Taklampa för tält.

Biltema mod lampan är den ultimata tält lampan. Bra allmän ljus och fokuserbar neråt. Två små hål med Dremeln och det var klart.

Bilagor

• 20160923_175425.jpg
    20160923_175425.jpg
    23.2 KB · Visningar: 1,066

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag brukade en Braun som hade skapligt arbetsljus men tiden går ifrån alla modeller och nu finns det mindre och lättare grejor.

Värmeljus i stearin med tre vekar brinner snabbt men lyser nog för arbets och läsbelysning. Häng dylika tältlyktor i metalltråd för det blir 3x så varmt.

go tur

Denna Logic från Classe O är inte så dum. Men väger 200g. Kan möjligen vara väl mycket. Tre ljusnivåer och lyser bra. Vi använder den bara i stort tält på camping. Lyser helt ok.

Men även på denna måste man uppfinna en upphängningsanordning. Det följer med nån typ av magnetisk hängare men den lär inte följa med upp på fjället.

5210e020d9aa50c4eef1ca823e15c8b9.jpg

Värmeljuslykta

Använder mig av denna värmljuslykta från slutet 70-tal, 10 cm ihopfälld, lätt, hög mysfaktor men den blir varm. Kompletterar med mindre cykellampa. Inget att bära med på veckoturer då värmeljusen väger för mycket.

Bilagor

• P1010674.jpg
    P1010674.jpg
    40 KB · Visningar: 953
Bästa lyktan

Alla andra har fel! För det första vill man inte ha en ful plastlampa. För det andra är riktat ljus och liknande helt onödigt om du inte ska ligga och läsa eller något sånt. Vad du behöver är följande lykta :

http://www.naturkompaniet.se/uco-micro-lantern

som rymmer två värmeljus och är ihopfällbar så den blir lika liten som just två värmeljus och har hög mysfaktor och dessutom avger en skön värme och tar bort fukt.

Glöm alla andra tips!

Alla andra har fel! För det första vill man inte ha en ful plastlampa. För det andra är riktat ljus och liknande helt onödigt om du inte ska ligga och läsa eller något sånt. Vad du behöver är följande lykta :

http://www.naturkompaniet.se/uco-micro-lantern

som rymmer två värmeljus och är ihopfällbar så den blir lika liten som just två värmeljus och har hög mysfaktor och dessutom avger en skön värme och tar bort fukt.

Glöm alla andra tips!

hur varmt blir det ovanför den då? Hänger du den innertältets tak med den korta kedjan?

Jag provade i helgen en "ghetto-lösning".

Jag tog en LED-ficklampa (den här modellen lite tjockare, med tre R03 och en knippe lysdioder i fronten) och trädde på ett avklippt finger från en vinylhandske och försökte "blåsa upp" lite grann. Det funkade riktigt bra, ska försöka få tag på en vit ballong att testa med istället.

Visst blev det forfarande mest ljus neråt (när lampan hängde i taket), men det spreds mycket mer ut åt sidorna också.

Det var ungefär en sån här lampa jag använde:
http://www.clasohlson.com/se/Fickla...re, utan batterier i väger den "ingenting").]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips