Tältval!?!

hrm.. Efter att länge ställt mig tveksam till att välja Hilleberg som tältleverantör då dom i mitt tycke ligger 2000:- över vad dom borde kosta i mitt tycke, men börjar jag undra efter den här tråden:

[ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22198#post114043 ]

Det verkar onekligen som att Hilleberg har bra service.. Är det så att Hilleberg har mycket bättre service än sina konkurrenter och kan det i så fall motivera ett högre pris? Vad har ni för erfarenheter av service hos de olika leverantörerna?

Jag vet att vissa tillverkare ibland är outstanding på service så är det i min bransch, det finns en leverantör som lämnar alla bakom sig när det gäller en effektiv serviceorganisation.

Försök nu att vara objektiva och inte bara förblindade av era dyra tält...


:)
 
En kåta kanske du inte är ute efter, men Moskoselkåtan är snabba, gör bra jobb och är bra att ha att göra med. Har haft min kåta uppskickad dit två gånger, och båda gångerna har det blivit exakt som jag ville ha det och snabbt har det gått. Vidare tog de självmant och erkände två saker jag ville ha ordnade som "mindre bra konstruktioner" respektive "konstruktionsmiss", och gav mig det kostnadsfritt. Till det mindre bra kan nämnas att viss service, som att ta emot kåtan för tvätt, har de lagt ner. Men leverantören Moskoselkåtan måste jag ge högt betyg.
 
Det är inte så att jag tänker köpa något nytt tält eller så.. Mest nyfiken på hur olika leverantörer sköter sina serviceåtagande.. Mosselkåtan verkar att sköta sina på ett bra sätt..
 
Innan jag köpte mitt tält så ringde jag flera gånger direkt till H-berg och snackade med dem om deras tältmodeller och om detaljer. De var alltid trevliga och väldigt tillmötesgående och rekomenderade inte automatiskt de dyraste modellerna som många andra försäljare tenderar att göra...

/P.D

P.S Vem är du som startade tråden ? Vad har du gjort med Patric ?
 
Kors i alla jestanes! Jag ska försöka att inte retas, Patric.

Jag äger ett Haglöfstält som köptes typ 1995. Efter första användningen hittade jag en liten reva i duken och gick tillbaka till affären som reklamerade till Haglöfs. Jag fick ett nytt yttertält utan knot.

Av vad jag har hört att döma har Hilleberg bra service, och det är inte så konstigt eftersom det är ett litet och exklusivt företag som kan ha direktkontakt med sina kunder, särskilt i Sverige.
Men även utomlands verkar folk vara nöjda "Hillebaner": http://www.outdoorreview.com/pscOut...king,Camping,Hiking/Tents/PLS_2955_72crx.aspx


[Ändrat av Nordesjo 2003-08-26 kl 15:33]
 
Väldigt bra service

De två svenska företag jag har haft kontakt med är Klättermusen och Hilleberg.
Båda sköter service otroligt bra.

Mitt keron lyckades jag köpa precis när Hilleberg provade plastspännen istället för metallspännen iför att efterspänna tältet.
Ett av dessa sprack på mitt tält. Jag ringde och frågade om de kunde fixa det. Det skulle gå bra. Jag skickade upp tältet och de bytte alla spännena till metallspännen

Jag har nu sålt mitt keron och har ett Akto istället. Med det råkade jag ut för en full norrman som kastade sten på tältet så jag fick en 1 dm reva i duken.
På hemväg åkte jag förbi Hilleberg i Östersund och lämnade in tältet. De fixade revan utan kostnad. det är numera bara en bra historia eftersom tältet funkar perfekt och jag kom undan med livet i behåll.

Jag har en känsla av att små företag med egen tillverkning och satsning på hög kvalitet gärna lagar saker och utan kostnad eller til låg kostnad för att de vet att resten av produkten håller hög klass.
Stora företag byter hellre ut produkten. Så var det med min Marmotjacka som läckte. Jag fick en ny.

Min Klättermusen Megin däremot har de tejpat om och klistrat ny laminering på och haft sig så det står härliga till.
 
Jodå...

...Hilleberg har bra service. Lämnade in yttertältet till mitt Staika i somras när jag var förbi dem. Hade skador efter att tältet blåst bort tidigare.

Nu har jag fått meddelande att de tyvärr inte kan laga tältet för det blir för dyrt/inte blir bra, men de erbjuder samtidigt ett förra säsongens yttertält med modifiering för mitt äldre innertält med 10% rabatt. Och det ska jag nog kunna få med försäkringsbolaget på.

mvh

Anders
 
En aspekt som jag tycker man måste se på är: Vem betalar för servicen? För inte är den gratis inte...

Det är såklart de som köper de dyra tälten UTAN att utnyttja servicen som betalar för den. Tog de istället separat betalt för servicen så skulle de kunna sänka priserna på tälten (men då skulle de ju inte vara lika exklusiva och de skulle behöva konkurrera med andra i samma prissegment).

Det är ungefär som nåt bilmärke nu (tror det är BMW) som gör reklam för att det är fri service de tre första åren.
 
nermander; sa:
En aspekt som jag tycker man måste se på är: Vem betalar för servicen? För inte är den gratis inte...

Det jag eftersökte var just objektivitet... Det e väl svårt att vara objektiv när man köpt ett tält för 7000:-

Det e fortfarande ingen som har liknande erfarenheter av andra "top off the line" tält?
 
FJS90/91; sa:
nermander; sa:
En aspekt som jag tycker man måste se på är: Vem betalar för servicen? För inte är den gratis inte...

Det jag eftersökte var just objektivitet... Det e väl svårt att vara objektiv när man köpt ett tält för 7000:-

Det e fortfarande ingen som har liknande erfarenheter av andra "top off the line" tält?

Nä, dom andra "top of line tälten" har bättre kvalitet och behöver inte reklameras. :)

//Uffe
 
REA hjälper kanske?

Köpte igår hillberg för 20% rabatt hos KG (Solna). Vet inte vilken modell du är ute efter med 20% ger en del. Val av modell kan också vara ett sätt att få ner priset. Ex är det billigare att gå från 2 till 3 mans istället för utan GT till med GT.
 
Re: REA hjälper kanske?

olofforsberg; sa:
Köpte igår hillberg för 20% rabatt hos KG (Solna). Vet inte vilken modell du är ute efter med 20% ger en del. Val av modell kan också vara ett sätt att få ner priset. Ex är det billigare att gå från 2 till 3 mans istället för utan GT till med GT.

Det e nog ingen som skall köpa ett tält utan tråden handlar om pris kontra service från leverantören... oifs så e 20% rabatt onekligen bra!!


:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.