Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens?

Om kök startas rätt med förvärmning och man öppnar bränslekran precis när förvärmnings bränslet targit slut behövs ingen extra tändning vid hatt eller kopp.
Om man spillt lite över förvärmnings skål så antänds ej det bränslet lika lätt med tändstickor som med tändstål.
Jag har Optimus 207b så jag har ganska lång tid på mig att öppna bränslekran innan brännaren svalnar och vid ´tomgång´vid tex stekning kan man föra ett lungt samtal med hattrännare och med bra kvallitet på hatten så behöver den ej heller bytas som spridar plattan som brinner/smälter bort fortare och lättare service då hatten har sk bajonett fäste och bara vrids så lossar man istf tång.
Eftermarknads hattar ofta tunga och av sämre kvallitet och ej special konstr.för en spec.brännare.
 
Är det någon nackdel eller fara med att göra om sin kopp till hatt?
Nej, i princip inte.
Brännaren blir lite tyngre, lite knepigare att förvärma och känsligheten för "underburn" tillkommer.
Jag har ett optimus nova som vinterkök och det är jag nöjd med trots ljudet.
Men kan man få samma kök fast tystare så vore det ju ännu bättre?
Ja, precis. Novan är som gjord för att köras med en tystbrännarhatt!
Är det någon nackdel - högre förbrukning av bränsle (spelar lite roll då jag sällan är ute riktigt länge på vintern)
Nej, i princip inte.
eller någon fara eller risk att göra fel?
Nej, i princip inte. Så länge du alltid är noggrann med att verkligen låta förvärmningsbränslet brinna slut
INNAN du öppnar pådragsventilen så är risken att skapa underburn liten. Hattbrännare tänds ALLTID
på ut-/ovansidan av hatten efter det att förvärmningsbränslet brunnit ut! Det är säkrast så.
Kan jag fortfarande förvärma med samma bensin som jag kör köket med?
Ja.
Det är rätt hatt till Novan. Den är speciellt konstruerad för just Optimus Nova.
Precis som nästa alla BD's hattar så är den specialdesignad för just den avsedda brännaren.
Tyvärr funkade inte länken (tinyurlen) till instruktionerna på sidan.
Funkade bra för mig. Här har du direktlänken till instruktionsarket.
/Odd
 
Senast ändrad:
Ta för vana att låta förvärmnijngen brinna ut och slockna innan du öppnar kranen.. (Two match llighting).
Detta av den anledningen att hattbrännare kan skadas av att tändas medan förvärmningen brinner.
Inget kök skadas av att slockna innan man öppnar kranen.
/John
 
Nej, i princip inte.
Brännaren blir lite tyngre, lite knepigare att förvärma och känsligheten för "underburn" tillkommer. Ja, precis. Novan är som gjord för att köras med en tystbrännarhatt!Nej, i princip inte.Nej, i princip inte. Så länge du alltid är noggrann med att verkligen låta förvärmningsbränslet brinna slut
INNAN du öppnar pådragsventilen så är risken att skapa underburn liten. Hattbrännare tänds ALLTID
på ut-/ovansidan av hatten efter det att förvärmningsbränslet brunnit ut! Det är säkrast så.Ja.Det är rätt hatt till Novan. Den är speciellt konstruerad för just Optimus Nova.
Precis som nästa alla BD's hattar så är den specialdesignad för just den avsedda brännaren.Funkade bra för mig. Här har du direktlänken till instruktionsarket.
/Odd

Tack för svar, vad är "underburn"?
Jag har följt Optimus egna instruktioner och lärt mig timing att dra på bensinen igen när det nästa brunnit ut (1-stickas-tändning): minns att vi diskuterat det i annan tråd.

Men det ska jag tydligen sluta med om jag köper hatt och börja med tvåstickors. Varför?

/Patrik
 
OT: (Ta bort om det är för långt från ämnet):
Tystbrännare för större brännkammare

/Patrik
 
vad är "underburn"?
Underburn är den internationellt använda termen för när bränsle+luft-blandningen brinner inne i eller
under tystbrännarhatten. En klart o-bra situiation som kan förstöra hatten på rätt kort tid om det får
fortsätta tillräckligt länge. Hatten smälter och / eller blir deformerad. Och oanvändbar... Att det råder
underburn brukar framgå av att det jämna sköna susbrännandet övergår i ett snabbt puttrande ljud,
ja nästan åt det smattrande hållet. Hatten brukar också bli glödande i ljust klarrött...
Får man detta så är det bara att snabbt stänga bränsletillförseln - och börja om med att tända den
utströmmande bränslegasen utanpå hatten.
Jag har följt Optimus egna instruktioner och lärt mig timing att dra på bensinen igen när det nästan
brunnit ut (1-stickas-tändning): minns att vi diskuterat det i annan tråd. Men det ska jag tydligen
sluta med om jag köper hatt - och börja med tvåstickors. Varför?
För att minimera risken att få en underburn redan från starten!
Förvärmningen eldas ju nere i förvärmningsskålen, som ju ligger långt nere under tystbrännarhatten
- så då vill man att den garanterat ska ha brunnit ut innan bränslegasmolnet utanpå hatten antänds.

Själv använder jag numera ett noll-stickors tändningsförfarande - jag tänder med en plasmatändare
(som kan laddas om från samma powerbank som de andra USB-laddade enheterna). Backup är
naturligtvis stormstickor i tät burk tillsammans med eldstål och magnesiumblock, allt i en vaccum-
inpackad plastask...
/Odd
 
Underburn är den internationellt använda termen för när bränsle+luft-blandningen brinner inne i eller
under tystbrännarhatten. En klart o-bra situiation som kan förstöra hatten på rätt kort tid om det får
fortsätta tillräckligt länge. Hatten smälter och / eller blir deformerad. Och oanvändbar... Att det råder
underburn brukar framgå av att det jämna sköna susbrännandet övergår i ett snabbt puttrande ljud,
ja nästan åt det smattrande hållet. Hatten brukar också bli glödande i ljust klarrött...
Får man detta så är det bara att snabbt stänga bränsletillförseln - och börja om med att tända den
utströmmande bränslegasen utanpå hatten.
För att minimera risken att få en underburn redan från starten!
Förvärmningen eldas ju nere i förvärmningsskålen, som ju ligger långt nere under tystbrännarhatten
- så då vill man att den garanterat ska ha brunnit ut innan bränslegasmolnet utanpå hatten antänds.

Själv använder jag numera ett noll-stickors tändningsförfarande - jag tänder med en plasmatändare
(som kan laddas om från samma powerbank som de andra USB-laddade enheterna). Backup är
naturligtvis stormstickor i tät burk tillsammans med eldstål och magnesiumblock, allt i en vaccum-
inpackad plastask...
/Odd

Härligt utförlig beskrivning och då förstår jag både underburn och varför det är risker med det om man har hatten på.
Det blir ju omvända risken mot att vara utan hatt, då är väl risken att det blir "overburn/flame-thrower" om man råkar dra på bränsle för tidigt i entändsalternativet?

/Patrik
 
Ja, så kan man se det.
Jag brukar se det som ett skäl att hålla sig till fotogen + tenol... :D
/Odd

Om du drar på fotogen för tidigt, lägger man "fordonsrök" då eller blir det bara fotogenblött och svårtänt igen? Eller det kan blp båda beroende på hur mycket man hunnit förvärma?
Fotogen i normlat tryck och rumstemp brinner ju inte, utan att sugas upp av något annat lagom poröst matrial ( t ex trä eller veke) eller hur?

/Patrik, känner mig som entusiastisk elev i högre kökskursen
 
Har du förvärmt någorlunda så blir det mest sur rök. Har du inte ens kommit så långt så blir det bara en blöt pöl...
Någon otrevlig eldboll blir det aldrig.
 
Kan ju upplysa om att med vissa brännare kan det bli äventyrligt då de ej går att reglera mer än på flaskan och allt bränsle i slang och brännaren kan göra att det brinner med betydligt högre låga än tänkt och att en kastrull dämpade och spred ut lågan.Tid jobb som brandvakt gjorde att man bara lutade sig bakåt och lät det brinna upp istf att ta bort kastrull och kolla vad som var fel och då fått ev ögonbryn svedda.
Så köp ej kök utan reglering på brännaren,vissa har både och för att kunna elda upp trycksatta bränslet isf att pysa ut den när man tar isär för transport.
Jag har Kap-Artic och hade stopp i röret mellan koppling till sladd och brännaren och innan jag förstod att problemet var där så köpte jag en Bulin mf från kina med enbart kran på flaskan har den nu endast med egen byggd bygel till Trangia men ska köpa en vintergas tub som reserv istf för detta monster som för övtigt de flesta kina kök är även de märkta med märkes Logotype jfr med optimus207b och deras kopior.(som extra säkerhet anv fotogen i nödfall akrylat benzin)
WP_20200912_19_50_07_Pro.jpg
troligen pga av att satt på fotogen innan brännaren är tillräckligt varm
 
Jag håller helt med dig om att multifuelbrännare som saknar reglering direkt i / vid brännaren
skall man hålla sig långt borta ifrån, och definitivt inte köpa!

Och de som dessutom kräver onödigt omfattande förvärmning (läs t.ex. Primus olika kopp-
brännare) kan man lika gärna strunta i också - när det nu finns brännarversioner som inte
kräver en så stor laddning förvärmningsbränsle. (Det ska bli intressant att se vad Primus har
i rockärmen som ska svara på Optimus förvärmningseffektivare Polaris- och Nova-brännare
när, inte om, den dyker upp. Hinner vi dö innan erat svar presenteras, Primus?)

Vad gäller din Optimusbrännare (207b) som sitter i KAP-Arctic så är det egentligen förvånande
att det tog mer än 30 år för industrin att få fram en brännare som var bättre - dvs monterad i
samma Trangia 25 som Gunnar Finn's KAP Arctic. Och då var viktskillnaden ynka 25 gram till
nykomlingens fördel:
PICT8832B.jpg
Men alla de övriga fördelarna gjorde att jag snabbt pensionerade mitt KAP-Arctic till fördel för ett
sprillans nytt Trangia 25 HA med DuoSSAL-kärl samt en Polarisbrännare fäst i Trangias brännar-
kopp nr BF788205 (med dubbla brännarfiltar nr BF751780). Då har jag alla funktionerna från mitt
KAP samt möjligheten att köra både vätskeformig och gasformig campinggasol - om det behovet
skulle uppstå. Med en BD tystbrännarhatt på Polarisen så är ljudtrycket på en meters avstånd,
både med och utan kokkärl, likvärdigt med KAP:en.

Det enda riktigt unika med Gunnars KAP Arctic -design var ju brännarhållaren i rostfritt med sin
påfyllnings- och tändränna ner till förvärmningsskålen - och den rännan har ännu ingen lyckats
matcha / överträffa! Men resten av funktionerna finns hos den modernare lösningen visad ovan.
/Odd

PS.
För att den moderna Trangians bajonettfästning av undre till övre vindskyddshalvorna ska komma
i paritet med den bajonettlåsning Gunnar Finn försåg sina med så behöver plåtkanten på över-
halvan stukas lätt så att halvorna friktionslåser mot varandra - annars så sladdrar de löst inbördes
vilket är långt från den stabila hoplåsning Gunnar hade:
PICT8834.jpg
Den stukningen borde vara gjord redan på fabriken uppe i Trångsviken imho...

PPS.
Javisstja, tändstålsfrågan:
När förvärmningen brunnit ut helt så går det faktiskt att tända mitt kök med tändstål, det är testat
flera gånger - men jag undviker det på grund av risken att gnistsvärmen förorsakar en underburn.
Förvärmningsbränslet är det lätt att tända på med tändstålets gnistsvärm...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.