Tändmaterial till vedspis

Sitter med planeringen och kommer ha ett litet vedkök (Evernew Ti) med mig för första gången istället för gas. På högfjället, vad brukar ni använda som tändmaterial till ett litet vedkök? Till vedspisen i kåtan är det ju papper eller näver eller annat men kåtan används ju på annat sätt och på andra platser där vikt eller tillgång inte brukar vara problem.

På någon demofilm på youtube såg jag att några använde bomullstussar doppade i nått? Några tips?

Huvudplanen var faktiskt att riva några blad ur pocketboken jag tänkte ha med men det vore ju synd om man hamnade i ett läge då man behövde läsa ett kapitel innan det blev middag, man får väl läsa några på tåget upp så man ligger lite före :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är det bara jag som är negativ eller försvinner all anledning att använda ett ved-kök om man måste bära med sig bränslet? :)

när jag testat min bushbuddy har jag tänt med en liten bit toapapper. har inte gått åt så mycket alls och det är ju ändå något som man bär med sig för andra ändamål..

Apropå lite samma ämne, nån som har tips på vad jag borde göra en påse för min bushbuddy i för material? den funkar fint att ha i kastrullen, men den sotar ner den lite, så det vore fint att ha den i nån påse i ett material som inte smälter bort :).

Bommulstyg från en kasserad skjorta eller liknande som jag smält ljusstumpar över, lapparna är väl runt 30*50 mm samt 2-3 mm tjocka. Det brukar jag använda som startare av brasor om man inte kan hitta något annat tortt, eldfängt på plats.

Till scouternas eldpåsar brukar vi rulla en remsa (5-6 cm bred) tidningspapper till en rulle och doppa i smält paraffin (gamla värmeljus). Man skär en 4-5 mm tjock "skiva" och rullar sen ut (som en sån där rullad lakritsrem).

Jag brukar demonstrera funktionen genom att ta upp den ur en mugg vatten, skära en remsa och tända.

Det är väl i princip samma sak som såna där "tändpapper" man kan köpa.

Det finns femtielva lösningar.
Bomullstussar med en klick vaselin på.
Bomullsrondeller med en klick vaselin på.
Tamponger med eller utan vaselin.
Tändpapper (vaxat papper). http://www.lightingpaper.com/paper.asp finns lite överallt och funkar bra.
Vad som helst med en klick alcogel på.
En bit tjärsnöre (brunt som man förr använde när man band ihop hässlestörar).
Tidningspapper med smält stearin.
Ett vanligt ljus.

Själv kör jag med tändpapper (jag skrapar loss "ludd" och tänder med eldstålet), tamponger och tjärsnöre.

Pâ tal om tändpapper.
Remsor frân mjölkpaket är utmärkta brasstartare, men man fâr ludda till dom lite om tändstâlet ska funka bra.

Tändmaterial!!

Sitter med planeringen och kommer ha ett litet vedkök (Evernew Ti) med mig för första gången istället för gas. På högfjället, vad brukar ni använda som tändmaterial till ett litet vedkök? Till vedspisen i kåtan är det ju papper eller näver eller annat men kåtan används ju på annat sätt och på andra platser där vikt eller tillgång inte brukar vara problem.

På någon demofilm på youtube såg jag att några använde bomullstussar doppade i nått? Några tips?

Huvudplanen var faktiskt att riva några blad ur pocketboken jag tänkte ha med men det vore ju synd om man hamnade i ett läge då man behövde läsa ett kapitel innan det blev middag, man får väl läsa några på tåget upp så man ligger lite före :)

Hejsan!
Åk till närmaste bygghandel och köp "Byggporös" bryt i små bitar häll på fotogen o lägg i en bunke eller i påse funkar kanon o mkt billigt.
Kicki

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips