Tältval: Komfort kontra Vikt

Sitter & planerar sommarens ensamvandring i Sarek. Det blir 6-8 dgr.
Gällande tältval så har jag att välja på HB Kaitum 2 eller HB Akto.

Det jag funderar över är vikt kontra komfort. Givetvis (kanske inte är så givet för alla iofs) är det så att jag vill ha en hyffsat lätt packning (satsar på <15kg inkl allt) för denna veckovandring men samtidigt så är det alltid skönt med utrymme i tältet.

Kaitumtältet har jag bott i tidigare medans jag inte hunnit testa Akto än, (vilket dock kommer göras innan vandringen).
Skulle ändå vilja höra lite ev erfarenheter & tankar. Är det värt dessa 1,3kg för komfortens (inblåst/inregnad etc) skull eller blir jag nöjd med det mindre Akto? Hoppas ni är med på hur jag menar.

Här är en större variant av nedanstående rutt::
http://cyberjunkies.files.wordpress....route_ver1.jpg

Hälsningar,
Fredrik

http://cyberjunkies.wordpress.com/
 

Bilagor

  • sarek2010_route_ver_1.jpg
    sarek2010_route_ver_1.jpg
    97.5 KB · Visningar: 644
hmm

Detta är ett klassiskt "problem". Jag har ibland valt ett större tält för bekvämlighetens skull, men de flesta ggr som jag har vandrat med medvetet överstort tält så har jag vandringen efter tagit ett litet.

Och då har jag ångrat mig ibland;). Så, klarar du din viktrestriktion med Kaitum, ta det men obs att du kanske inte blir inregnad utan upplever det som att du bär onödigt stort.

Eller så bestämmer du dig för att Akto är nog, punkt. Jag har bott som längst över tre veckor i ett Akto och det funkade bra, även om jag kände mig trångbodd mot slutet. På en kortare vandring så tror jag inte att det blir några problem alls att trivas, snarare tvärtom. Det är mysigt med ett krypin som går så snabbt och enkelt att få på plats :).

//Johan
 
Lite lyx måste man unna sig

Personligen gillar jag inte när det känns trångt. Har förvisso aldrig testat ett Akto. Aktot är dock lågt i huvudändan, vilket säkert förstärker känslan av trånghet.
Använder för det mesta mitt HB Nallo 2, som ensamtält på mina fjällturer: Ensam i ett Nallo får man en känsla av lyxigt gott om utrymme!
Ändå väger det inte så mycket mer än ett Akto. Skillnaden är ju bara 600g. Man ska ju ha det skönt på semestern. Pruta inte på komforten blir mitt tips!

God tur!
 
Dito erfarenheter, som längst 3,5 v i Akto, jo det krympte på slutet, men vikten uppvägde det.
Annars har jag gått med bara yttertältet till ett Nallo 2 och det är görrymligt solo samt lätt.
 
Jag gillar mitt Akto. Fast jag upplever det lite jobbigt att jag knappt har sitthöjd i det. Har iofs inte varit ute längre än 1-2 veckor i det.
 
Akto i Kaitum

En kreativ tanke som kanske kan vara värd att prova är att använda yttertältet från Kaitum och innertältet från Akto.

Du spar då lite av vikten jämfört med ett renodlat Kaitum och du får en stor regnskyddad yta att sprida ut dig på och laga mat etc. (ej myggskyddat). När det är sovdags kryper du in i ditt Akto-sovrum som är så där lagomt stort. Att fästa innetältet i Kaitum borde inte vara något problem.

Är du kreativ kan du göra din egen myggbur och spara ytterliggare vikt.

/ Tomas
 
Jag gillar mitt Akto. Fast jag upplever det lite jobbigt att jag knappt har sitthöjd i det.
Håller med....den låga sitthöjden kan kan kännas jobbig i längden tycker jag, om man ska tillbringa mera tid än bara övernattningar...
Alltså..läge att kolla först hur bekvämt man sitter i Aktot!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
Kimkim tältval Bo och sova 10
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11
G.Kraft Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg Bo och sova 13
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
lavv Hjälp med tältval! Bo och sova 33
ViktorA tältval Bo och sova 1
n.eliasson "Tältval?" Bo och sova 10
johan5588 Tältval -Fjällräven v.s Bergans !? Bo och sova 2
-Patric- Tältval!?! Bo och sova 18
doc_torben Tältval: Hilleberg Stalon? Bo och sova 7
arghe Tältval Bo och sova 0
JANO Hjälp med tältval. Bo och sova 8
Tältval Bo och sova 7
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
Psycoboy Max 3000 kr, Runt 1500 gr, Komfort till c:a -10 ???? Bo och sova 18
sjohan Komfort temp på sovsäck svensk sommar? Bo och sova 14
niklaz Helsport Fjellduk X-TREM kontra Jervens fjälldukar Bo och sova 4
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
rakel ME kontra Ajungilak kontra Haglöfs... Bo och sova 3
jonaslundmark Mtn Hw kontra Hilleberg Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.