Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller?

Det händer att flyget är billigare än tåget, sen kommer man fram också, och så sparar man tid! Slipper byta osv.

Finns också långfärdsbussar som slår tågtrafiken i pris...

Lycka till...

Mvh troswe

Men vad kostar transfer t/r flygplatsen ? Vad kostar övervikten ? Har för mig att de tar endast 20kg som bagage.
Långfärdsbussar till fjällen skulle jag gärna vilja se en tidtabell på förutom till Härjedalen, visa mig gärna.
 
Jag bokar tåg inom 90 dagar från hemresa, har testat med enkel upp vid 90 dagar och enkel ner vid 90 dagar ,och det var sämre pris.

Har tagit mig från Eskilstuna till Östersund och åter för runt en 700 pix, visserligen mjäkiga nattavgångar ibland med sittplats, men jag kan sova var f*n jag än hamnar! (snarkningarna är inte mitt problem...).

Sedan kräv ersättning när det fuckas upp! Har lyckats ha bokade sittplatser från Stockholm när vagnen står kvar i Göteborg...
 
Men vad kostar transfer t/r flygplatsen ? Vad kostar övervikten ? Har för mig att de tar endast 20kg som bagage.
Långfärdsbussar till fjällen skulle jag gärna vilja se en tidtabell på förutom till Härjedalen, visa mig gärna.

Transfer är naturligtvis en kostnad man får ta med i beräkningen, men oftast så blir inte totalpriset högre än totalpriset för tåg ändå. Men det beror ju också på var man börjar och slutar sin resa, inte heller alla som kan promenera till och från tågstationen.

Angående vikten så har jag aldrig upplevt det som ett problem, särskilt inte när man ska ut och vandra. Det brukar som sagt vara 20 kg på inrikesflyg plus 8-10 kg i handbagage. 28-30 kg borde man klara en vecka på om man är två stycken som delar på tält, kök och övrig gemensam utrustning. Tycker jag, men det står ju var och en fritt att bära hur tungt de vill.
 
Heeelt uppenbart är det nånting som är fel med miljöpolitiken när det nästan alltid är 3-4 ggr dyrare att åka flyg än tåg till fjällen. WTF!
 
Långfärdsbussar till fjällen skulle jag gärna vilja se en tidtabell på förutom till Härjedalen, visa mig gärna.
Det skulle väl vara skidbussarna till Åre och Hemavan då (och söder om Härjedalen finns buss till Grövelsjön).

Senaste 2 gångerna jag åkt till Enafors har jag varit tvungen vänta i Åre 4 resp 3 timmar på dit/hemresan pga byte av tåg. Går nog inte till fullo skylla på SJ utan på trafikhuvudmannen som verkar agerat utan skalle. Nog så jävligt som de priser du anger.
Var det dagtåg? När det gäller nattågen så rekommenderar STF att man åker åker med Wänseth Buss mellan Åre och Enafors.
 
Jag bodde i Handöl då de började införa tågbyte i Duved (kan ha varit Åre). Anledningen var att de sparade ett helt tågset på att inte köra hela vägen till Storlien. Det är mycket som är konstigt däruppe. Tågvagnar lastades om i Enafors för att godset skulle köras med lastbil till smältverket dit det fanns järnväg...
 
Jag bokar tåg inom 90 dagar från hemresa, har testat med enkel upp vid 90 dagar och enkel ner vid 90 dagar ,och det var sämre pris.

Det ser ut som om nattågen till Jämtland endast finns i tidtabellen fram till 18/6. Och väljer man en resa i början av juni så hamnar en enkelbiljett på under 500kr/pers. Helt ok.

Angående debatten om tåg vs. andra transportmedel så finns i mitt tycke inget som kan konkurrera med nattågen när det gäller resor mellan Sveriges olika landsändar. Så länge priset hamnar under eller väldigt nära 1000 kr så väljer jag nattåg i alla lägen. Att resa när man sover gott på natten är ju som att teleportera sig =)

Buss: +billigt -tar tid -obekvämt
Flyg: +snabbt -inte så snabbt om man inte bor väldigt nära en flygplats -ojämna priser
Tåg: +nattåg!!! +bekvämt +fjällnära -ojämna priser -inte tillförlitligt
 
Det ser ut som om nattågen till Jämtland endast finns i tidtabellen fram till 18/6. Och väljer man en resa i början av juni så hamnar en enkelbiljett på under 500kr/pers. Helt ok.

Angående debatten om tåg vs. andra transportmedel så finns i mitt tycke inget som kan konkurrera med nattågen när det gäller resor mellan Sveriges olika landsändar. Så länge priset hamnar under eller väldigt nära 1000 kr så väljer jag nattåg i alla lägen. Att resa när man sover gott på natten är ju som att teleportera sig =)

Buss: +billigt -tar tid -obekvämt
Flyg: +snabbt -inte så snabbt om man inte bor väldigt nära en flygplats -ojämna priser
Tåg: +nattåg!!! +bekvämt +fjällnära -ojämna priser -inte tillförlitligt


O ja, om det inte vore för nattågens totala brist på tillförlitlighet.
Sist jag skulle åka nattåg slutade det med att vi fick köpa flygbiljetter för att över huvud taget ta oss hem samma dygn. Ett tillgodokvitto på sj kompenserar inte riktigt för det.
 
När jag åker till fjällen brukar det bli genom Norge som har mycket fin komfort på sina tåg, vi har bokat biljetter från Halden till Bodö för 299 NOK vilket är mycket överkomligt om man jämför med svenska tåg. Så bor man nära Norge är detta ett måste.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3
Nzuri Friluftsmiddag till många? Allmänt om friluftsliv 3
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.