så många andra produkter säljs ju gärna med "äverntyrlig" image, vare sig kunden har något behov av det eller inte. (Terrängbilar i stan, dyk-täta klockor till kostym, goretex till höger och vänster etc etc.)

En annan tjänst som gärna finge vara standard är mobiler som även i sverige använder konkurrenternas nät om inte ens egen operatör har täckning.
 
En annan tjänst som gärna finge vara standard är mobiler som även i sverige använder konkurrenternas nät om inte ens egen operatör har täckning.

JA!!! Varför inte liksom??
Jag har ofta beklagat mig över att jag tex inte kan ringa med min comviq-telefon i Abisko, när det går bra i Narvik...
(Fick inget bra svar av comviq)
 
JA!!! Varför inte liksom??
Jag har ofta beklagat mig över att jag tex inte kan ringa med min comviq-telefon i Abisko, när det går bra i Narvik...
(Fick inget bra svar av comviq)

Handlar om kostnader och prestige. Comvik vill inte pröjsa tillräckligt till Telia för att få använda deras nät i Norrland. Och Telia vill inte släppa in Comviq med mindre att Comviq betalar mycket - för just täckning är ju en konkurrensfördel Telia vill behålla.

Jag har en r310s som tålt allt - utom...smink??? Jag vet inte. Jag lånade iaf ut den till en tjej ett tag och hennes ansiktskräm verkar ha gjort gummit på r310 helt soft, man kan skrapa ut flagor ur det med naglarna...obeskrivligt. Men, telefonen funkar iaf.

Finns inte någon modern motsvarighet, vilket även jag tycker är konstigt. Går man in på exv utsidan.se så dräller ju där av prylgalningar som måste ha det absolut värsta för att ens kunna gå ut i skogen och plocka svamp :)
 
Handlar om kostnader och prestige. Comvik vill inte pröjsa tillräckligt till Telia för att få använda deras nät i Norrland. Och Telia vill inte släppa in Comviq med mindre att Comviq betalar mycket - för just täckning är ju en konkurrensfördel Telia vill behålla.

Prestige åtminstone. Hade varit helt ok för mig att Telia tog ut högre minutkostnader än vanligt om jag behövde använda deras nät. Det är ju min räkning det hamnar på i slutänden, inte comviqs (eller telenors i mitt fall)
 
Sonim XP1 är väl ett iallfall ett alternativ.

Inte lika hållbar som alla andra, men iallafall det mest hållbara på marknaden idag.
Har ett gammalt demo ex som menyerna krånglar på, är någon intresserad kan jag sälja den..

De med nyare mjukvara fungerar bättre..

--m
 
Behöver en ny mobiltelefon och vill ha en som tål lite tuffare tag. Anders

Har en Sony Ericsson k700i, har haft den i 3 år kanske och trots att den inte säljs som extra tålig, så har jag nog misshandlat den tillräckligt för att inte kunna klaga :D
Den har åkt i betonggolv fler ggr än jag kan räkna, är hur bucklig och repad som helst, har också blivit helt genomblöt när den legat i jackficka som inte hållit tätt, jag har pratat i den i ösregn, och den lever fortfarande.
Just det, på mitt gamla jobb var det extremt dammigt, så jag brukade plocka ut batteriet och blåsa ren den m tryckluft ibland. Det enda jag retar mig på är att den har en ganska låg samtalsvolym, men om det är priset för att den är så tålig så är det ok.
De mobiler som säljs som stöttåliga mm brukar ju ha samma defekt, så det får man nog leva med. M tanke på att det är en gammal modell som fortfarande säljs så borde man kunna få den rätt billigt.
// Ingela
 
Handlar om kostnader och prestige. Comvik vill inte pröjsa tillräckligt till Telia för att få använda deras nät i Norrland. Och Telia vill inte släppa in Comviq med mindre att Comviq betalar mycket - för just täckning är ju en konkurrensfördel Telia vill behålla.

Jag har en r310s som tålt allt - utom...smink??? Jag vet inte. Jag lånade iaf ut den till en tjej ett tag och hennes ansiktskräm verkar ha gjort gummit på r310 helt soft, man kan skrapa ut flagor ur det med naglarna...obeskrivligt. Men, telefonen funkar iaf.

Finns inte någon modern motsvarighet, vilket även jag tycker är konstigt. Går man in på exv utsidan.se så dräller ju där av prylgalningar som måste ha det absolut värsta för att ens kunna gå ut i skogen och plocka svamp :)

Det har inget med sminket att göra, gummit blir gammalt eller nått, alla mina exemplar uppvisar liknande problem.

Det finns många mobilder som visat sig förvånande robusta utan att de är byggda för det, farsan har plurrat vid segling med sin t28 och det vara bara ta ur batteriet och låta den torka ur så funkade den vill jag minnas, det var sötvattenssegling bör nämnas!
Lillasyrran tappade en mobil längsmed väg 97 i snöslask, den återfanns efter någon månad eller så och fungerade hjälpligt ett tag efter det.
Om man inte behöver tillförlitligheten (för nödsituationer osv) utan bara är trött på att dyra mobiler går sönder kan man få helt ok telefoner för 100-300 kr på begatmarknaden, dessa håller nog långt rent statisktisk för att det ska vara kostnadseffektivt.
 
Jag har också en R310s, men den ligger tyvärr bara och skräpar. Startade den ikväll och den fungerade finfint, dags att ge sig ut på nya äventyr igen kanske? ;) Eller så får den gå till försäljning till någon som förstår dess förmåga..

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
DoktorGlas Lagom tålig drybag Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
Elvah Tålig mobiltelefon med bra kamera? Utrustning allmänt 14
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
plast Tålig mobiltelefon Utrustning allmänt 34
Damberg Samsung B2700? Tålig mobiltele Utrustning allmänt 3
Psycoboy Tålig mobiltelefon Utrustning allmänt 24
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
tango Modern android-mobil, IP67, FMradio och 3,5mm uttag? Utrustning allmänt 25
vandrafjäll Säker ny mobil som tål det mesta Utrustning allmänt 3
Safiren Mobil alternativ Utrustning allmänt 11
Arvidsjaur Mobil som tål utomhusklimat Utrustning allmänt 39
cake Ny mobil för utsidan-folk? Utrustning allmänt 3
sofiah N8 eller en annan mobil? Utrustning allmänt 13
desireman Hur skydda Android mobil mot regn? Utrustning allmänt 3
Arctic Fox Bra mobil för fjällturen! Utrustning allmänt 19
EvaR Mobil med bra mottagning? Utrustning allmänt 24
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
kristofer_wallmark Mobil med inbyggd kompass? Utrustning allmänt 13
TreAnkare vattentät mobil - nåt att ha? Utrustning allmänt 21
Avslut090305 Solladdare till Mobil & batterier! Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.