Tältval: Komfort kontra Vikt

Sitter & planerar sommarens ensamvandring i Sarek. Det blir 6-8 dgr.
Gällande tältval så har jag att välja på HB Kaitum 2 eller HB Akto.

Det jag funderar över är vikt kontra komfort. Givetvis (kanske inte är så givet för alla iofs) är det så att jag vill ha en hyffsat lätt packning (satsar på <15kg inkl allt) för denna veckovandring men samtidigt så är det alltid skönt med utrymme i tältet.

Kaitumtältet har jag bott i tidigare medans jag inte hunnit testa Akto än, (vilket dock kommer göras innan vandringen).
Skulle ändå vilja höra lite ev erfarenheter & tankar. Är det värt dessa 1,3kg för komfortens (inblåst/inregnad etc) skull eller blir jag nöjd med det mindre Akto? Hoppas ni är med på hur jag menar.

Här är en större variant av nedanstående rutt::
http://cyberjunkies.files.wordpress....route_ver1.jpg

Hälsningar,
Fredrik

http://cyberjunkies.wordpress.com/

Bilagor

• sarek2010_route_ver_1.jpg
    sarek2010_route_ver_1.jpg
    97.5 KB · Visningar: 697
hmm

Detta är ett klassiskt "problem". Jag har ibland valt ett större tält för bekvämlighetens skull, men de flesta ggr som jag har vandrat med medvetet överstort tält så har jag vandringen efter tagit ett litet.

Och då har jag ångrat mig ibland;). Så, klarar du din viktrestriktion med Kaitum, ta det men obs att du kanske inte blir inregnad utan upplever det som att du bär onödigt stort.

Eller så bestämmer du dig för att Akto är nog, punkt. Jag har bott som längst över tre veckor i ett Akto och det funkade bra, även om jag kände mig trångbodd mot slutet. På en kortare vandring så tror jag inte att det blir några problem alls att trivas, snarare tvärtom. Det är mysigt med ett krypin som går så snabbt och enkelt att få på plats :).

//Johan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lite lyx måste man unna sig

Personligen gillar jag inte när det känns trångt. Har förvisso aldrig testat ett Akto. Aktot är dock lågt i huvudändan, vilket säkert förstärker känslan av trånghet.
Använder för det mesta mitt HB Nallo 2, som ensamtält på mina fjällturer: Ensam i ett Nallo får man en känsla av lyxigt gott om utrymme!
Ändå väger det inte så mycket mer än ett Akto. Skillnaden är ju bara 600g. Man ska ju ha det skönt på semestern. Pruta inte på komforten blir mitt tips!

God tur!

Dito erfarenheter, som längst 3,5 v i Akto, jo det krympte på slutet, men vikten uppvägde det.
Annars har jag gått med bara yttertältet till ett Nallo 2 och det är görrymligt solo samt lätt.

Jag gillar mitt Akto. Fast jag upplever det lite jobbigt att jag knappt har sitthöjd i det. Har iofs inte varit ute längre än 1-2 veckor i det.

Akto i Kaitum

En kreativ tanke som kanske kan vara värd att prova är att använda yttertältet från Kaitum och innertältet från Akto.

Du spar då lite av vikten jämfört med ett renodlat Kaitum och du får en stor regnskyddad yta att sprida ut dig på och laga mat etc. (ej myggskyddat). När det är sovdags kryper du in i ditt Akto-sovrum som är så där lagomt stort. Att fästa innetältet i Kaitum borde inte vara något problem.

Är du kreativ kan du göra din egen myggbur och spara ytterliggare vikt.

/ Tomas

Jag gillar mitt Akto. Fast jag upplever det lite jobbigt att jag knappt har sitthöjd i det.
Håller med....den låga sitthöjden kan kan kännas jobbig i längden tycker jag, om man ska tillbringa mera tid än bara övernattningar...
Alltså..läge att kolla först hur bekvämt man sitter i Aktot!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips