Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller?

Jag och en polare tänkte åka tåg upp till Jämtländska fjällen efter sommaren (i augusti) och har därför kollat på tågpriser inför detta.

Den billigaste resan vi funnit (utan att byta allt för mycket), för oss båda ToR ligger runt 5700kr.
Detta är ju helt sanslöst!

Är det så att man får acceptera dessa priser eller går det att hitta billigare alternativ och i så fall var?

//Peter
 
Varifrån åker ni och med vilket bolag?

Är det SJ så släpper de de billigaste biljetterna 90 dagar innan avresa så det skulle kunna vara så att ni är för tidigt ute.

För att svara på frågan: Ja! 1,5 tusen för en enkel tågresa är för dyrt, oavsett varifrån och vart man åker inom Sverige, om man håller sig ifrån lyxvagnarna vill säga
 
Så länge det inte är fasta priser på sträckorna så är det svårt att jämföra. I alla fall när det gäller SJ vars priser baseras på tillgång och efterfrågan, tidpunkt med mera.

Men 5700kr för båda ToR, dvs 1425 för enkel resa per person låter som normalt tågpris nu för tiden. Varken dyrt eller billigt tycker jag, men det beror ju förstås mellan vilka orter resan går. Om det är Östersund-Åre är det mycket dyrt, Stockholm-Åre ok.

Det är bara till att boka, ju närmre avgång destå dyrare brukar det vara. Om du inte lyckas få en "sista-minuten" eller kommer över en biljett via Tradera...
 
Det är ofta det skulle lönat sig att sitta ensam i var sin stor bil. Enda anledningen för mig att åka tåg är miljöskäl.
 
Varifrån åker ni och med vilket bolag?

Är det SJ så släpper de de billigaste biljetterna 90 dagar innan avresa så det skulle kunna vara så att ni är för tidigt ute.

För att svara på frågan: Ja! 1,5 tusen för en enkel tågresa är för dyrt, oavsett varifrån och vart man åker inom Sverige, om man håller sig ifrån lyxvagnarna vill säga

Tanken är att tågresan går från Stockholm. Jag är inte boendes där men polaren är.
Men det kan absolut vara så att vi är ute för tidigt. Priserna i juli är ju bra mycket bättre än de i augusti. Vissa avgångar t.o.m 1000kr billigare.
Då får jag hålla koll på biljetterna när de släpps.
//Peter
 
Men 5700kr för båda ToR, dvs 1425 för enkel resa per person låter som normalt tågpris nu för tiden. Varken dyrt eller billigt tycker jag, men det beror ju förstås mellan vilka orter resan går. Om det är Östersund-Åre är det mycket dyrt, Stockholm-Åre ok.

"Normalt" kanske, men definitivt inte ok.

När man tjänar på hyrbil jämfört med tåget är något snett.
 
Flyget

Det händer att flyget är billigare än tåget, sen kommer man fram också, och så sparar man tid! Slipper byta osv.

Finns också långfärdsbussar som slår tågtrafiken i pris...

Lycka till...

Mvh troswe
 
Det beror ju helt och hållet på hur man bokar.. Jag gjorde en snabbtest på bokatag.se på en t o r Sthlm - Östersund nån gång i maj för två personer i liggvagn. Det skulle kosta totalt 2004 kr för två pers, dvs ca 500 kr/pers och enkel väg. Knappast dyrt tycker jag.
Vill man ha 2-bäddskupé med egen toa och dusch blir det såklart dyrare.

Största problemet i Sverige tycker jag inte är priserna utan tillförlitligheten. Jag åker generellt mycket tåg och i januari åkte jag sträckan Boden - Disentis (via Sthlm - Malmö - Köpenhamn - Basel - Chur - Disentis) och varje avgång i Sverige på både tur och returresan var försenad/inställd/ersatt med buss, medan ffa de Schweiziska tågen gick nästan på sekunden.
 
När det gäller SJs nattåg så stämmer det inte att de billigaste biljetterna släpps 90 dagar innan avgång, utan det verkar vara betydligt mer godtyckligt än så. Men för de "vanliga" tågen stämmer det.
 
Tåg är väl sällan det bästa alternativet?
Krångligt, dyrt och otillförlitligt är de första tre ord som dyker upp i mitt huvud när jag hör "SJ".
Det konstiga är att jag inte upplevt närheten av lika stora problem under alla de år som jag bott i Tyskland och Österrike, eller under alla de mil som jag färdats längs den holländska järnvägen.
Jag försöker undvika tåg så långt det går, vill/kan jag varken köra bil eller flyga så är buss alternativet som gäller för mig. Swebus är betydligt billigare, fungerar och lika bekvämt tycker jag.
 
Senaste 2 gångerna jag åkt till Enafors har jag varit tvungen vänta i Åre 4 resp 3 timmar på dit/hemresan pga byte av tåg. Går nog inte till fullo skylla på SJ utan på trafikhuvudmannen som verkar agerat utan skalle. Nog så jävligt som de priser du anger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3
Nzuri Friluftsmiddag till många? Allmänt om friluftsliv 3
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...