Tältval inför Kebneresa

Re: Re: Komprimera mera!

viktorjonsson; sa:
Jag har gått mina fjällturer med en 75 liters säck och tycker det är i minsta laget. Nu senast gick jag ensam och då var det riktigt kämpigt att få ner allt. Fick ta tältet utanför och jag hatar att ha saker mer eller mindre dinglande utanför ryggsäcken.

Så till min nästa tur blir det en 130 liters ryggsäck, så man slipper trycka ner allt. Sen kan man ju då också ta med lätta men skrymmande saker såsom knäckebröd. De större ryggsäckarna (100+) är också bättre för att bära tungt med, alltså 25 kg "väger" inte lika tungt i en 130 liters som än 75 liters ryggsäck. Bergans 130 liters ryggsäck är designad för att bära upp till 65 kg.

Hmm, men det verkar väl ändå lite overkill att en nybörjare ska bära mer än 25 kilo och ha en 130 liters rygga? Jag tror nog man klarar sig med 80 i de allra flesta fall. 100+ liter låter lite mycket (för en nybörjare).
 
Om man nu bevisligen klarar sig med runt 13 kg och en 55 l rygga eller så för en veckotur(för att ta min tur häromveckan som ett exempel i mängden), varför skall man då ha 110 l och 25-35 kg? Det måste ju finnas något med det som är tilltalande? Jag förstår inte riktigt vad.

Och varför tycker man att någon som skall ut på sin första riktiga fjälltur skall gå på samma linje? För att försäkra sig om att han inte gör om det? Borde inte målsättningen vara att försöka rekommendera en så lätt packning som möjligt, som ändå innehåller allt som behövs?

Jörgen
 
Re: Komprimera mera!

ceciliao; sa:
Även jag undrar vad ni har med er i 90 liters-säckarna. Det är ju bara mera mat som ska till för ännu en vecka?! I somras lyckades jag pressa ner mitt Hilleberg Jannu (i en kompressionssäck istf originalsäcken), sovsäck och thermarest, kläder, PACLITE-regnställ och gas för två personer i två veckor i min Haglöfs Climber på 50 liter. Då var bara tältpinnarna på utsidan. Min man bar en Bora 65 med sin sovutrustning och maten. Ingenting utanpå säckarna men heller ingenting vi inte använde under turen, vill jag lova. Uderkläder och skjorta i funktionsmaterial torkar på ett litet kick efter en jokktvätt. Men jag erkänner att det var ett j-a stuvande och pressande, 50liter är i minsta laget.

Vill du alltså ha en utrustningslista?? :)

Jag har en 90-literssäck. För dryga 15 år sedan var den knökfylld när jag gick på en 12 dagar lång fjällvandringstur. Idag, med bättre utrustning, mer vetskap om vad jag behöver har jag massor av utrymme över i den. Men inte behöver jag köpa en ny ryggsäck för det väl? Och inte behöver jag hålla på med stuvande och pressande varje morgon.

Volymmässigt är maten en ganska stor del av en packning. Inte så "bara" inte.

Mvh
Peter P.
 
NUI; sa:
Om man nu bevisligen klarar sig med runt 13 kg och en 55 l rygga eller så för en veckotur(för att ta min tur häromveckan som ett exempel i mängden), varför skall man då ha 110 l och 25-35 kg? Det måste ju finnas något med det som är tilltalande? Jag förstår inte riktigt vad.

Och varför tycker man att någon som skall ut på sin första riktiga fjälltur skall gå på samma linje? För att försäkra sig om att han inte gör om det? Borde inte målsättningen vara att försöka rekommendera en så lätt packning som möjligt, som ändå innehåller allt som behövs?

Jörgen

Håller helt och hållet med att rekommendera 100+ liters ryggor inte är det bästa rent generellt. Men har man något specialintresse som bergsklättring eller fotografering så kanske det inte är så dumt. Och då kan ju vikten också dra iväg till 25-35 kg. Det ser jag inget som helst konstigt med.

Mvh
Peter P.
 
Vad orkar man bära?

Kanske borde man ställa sig frågan vad man själv orkar bära, och sedan utgå ifrån det. Jag har en kompis som är mera av den gamla skolan. Han tycker att det inte gör så mycket om han bär ett eller två kilo mer eller mindre. Men då är ju han stark och van! Jag är visserligen stark, men inte så uthållig. Packning sliter på knäna, jag bör därför slimma min packning så mycket som möjligt. Samtidigt vill jag ta med mig saker jag tycker om och som gör mig glad (min onödigt tunga kniv tex). Det här med packning är en balansgång.
 
Re: Vad orkar man bära?

^_^; sa:
Kanske borde man ställa sig frågan vad man själv orkar bära, och sedan utgå ifrån det. Jag har en kompis som är mera av den gamla skolan. Han tycker att det inte gör så mycket om han bär ett eller två kilo mer eller mindre. Men då är ju han stark och van! Jag är visserligen stark, men inte så uthållig. Packning sliter på knäna, jag bör därför slimma min packning så mycket som möjligt. Samtidigt vill jag ta med mig saker jag tycker om och som gör mig glad (min onödigt tunga kniv tex). Det här med packning är en balansgång.
Det är bättre att fråga sig vilken nytta man har av grejen, och vilken onytta den ger i form av viktökning. Inte lasta i grejer bara för att man orkar bära. Här finns lite om hur man bör/kan tänka:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34679&pagenumber=5

Raskesven
 
Packning

Som jag ser det så kan man dra slutsatsen att lätt och litet => dyrt, och billigt => skrymmande och tyngre. Det innebär alltså att man som nybörjare kanske inte vill betala så mycket för grejorna. Man vet ju inte om det här med vandring är något som man kommer att fortsätta med.
Därmed kan ju ÖB och andra överskottsbutiker varmt rekomenderas. Något annat som kan rekomenderas är att kolla på en del av everests och mckinleys produkter. Om man väljer rätt saker så är de minst lika bra som många seriösa märkens.
Men som jag ser det så ska man inte snåla på ryggsäck och kängor alt. gummistövlar. Det får man betala för.
Sen vill man kanske ha med ett eget kök och bränsle till det. Ju fler kök som finns i gruppen desto snabbare går matlagningen.
Summa summarum krävs en stor ryggsäck. Men om man från början känner att man vill optimera så tar man bara med ett kök och ett tält på 2-3 personer samt delar upp mat, bränsle och ser till att man går så att man träffar på fjällstationer, där man kan fixa mer mat och bränsle under turen. Då kan jag tänka mig att man kan minska volym samt vikt avsevärt. Men är man då fattig student, som jag, så tar man med all mat, samt kök och bränsle för matlagningshastighet, själv från början.
[Ändrat av filto338 2006-10-08 kl 22:04]
 
Re: Packning

filto338; sa:
.....Det innebär alltså att man som nybörjare kanske inte vill betala så mycket för grejorna. Man vet ju inte om det här med vandring är något som man kommer att fortsätta med.
.....
Det är ju alldeles riktigt tänkt. Trådavsnittet jag länkade till var bara inriktat på tänket vid optimering och bortsåg från priser för grejerna. Men här kanske du får lite inspiration; saker behöver inte kosta skjortan: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23256

Raskesven
 
Invägning..

^_^; sa:
Kanske borde man ställa sig frågan vad man själv orkar bära, och sedan utgå ifrån det. Jag har en kompis som är mera av den gamla skolan. Han tycker att det inte gör så mycket om han bär ett eller två kilo mer eller mindre. Men då är ju han stark och van! Jag är visserligen stark, men inte så uthållig. Packning sliter på knäna, jag bör därför slimma min packning så mycket som möjligt. Samtidigt vill jag ta med mig saker jag tycker om och som gör mig glad (min onödigt tunga kniv tex). Det här med packning är en balansgång.

Ett allmänt tips är att väga ALLT, fastän man kanske inte är gram-jägare!
När man ser vad dom extra prylarna väger, stora kniven, boken, tre tröjor, extra skorna, osv..så tror jag att många skulle bli förvånade! Jag blev det när jag insåg vad alla "bra-att ha-saker" vägde :-(!
Gör sedan likadant med maten..
Ett tips bara om ryggan er rygga är proppfull och tung inför en veckas vandring!

Mvh Anders
 
Re: Re: Vad orkar man bära?

Raskesven; sa:
^_^; sa:
Kanske borde man ställa sig frågan vad man själv orkar bära, och sedan utgå ifrån det. Jag har en kompis som är mera av den gamla skolan. Han tycker att det inte gör så mycket om han bär ett eller två kilo mer eller mindre. Men då är ju han stark och van! Jag är visserligen stark, men inte så uthållig. Packning sliter på knäna, jag bör därför slimma min packning så mycket som möjligt. Samtidigt vill jag ta med mig saker jag tycker om och som gör mig glad (min onödigt tunga kniv tex). Det här med packning är en balansgång.
Det är bättre att fråga sig vilken nytta man har av grejen, och vilken onytta den ger i form av viktökning. Inte lasta i grejer bara för att man orkar bära. Här finns lite om hur man bör/kan tänka:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34679&pagenumber=5

Raskesven

Jo den tråden har ju folk länkat till ungefär hundra gånger redan. =)

Jag försökte bara vända lite på steken. Alla pratar jämt om att saker måste väga mindre i sig själva, så även jag. Tänkte att man kan ju angripa problemet från ett annat håll och se om man får en annan lösning, och i så fall jämföra sina olika lösningar och välja den bästa / en kombination av dem.
 
Re: Packning

filto338; sa:
Summa summarum krävs en stor ryggsäck. [Ändrat av filto338 2006-10-08 kl 22:04]

När du skriver på det sättet så låter detta som en sanning som kommit ned från himlen på stentavlor. Men så är det inte. Det är din uppfattning att det krävs en stor ryggsäck. Denna uppfattning har du all rätt att ha.

Min uppfattning är att det inte krävs en stor ryggsäck, eftersom jag själv klarar mig alldeles utmärkt utan. Jag tycker det blir enklare för en mindre erfaren person som trådskaparen att värdera olika råd om vi är tydliga med att det är subjektiva uppfattningar vi redovisar, och inte naturlagar som han ovillkorligen måste följa.

Jörgen
 
Re: Re: Packning

NUI; sa:
filto338; sa:
Summa summarum krävs en stor ryggsäck. [Ändrat av filto338 2006-10-08 kl 22:04]

När du skriver på det sättet så låter detta som en sanning som kommit ned från himlen på stentavlor. Men så är det inte. Det är din uppfattning att det krävs en stor ryggsäck. Denna uppfattning har du all rätt att ha.
Fast om man ska bära med sig stentavlor så kan ju en 130-literssäck vara bra att ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tältval Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.