Tända gaskök

Jag chansade. Tände gaslågan i ett Trangia med tändstål. Lyckades efter några försök, med en eldboll och krulliga underarmshår som resultat. Det kunde slutat värre, har fortfarande hår på huvudet. Efter detta tänder jag helst på annat sätt eller utan monterat vindskydd.

Ja, tändstål är inga problem att tända med om man förbereder sig. Det gör jag själv också ibland. Om du läser den del av inlägg #6 som du klippte bort så står det om gnistor sten mot sten och det anser jag vara farligt och risk för poff/eldboll.

/Patrik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nåt som funkar med en hand kräver jag, så man kan ha en hand på vredet och en att tända med. Att först vrida på flödet och slösa gas medan man fipplar med eldstål är inget jag ids hålla på med. Piezo tycker jag går sönder för lätt, så ett par vanliga bic eller liknande har aldrig fallerat.

inget blir mer effektivt om man råkar välta köket i absiden medan gasen flödar för att man ska tända det med båda händerna, men visst - har du inte toppmonterat så blir det ju stabilt, men i fjällen prioriterar jag bort sån lyx och tillför stabiliteten genom att hålla i behållaren under hela uppkoket.

men jag har även lyckats välta ett spindelkök från firemaple då det är rätt lätt och slangen lite kort och stel så den kan vicka omkull köket utan gryta på. Är man lättviktare så är man 🙂

Senast ändrad:
Men åter till frågan som var att alla tändhjälpmedel är borta hur gör man då? Är det idé att försöka tända med sten mot sten osv?
Klart det går, men det blir en ganska teoretisk situation.
Är du så geologiskt bevandrad att du kan hitta två stenar som ger gnista?
Är det värt besväret att hitta dessa/hur viktigt är det att kunna använda köket?

Det är inte jättelätt att slå gnistor med stål och flinta, åtminstone inte om man har för avsikt att fånga upp dem. Att slå gnista med två stenar är väl i storleksordningen hundra gånger svårare.
Till och med med ett modernt tändstål kan man behöva ett par tre drag innan brännaren tänder.

Men frågan är som sagt ytterst teoretisk.
Kan du inte bara låta bli att tappa bort tändaren? Det låter kanske som ett drygt svar men om du utgår ifrån att du tappar tändaren, hur kan du vara så säker på att du inte tappar bort brännaren?

Vill man vara säker på att kunna tända något är det nog enklast att packa ett tändstål på ett sätt som är väldigt säkert =)

Klart det går, men det blir en ganska teoretisk situation.
Är du så geologiskt bevandrad att du kan hitta två stenar som ger gnista?
Är det värt besväret att hitta dessa/hur viktigt är det att kunna använda köket?

Det är inte jättelätt att slå gnistor med stål och flinta, åtminstone inte om man har för avsikt att fånga upp dem. Att slå gnista med två stenar är väl i storleksordningen hundra gånger svårare.
Till och med med ett modernt tändstål kan man behöva ett par tre drag innan brännaren tänder.

Men frågan är som sagt ytterst teoretisk.
Kan du inte bara låta bli att tappa bort tändaren? Det låter kanske som ett drygt svar men om du utgår ifrån att du tappar tändaren, hur kan du vara så säker på att du inte tappar bort brännaren?

Vill man vara säker på att kunna tända något är det nog enklast att packa ett tändstål på ett sätt som är väldigt säkert =)

Ok ska ge mig typ det är försvårt för en amatör.

Testa själv istället fast sikta på att få liv i en eld istället som första steg. Det är nog större risk att man varken har kök eller något att tända med än att man har ett kök utan något att tända med. Har man ett kök utan något att tända med är det nog också enklare att tända eld på något som man sedan tänder gasen med. Jag skulle t ex säga att det är omöjligt att tända ett gaskök med en lins utanför en väldigt kontrollerad miljö.
Är jag ute i skogen har jag en eller två (den andra i köket) tändare med mig även för korta promenader/fikastundet men om jag har det i en plötslig nödsituation beror på vilken jacka jag har. För dagsturer eller längre har jag antagligen också ett tändstål om det så bara är för att leka med.

Jag har sett till att det sitter (skaftlösa) tändstålsstänger "permanent" fästa på många ställen
i såväl min EDC. min Alaska, min Gerberyxa, min kameraväska, min vardagsbil och även några
andra ställen (Dyktrunken?) Detta alltså utöver de tändfunktioner som föranleds av den
aktuella verksamheten...
/Odd
PS
Någon form av kniv eller egg att skrapa med finns ju alltid, kniv är ju inte ens nödvändig i
EDC-packet - Gerber 600:an utgör ju snarare min EHCT (every hour carry tool)... :cool:

Under 20 års tid hade jag behov av att kunna tända en cigarett vid minsta provokation. Lösningen var en Bic-tändare. En klassisk, dvs inte piezo.
Samma lösning för att göra upp eld är kvar i fickan fast jag slutade röka för över 20 år sedan.

Varje gång jag ser folk göra sig besvär med att tända med eldstål eller rambosticka, ser jag en inre bild framför mig.
Om dom rökte tio cigg om dan, skulle dom verkligen försöka tända ciggen med rambostickan? Och hur skulle det se ut?

Ett gaskök går bra att tända med Bic-tändaren även om gasen i tändaren tagit slut.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips