Tända gaskök

Visst, är du helt utan så funkar det säkert.
Jo, risk finns för antändning av vissa typer av tändstickor om dom får skaka runt mot varandra.

/P

Det är väl just det som säkerhetständstickor, tex svenska solstickan förhindrar/försvårar. de kräver plån att tända mot. Det finns andra tändstickor (med annan blandning i "tändsatsen") som går att tända mot lite vad som helst, med ökad risk att tända vid fel tillfälle. Kanske tufft när man är barn, men betraktas nog mer som farligt som vuxen.

/Patrik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
och under tiden du försöker få gnista har det hunit ut en hel del gas så du kanske får en större POFF än du tänkt dig när det väl tänder.
Skulle inte chansat på det i onödan.

/Patrik

Jag chansade. Tände gaslågan i ett Trangia med tändstål. Lyckades efter några försök, med en eldboll och krulliga underarmshår som resultat. Det kunde slutat värre, har fortfarande hår på huvudet. Efter detta tänder jag helst på annat sätt eller utan monterat vindskydd.

Jag chansade. Tände gaslågan i ett Trangia med tändstål. Lyckades efter några försök, med en eldboll och krulliga underarmshår som resultat. Det kunde slutat värre, har fortfarande hår på huvudet. Efter detta tänder jag helst på annat sätt eller utan monterat vindskydd.

När du skriver tändstål vad menar du då?

Just Trangia är ju lite läskigt i det fallet, gasolen är tung och ligger kvar dels i vindskyddet men kan också "rinna" ned under den del som brännaren sitter i. Gäller att vara snabb med tändning, eller tända utan vindskyddet påmonterat. Jag brukar dessutom ha ett minimipådrag när jag tänder, just för att minska risken.

En bekant tände sitt optimus crux med ett tändstål och hade oturen att en större bit från tändstålet hann landa på gasmunstycket innan biten självantände. Den brände fast inuti munstycket. Brännare gick sen inte att köra, utan behövde en rensnål.

Maximal otur. Jag har tänt många brännare med tändstål utan att det hänt.

Just Trangia är ju lite läskigt i det fallet, gasolen är tung och ligger kvar dels i vindskyddet men kan också "rinna" ned under den del som brännaren sitter i. Gäller att vara snabb med tändning, eller tända utan vindskyddet påmonterat. Jag brukar dessutom ha ett minimipådrag när jag tänder, just för att minska risken.
Jag använder oftast Trangia med gas när jag är ute för kökets pålitlighet och funktion. Vid just matlagning i tältabsiden är jag ytterst försiktig för att just undvika eldbollar (det gäller ju alla kök inte bara Trangia) och använder helst tändstickor för kontrollerad tändning.
På Trangiaköket tar jag bort övre vindskyddet, tänder tändstickan och håller intill brännarens munstycke när jag försiktigt öppnar gaskranen. Därefter montera tillbaka det övre vindskyddet och använder köket som vanligt. Just vid matlagning i tältet försöker jag undvika alla tändmetoder oavsett kök som innebär att jag först drar på gasen och tänder efter.

Kan väl tillägga att jag noterat avsevärda skillnader mellan just tändstickor i fält. Jag brukar ha den ask jag använder i en plastpåse i byxfickan på vandringen (eller i innertältets ficka över natten), och har aldrig haft några problem med Solstickan. Däremot de stickor som brukar säljas med EU flagga på asken och har blått svavel är värdelösa utomhus, de tål i princip ingen som helst fukt och går även lättare av.

Senast ändrad:
Håller helt med om eu-stickan. Har dem på landet på några ställen, bl.a. dasset som inte är överdrivet fuktigt, och ändå går det 3-4 stickor varje gång man ska tända...

Samma erfarenhet med Solstickor resp. EU-märkta. Ska inte vädra alla mina nojjor i detalj, men varken eldstål eller stormstickor är med i min packning - av ovan (av flera) beskrivna skäl.

HasseQ

Temp. avstängd
Ja varför skall alla krångla till det så förbannat ? Några vattentätt packade tändsticksaskar såklart. Tänd stickan, skruva på gasen, frågor på det ?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips