Tända gaskök

Jag chansade. Tände gaslågan i ett Trangia med tändstål. Lyckades efter några försök, med en eldboll och krulliga underarmshår som resultat. Det kunde slutat värre, har fortfarande hår på huvudet. Efter detta tänder jag helst på annat sätt eller utan monterat vindskydd.

Ja, tändstål är inga problem att tända med om man förbereder sig. Det gör jag själv också ibland. Om du läser den del av inlägg #6 som du klippte bort så står det om gnistor sten mot sten och det anser jag vara farligt och risk för poff/eldboll.

/Patrik
 
Nåt som funkar med en hand kräver jag, så man kan ha en hand på vredet och en att tända med. Att först vrida på flödet och slösa gas medan man fipplar med eldstål är inget jag ids hålla på med. Piezo tycker jag går sönder för lätt, så ett par vanliga bic eller liknande har aldrig fallerat.
 
inget blir mer effektivt om man råkar välta köket i absiden medan gasen flödar för att man ska tända det med båda händerna, men visst - har du inte toppmonterat så blir det ju stabilt, men i fjällen prioriterar jag bort sån lyx och tillför stabiliteten genom att hålla i behållaren under hela uppkoket.

men jag har även lyckats välta ett spindelkök från firemaple då det är rätt lätt och slangen lite kort och stel så den kan vicka omkull köket utan gryta på. Är man lättviktare så är man 🙂
 
Senast ändrad:
Men åter till frågan som var att alla tändhjälpmedel är borta hur gör man då? Är det idé att försöka tända med sten mot sten osv?
Klart det går, men det blir en ganska teoretisk situation.
Är du så geologiskt bevandrad att du kan hitta två stenar som ger gnista?
Är det värt besväret att hitta dessa/hur viktigt är det att kunna använda köket?

Det är inte jättelätt att slå gnistor med stål och flinta, åtminstone inte om man har för avsikt att fånga upp dem. Att slå gnista med två stenar är väl i storleksordningen hundra gånger svårare.
Till och med med ett modernt tändstål kan man behöva ett par tre drag innan brännaren tänder.

Men frågan är som sagt ytterst teoretisk.
Kan du inte bara låta bli att tappa bort tändaren? Det låter kanske som ett drygt svar men om du utgår ifrån att du tappar tändaren, hur kan du vara så säker på att du inte tappar bort brännaren?

Vill man vara säker på att kunna tända något är det nog enklast att packa ett tändstål på ett sätt som är väldigt säkert =)
 
Klart det går, men det blir en ganska teoretisk situation.
Är du så geologiskt bevandrad att du kan hitta två stenar som ger gnista?
Är det värt besväret att hitta dessa/hur viktigt är det att kunna använda köket?

Det är inte jättelätt att slå gnistor med stål och flinta, åtminstone inte om man har för avsikt att fånga upp dem. Att slå gnista med två stenar är väl i storleksordningen hundra gånger svårare.
Till och med med ett modernt tändstål kan man behöva ett par tre drag innan brännaren tänder.

Men frågan är som sagt ytterst teoretisk.
Kan du inte bara låta bli att tappa bort tändaren? Det låter kanske som ett drygt svar men om du utgår ifrån att du tappar tändaren, hur kan du vara så säker på att du inte tappar bort brännaren?

Vill man vara säker på att kunna tända något är det nog enklast att packa ett tändstål på ett sätt som är väldigt säkert =)

Ok ska ge mig typ det är försvårt för en amatör.
 
Testa själv istället fast sikta på att få liv i en eld istället som första steg. Det är nog större risk att man varken har kök eller något att tända med än att man har ett kök utan något att tända med. Har man ett kök utan något att tända med är det nog också enklare att tända eld på något som man sedan tänder gasen med. Jag skulle t ex säga att det är omöjligt att tända ett gaskök med en lins utanför en väldigt kontrollerad miljö.
Är jag ute i skogen har jag en eller två (den andra i köket) tändare med mig även för korta promenader/fikastundet men om jag har det i en plötslig nödsituation beror på vilken jacka jag har. För dagsturer eller längre har jag antagligen också ett tändstål om det så bara är för att leka med.
 
Jag har sett till att det sitter (skaftlösa) tändstålsstänger "permanent" fästa på många ställen
i såväl min EDC. min Alaska, min Gerberyxa, min kameraväska, min vardagsbil och även några
andra ställen (Dyktrunken?) Detta alltså utöver de tändfunktioner som föranleds av den
aktuella verksamheten...
/Odd
PS
Någon form av kniv eller egg att skrapa med finns ju alltid, kniv är ju inte ens nödvändig i
EDC-packet - Gerber 600:an utgör ju snarare min EHCT (every hour carry tool)... :cool:
 
Under 20 års tid hade jag behov av att kunna tända en cigarett vid minsta provokation. Lösningen var en Bic-tändare. En klassisk, dvs inte piezo.
Samma lösning för att göra upp eld är kvar i fickan fast jag slutade röka för över 20 år sedan.

Varje gång jag ser folk göra sig besvär med att tända med eldstål eller rambosticka, ser jag en inre bild framför mig.
Om dom rökte tio cigg om dan, skulle dom verkligen försöka tända ciggen med rambostickan? Och hur skulle det se ut?

Ett gaskök går bra att tända med Bic-tändaren även om gasen i tändaren tagit slut.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.